جزییات افزایش 40 هزار مگاواتی تولید برق ظرف سال‌های آینده

جزییات افزایش 40 هزار مگاواتی تولید برق ظرف سال‌های آینده

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران با بیان اینکه تا پیک بار تابستان امسال 3هزار و 600 مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار تولید خواهد شد، جزییات افزایش 40 هزار مگاواتی تولید برق ظرف سال‌های آینده را تشریح کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، «مصطفی رجبی مشهدی» امروز (شنبه- هشتم آبان‌ماه) در حایشه نمایشگاه بین المللی صنعت برق ایران درباره جزییات برنامه این وزارتخانه برای افزایش تولید برق اظهار داشت: مطابق برنامه زمان‌بندی تلاش می‌کنیم تا پیک بار تابستان سال 1401 بتوانیم 3 هزار و 600 مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار تولید شود.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: وزارت نیرو نیز برنامه‌ریزی کرده 15 هزار مگاوات نیروگاه از محل منابع خود و کمک بخش خصوصی احداث کند.

رجبی مشهدی افزود: 10هزار مگاوات نیروگاه توسط صنایع احداث خواهد شد و همچنین 10 هزار مگاوات برنامه های مدیریت بار اعمال خواهیم کرد.

وی ادامه داد: به این ترتیب 40 هزار مگاوات نیروگاه به تدریج و در سال های آینده به ظرفیت نیروگاه های کشور اضافه می شود.

سخنگوی صنعت برق گفت: اکنون از 3 هزار و 600 مگاوات نیروگاهی که قرار است تا پیک بار تابستان سال آینده وارد مدار شود، حدود800 مگاوات ساخته شده و در مدار است.

رجبی مشهدی افزود: تولید برق از نیروگاه‌های برق‌آبی امسال 50 درصد تولید سال گذشته است و نیروگاه اتمی نیز بعد از تعمیرات اساسی از 10 دی ماه در مدار قرار خواهد گرفت.

تامین 50 درصد سوخت نیروگاه‌ها با گاز

این مقام مسوول در پاسخ به این سوال که چقدر از سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها با گاز تامین می شود، افزود: 50 درصد مصرف سوخت نیروگاه‌ها گاز است و با همکاری شرکت گاز در حال کامل کردن مخازن نیروگاه ها هستیم. مابقی سوخت مورد نیاز نیروگاه ها از سوخت پیشتیبان که نفت گاز یا مازوت است، تامین می شود.

وی ادامه داد: سوخت گاز مورد نیاز نیز هر اندازه که از مخازن توسط شرکت گاز برداشت می شود، بخشی در اختیار نیروگاه ها قرار می گیرد تا برای تولید برق استفاده شود.

تکمیل 70 درصد از مخازن نفت گاز نیروگاه‌ها

سخنگوی صنعت برق گفت: اکنون حدود 70 درصد مخازن نفت گاز نیروگاه ها تکمیل شده که هفت درصد بیشتر از پارسال است.

رجبی مشهدی از برقراری ارتباط و هماهنگی خوب بین وزارت نیرو و نفت درباره تامین سوخت نیروگاه ها خبر داد و خاطرنشان ساخت: حدود 450 میلیون لیتر سوخت نیروگاه ها امسال بیشتر تامین شده است.

وی ادامه داد: اکنون روند سوخت رسانی به نیروگاه ها مطلوب است و اگر به همین روش تداوم یابد تا پایان آبان مخازن سوخت نیروگاه ها تکمیل خواهد شد و زمستان در زمینه تولید برق مشکل نخواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران درباره میزان مصرف مازوت در نیروگاه ها هم گفت: تلاش ما استفاده از نفت گاز است ولی در شرایط اضطراری از سوخت مازوت هم استفاده خواهد شد.

رجبی مشهدی از تلاش برای کاهش 10 هزار مگاواتی مصرف طی 4 سال آینده با کمک روش های بهینه سازی مصرف خبر داد.

وی افزود: برای بهینه سازی تلاش می شود تجهیزات پرمصرف با تجهیزات کم مصرف جایگزین شوند که در مرحله نخست طرح جایگزینی کولرهای فرسوده گازی با کولرهای راندمان بالا و نیز کولرهای آبی در حال پیگیری است.

سخنگوی صنعت برق گفت: برنامه های مدیریت بار نیز انجام خواهد شد و طرح های تشویقی بخش خانگی و صنعتی نیز کماکان ادامه خواهد یافت.

اتخاذ تمهیدات لازم برای مقابله با حملات سایبری

رجبی مشهدی افزود: تهمیدات لازم برای مقابله با حملات سایبری در صنعت برق اتخاذ و پیش بینی های لازم نیز شده است.

بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی صنعت برق ایران هم اکنون در محل دايمی نمایشگاههای بین المللی تهران در حال برگزاری است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد