حذف ارز 4200 تومانی؛ گامی موثر در نابودی فساد

حذف ارز 4200 تومانی؛ گامی موثر در نابودی فساد

تاکنون استفاده از ارز 4200 تومانی هیچ اثر مثبتی بر عملکرد شرکت‌ها نداشته است و به نظر می‌رسد با حذف آن قدم مثبتی برای نابودی رانت و فساد برداشته می‌شود.

آراد پورکار، کارشناس بازار سرمایه با بیان مطلب بالا به حذف ارز 4200 تومانی و تاثیر آن بر شرکت های حاضر در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: خوشبختانه بعد از سال ها شاهد هستیم که قرار است دولت تصمیمات خوبی را در خصوص ارز 4200 تومانی بگیرد و این ارز به تدریج در حال حذف شدن است.

وی با تاکید بر اینکه این اقدام را می‌توان اتفاقی مثبت برای مسایل بنیادی شرکت‌های بورسی دانست، افزود: با حذف ارز 4200 تومانی، بهای تمام شده شرکت ها با افزایش همراه می شود و بازار سرمایه این انتظار را دارد که شرکت هایی که از مواد اولیه وارداتی استفاده می کردند به دلیل حذف ارز 4200 تومانی با افزایش نرخ خوبی همراه شوند و در کنار آن سود ریالی شرکت ها در مسیر رشد قرار خواهد گرفت.

پورکار تصریح کرد: این که حذف ارز 4200 تومانی می تواند به نفع شرکت های بورسی باشد یا خیر منوط بر میزان افزایش نرخ آنها پس از حذف ارز 4200 تومانی است که می تواند به حاشیه سود این شرکت ها تاثیرگذار باشد.

حذف ارز 4200 تومانی اتفاقی مثبت در بازار سرمایه

وی حذف ارز 4200 تومانی را در قدم نخست به عنوان اتفاقی مثبت در بازار سرمایه عنوان کرد و افزود: در کنار آن باید از نظر اصول درست بنیادی دید که اندازه و نوع قیمت گذاری ارز به چه سمتی می رود.

پورکار با بیان اینکه اثر حذف ارز 4200 تومانی بر جریان نقدینگی شرکت ها پیش‌خور شده است، گفت: چند روز گذشته شاهد بودیم که جریان نقدینگی خوبی به سمت شرکت های وابسته به حذف ارز 4200 تومانی پیش رفته است و گروه ها و صنایعی که می توانند از این اتفاق تاثیرپذیرند مورد اقبال سهامداران قرار گرفتند.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است: حذف ارز 4200 تومانی به عنوان خبری مثبت در بازار تلقی می شود و تاثیر مثبتی بر روند بازار دارد.

استفاده از ارز 4200 تومانی زمینه‌ساز توزیع رانت و فساد

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تاکنون استفاده از ارز 4200 تومانی تا چه میزان با روند مثبت معاملات بازار همراه بوده است، گفت: تاکنون و در این چند سال استفاده از این ارز هیچ اثر مثبتی نداشته بلکه فقط زمینه ساز توزیع رانت و فساد در کشور بوده است.

 پورکار افزود: به دلیل وجود ارز 4200 تومانی، شرکت‌ها از ارزش ذاتی خود دور ماندند و دیگر قیمت‌گذاری آنها با نرخ های واقعی صورت نگرفته است و این شرکت‌ها نسبت به دیگر شرکت ها با رشدی ناچیز همراه بودند که علت عمده آن ناشی از کنترل قیمتی بود که انجام شد.  

 این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: برخی در این میان از این موضوع سواستفاده و از این تفاوت قیمت‌ها سود کسب می‌کردند که متاسفانه شاهد توزیع رانت و فساد بودیم.

وی گفت: با حذف ارز 4200 تومانی قدم مثبتی برای حذف توزیع رانت و فساد برداشته خواهد شد، همچنین نرخ فروش و افزایش نرخی که به شرکت‌ها داده می‌شود می‌توامد عاملی برای کسب منفعت بیشتر صنایع و شرکت‌های بورسی باشد.

*خبرنگار: دنیا زنوزی

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد