چرا جلوی ریزش بورس در سال 99 گرفته نشد؟

چرا جلوی ریزش بورس در سال 99 گرفته نشد؟

ریزش شاخص بورس در سال 99 از مردادماه آغاز شد و در حالی که کارشناسان عقیده داشتند بورس بعد از اصلاحی کوچک دوباره متعادل می‌شود اما بورس همه را متعجب کرد. حالا سوال اینجاست که چرا جلوی ریزش بورس گرفته نشد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، بسیاری از کارشناسان عقیده دارند دولت و حقوقی‌ها می‌توانستند در شروع ریزش شاخص بازار سهام و قبل از شکل گرفتن ترس و از بین رفتن اعتماد سهامداران حقیقی از بازار حمایت کنند اما تعلل کردند و بعد از شکل گرفتن ترس در بازار سهام حمایت دیگر فایده‌ای نداشت.

حسین شیبانی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز در رابطه با ترس در بازار سرمایه گفت: در مختصات توده‌واری بورس ایران باید از ترس و جو هیجانی ترسید. حجم سرمایه افراد حقیقی در بازار سهام زیاد بود و همانقدر که استقبال از گرایش به بازار سهام از سوی افراد حقیقی زیاد شده بود بعد از شروع روند نزولی ترس و خروج سرمایه شدت گرفت.

شیبانی در رابطه با توانایی جلوگیری از ریزش شاخص بورس در مرداد ماه گفت: قبل از اینکه ترس در بازار سهام شکل بگیرد می‌توانستیم جلوی ریزش شاخص بورس را بگیریم. آن موقع که صف‌های فروش سنگین نبود می‌شد با بازارگردانی خوب جلوی ریزش سهم‌ها را گرفت.

این کارشناس در رابطه با عملکرد حقوقی‌ها در زمان ریزش گفت: اگر بازار سهام دچار مشکل شود متضرران اصلی بورس در بلندمدت خود حقوقی‌ها هستند اما آن‌ها در زمان شروع روند نزولی در حال فروش سهم بودند. حقوقی‌ها در جمع کردن صف‌های فروش در زمانی که سبک بود تعلل کردند و بعد حجم صف‌های فروش و ترس در بازار آنقدر زیاد شد که جمع کردن بازار غیرممکن بود.

این کارشناس عقیده دارد حقوقی‌ها آن زمان که می‌توانستند بازار را جمع کنند و جلوی ریزش بورس را بگیرند به نیت انتفاع کسب کردن و سود بیشتر تعلل کردند اما بعد از شکل‌گیری جو منفی و ترس در بورس دیگر نتوانستند کاری بکنند.

همچنین شیبانی معتقد است: بورس در سال 99 اولین ضربه را از دولت خورد و دخالت‌های بیجای دولت در بورس باعث شد وضع بازار سرمایه اینگونه شود. دومین ضربه را نیز حقوقی‌‎ها با هدف کسب سود بیشتر به بورس زدند.

این کارشناس در رابطه با نقش مردم گفت: سومین اشتباه مربوط به مردم است که باید سرمایه‌گذاری غیرمستقیم را یاد می‌گرفتند. شاید در تمام کشورهای دنیا ضریب نفوذ بازار سرمایه میان مردم بالا باشد اما مردم خودشان هیچ وقت به صورت مستقیم معامله نمی‌کنند و سرمایه‌گذاری غیرمستقیم را انتخاب می‌کنند.

آخرین اخبار بورس را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد