برنامه شیران برای سال 1400 چیست؟ سود پیش بینی شده شرکت خدمات بندری چقدر می‌باشد؟

برنامه شیران برای سال 1400 چیست؟ سود پیش بینی شده شرکت خدمات بندری چقدر می‌باشد؟

مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران با حضور 85.42 درصد سهامداران، نماینده سازمان بورس، نماینده موسسه حسابداری و بازرس قانونی و ناظرین به ریاست آقای موحدنژاد، به صورت حضوری و آنلاین برگزار شد. در مجمع شیران چه گذشت؟

به گزارش نبض بورس، مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران با حضور 85.42 درصد سهامداران، نماینده سازمان بورس، نماینده موسسه حسابداری و بازرس قانونی و ناظرین به ریاست آقای موحدنژاد، به صورت حضوری و آنلاین برگزار شد. آقای احمدی مدیرعامل شرکت گزارشی از فعالیت شرکت در خصوص سال مالی منتهی به 30 آذر 1399 به صورت زیر ارايه دادند:

 
جایگاه شرکت در صنعت:

تولید اصلی شرکت، الکیل بنزین خطی است که ماده اولیه اصلی و عامل پاک کنندگی در مواد شوینده خانگی است. ماده اولیه اصلی تولید، نفت سفید است که از شرکت پالایش نفت اصفهان تامین گردیده و بعد از چند مرحله فرآیند تبدیل به برشی از نفت سفید می‌گردد که خالص سازی شده و شامل هیدرو کربور‌های خطی به نام نرمال پارافین است.

با توجه به این که مواد اولیه مورد نیاز برای تولید نرمال پارافین و LAB، هیدرو کربور‌های بدون شاخه و بنزن می‌باشد و خوراک دریافتی از شرکت فوق به قیمت FOB خلیج فارس خریداری می‌گردد، لذا تغییرات قیمت جهانی نفت خام متاثر از عرضه و تقاضا و تنش‌های سیاسی تاثیر مستقیم و آنی بر روی بهای تمام شده محصولات این شرکت دارد.

تا پیش از راه اندازی کارخانه در سال 1373، LAB مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین می‌گردید. پس از راه اندازی کارخانه و در ادامه آن به بهره برداری رسیدن طرح افزایش طرفیت در سال 1382، علاوه بر تامین نیاز داخلی کشور مازاد تولیدات به خارج از کشور صادر می‌گردد.

از سال 1384 با راه اندازی پتروشیمی بیستون و ورود آن شرکت به عنوان تولید کننده دیگر LAB، تولید مذکور در وضعیت رقابتی قرار گرفته و در خال حاضر بیش از 70 درصد مصرف LAB داخل کشور توسط شرکت صنایع شیمیایی ایران تامین می‌گردد.

عرضه محصول نرمال پارافین به بازار‌های منطقه شرق آسیا توسط شرکت PEARL در کشور قطر مانع بزرگی در مسیر صادرات نرمال پارافین تولیدی ایجاد نمود است.

عملکرد مالی شرکت در حوزه تولید:

شرکت در حوزه تولید محصولات نسبت به سال گذشته با کاهش روبرو بوده که عمده این کاهش‌ها ناشی از اور هال 33 روزه شرکت در سال 1399 بوده است.

 
عملکرد مالی شرکت در حوزه فروش:

در بخش تولید نرمال پارافین و LAB شرکت با رشد 21 و 72 درصدی روبرو بوده است. علت کاهش فروش LAB نیز دوره اورهال بوده که در این دوره شرکت موجودی برای فروش نداشته است لذا مقدار فروش کاهش داشته است.

 
مبلغ فروش کل محصولات:

در حوزه فروش ریالی شرکت با رشد خوبی مواجه بوده به طوری که در کلیه محصولات رشد بالایی را تجربه کرده است.

 
عملکرد مالی شرکت:

فروش داخلی شرکت در سال 1398 از مبلغ 10.063.870 میلیون ریال به مبلغ 17.461.650 میلیون ریال افزایش یافته و رشدی معادل 73.5 درصد را تجربه کرده است. این افزایش عمدتا ناشی از افزایش در نرخ فروش داخلی و نیز افزایش در مقدار و نرخ فروش صادراتی محصولات بوده است. در فروش صادراتی شرکت از مبلغ 8.366.652 میلیون ریال در سال 1398 به مبلغ 11.054.915 میلیون ریال رسیده و رشدی معادل 32 درصد را تجربه کرده است که این رشد عمدتا ناشی از افزایش بهای بنزن و افزایش هزینه‌های ابدیل می‌باشد. سود خالص شرکت نیز با رشد 179 درصدی به مبلغ 28.217.837 میلیون ریال افزایش یافته است.

بررسی میزان پوشش بودجه مقداری تولید و فروش محصولات در سال مالی 1399:
 

همانطور که مشاهده می‌شود شرکت در بحث بودجه 1399 عملکرد بسیار مناسبی داشته و در بخش فروش داخلی عملکردی بالاتر از بودجه را تجربه کرده است. علت کاهش مقدار تولید نیز دوره اورهال 33 روزه شرکت بوده که منجر به عدم تحقق بودجه شده است.

اقدامات صورت گرفته در سال مالی مورد گزارش:

طرح نوسازی واحد آلکیلاسیون؛

تعمیرات اساسی شرکت؛

بازسازی اسکله شرکت بازرگانی و خدماتی بندری ایران؛

تولید LABSA در شرکت بازرگانی و خدمات بندری ایران؛

عملیات بازسازی و احیای اسکله تاسیسات بوشهر (که در سال 1391 بر اثر برخورد یدک کش‌های باری منطقه دچار صدماتی شده بود) پس از دو سال کار مستمر با سرمایه گذاری حدود 500 میلیارد ریال در اسفند 1399 پایان یافت و این اسکله به بهره برداری رسیده است.

طی سال 1398 بستر‌های لازم جهت ورود شرکت فرعی (شرکت باز گانی و خدمات بندری ایران) به بازار پایین دستی LABSA فراهم گردید و در همین راستا طی سال 1399 بیش از 9 هزار تن LABSA به فروش رسیده که در حدود 16 درصد آن به کشور‌های منطقه صادر شده است.

مزایای طرح نوسازی شرکت:

افزایش سود عملیاتی شرکت 8 هزار میلیارد ریال در سال.

افزایش تولید LAB به میزان 100 هزار تن در سال.

مدت زمان اجرای طرح 24 ماه بوده و زمان بهره برداری نیمه دوم سال 1401 می‌باشد.

ساخت بیش از 85 درصد محصولات به صورت داخلی.

انجام کامل طرح با توان و دانش بومی.

امکان اضافه شدن طرح کاتالیست جامد در آینده.

ایجاد امکان همزمانی تعمیرات اساسی و تولید و حذف زمان توقف تولید از تعمیرات اساسی.

برنامه شرکت برای سال مالی آتی و بودجه 1400:

ادامه اجرای طرح نوسازی آلکیلاسیون.

تولید محصولات مشترک باشرکت نیروکلر.

عرضه 10 درصد سهام شرکت بازرگانی و خدمات بندری ایران در فرابورس.

 
 در ادامه گزارش حسابرس و بازرس قانونی توسط نماینده سازمان حسابرسی قرايت گردید و مواردی که دارای ابهام بود از جانب هیات ريیسه مجمع تشریح گردید:

در خصوص بند 4 در رابطه با عدمم رعایت استاندارد حسابداری مبنی بر تفاوت بین بهای تمام شده سرمایه گذاری انجام شده در خصوص شرکت نیرو کلر عنوان شد: ارزیابی کارشانسی نیرو کلر در حال انجام بوده و با توجه به زمانبر بودن این امر، طی 6 ماهه اول سال 1400 این ارزیابی انجام خواهد شد.

 

سوالات مطرح شده در مجمع:

آیا شرکت ذخایر نفت سفید در قیمت های پایین خریداری کرده است؟ نفت و بنزن به میزان کافی خریداری شده است.

سود پیش بینی شده شرکت خدمات بندری چقدر می باشد؟ حدود 150 میلیارد تومان پیش بینی شده است.

آیا شرکت برنامه ای برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارد؟ در حال حاضر گزارش اولیه تهیه شده و به محض طی شدن مراحل قانونی اطلاع رسانی خواهد شد.

 

در انتها به ازای هر سهم 2.000 ریال معادل 77 درصد کل سود تقسیم گردید و سازمان حسابرسی به عنوان بازرس قانونی و حسابرس شرکت و سازمان حسابرسی به عنوان بازرس علی البدل انتخاب شد.

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد