تشکیل کانون سهامداران خرد در حال انجام است

تشکیل کانون سهامداران خرد در حال انجام است

بورستهران - ایرنا - رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تشکیل کانون سهامداران خرد (حقیقی) را به عنوان برنامه های خود بیان کرد و افزود: بررسی در زمینه این طرح درحال انجام است، در این کانون هیات موسس بی طرف شامل افراد صاحب نام در حوزه بازارسرمایه...

«محمدعلی دهقان دهنوی» امروز (یکشنبه) در آیین افتتاح رسمی معاملات آتی نقره و حراج باز در بورس کالا به مصوبه اخیر شورای عالی بورس اشاره کرد و افزود: نقش صندوق توسعه بازار، ایجاد آرامش در بازارسرمایه است، مصوبه اخیر چیزی جز اوراق اختیار فروش تبعی نبوده و روش جدیدی در بازار محسوب نمی شود. در واقع این اوراق بر روی پرتفویی از سهام مختلف منتشر می‌شوند و این پرتفوی بوسیله صندوق توسعه بازار، بازاریابی، تحلیل و مدیریت می‌شود؛ به این ترتیب سود سهامداران مربوطه با اطمینان پرداخت خواهد شد.

وی افزود: امروز 62 میلیون سهامدار در بازارسرمایه حضور دارند که چشم امیدشان به این بازار است، بر این اساس مقام های سیاسی هم نمی‌توانند به این بازار بی توجه باشند، با این حال توصیه می کنم که در این بازار از ادبیات سیاسی دوری کنیم و با واژگان علمی و تخصصی در این بازار به ارايه نظرات بپردازیم، زیرا این بازار مسیر و جایگاهی اختصاصی دارد و گاهی صحبت‌هایی هرچند از سر دلسوزی ممکن است به اعتماد مردم آسیب وارد کند.

دهقان دهنوی اضافه کرد: همه باید به سمت تقویت اعتماد و حاکم شدن آرامش در بازار سرمایه پیش رویم. در این مسیر ضروری است، سهامداران با کمک متخصصان، تحلیلگران و ابزارهای مدیریت ریسک به مدیریت سرمایه خود بپردازند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اهداف وزارت صنعت را نیز در همین ارتباط دانست و گفت: در این زمینه قول هایی از این وزارتخانه برای همکاری های بیشتر گرفته ایم. درنظر داشته باشید که با ایجاد شفافیت در بازارسرمایه، مسیر سرمایه گذاری در این بازار با توجه به محدودیت های موجود در سال های قبل فراهم می شود.

وی تاکید کرد: نهادهای مربوط به صنایع باید به سرمایه گذاران افق بلند مدت بدهند. زیرا سرمایه گذاران باید بدانند که چه مکانیسم و فرمولی برای 10 سال آینده صنایع مختلف وجود خواهد داشت که قابل تغییر نبوده و سرمایه گذاران می توانند بر اساس آن سرمایه گذاری خود را به طور بلند مدت انجام دهند.

 دهقان دهنوی با اشاره به زیاد بودن ظرفیت های بازارسرمایه، گفت: این بازار باید در همه ابعاد مانند میزان ورود شرکت ها به بازارسرمایه، توسعه نهادهای مالی به لحاظ کمی و کیفی و همچنین سرمایه گذاران توسعه بیشتری پیدا کند. به طور مثال بورس کالای کشور می تواند در مدیریت ریسک تمام صنایعی که با ریسک قیمت کالایی مواجهند، یاری رسانی کند، هرچند که این شرکت مسیر رو به رشدی در این زمینه و پوشش تعداد کالاهای موجود در این زمینه را داشته است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: تعداد نهادهای مالی حاضر در بازارسرمایه باید افزایش پیدا کنند و هر کدام باید بتوانند در صنایع مختلف اختصاصی به ارايه خدمات و حتی به طراحی ابزارهای لازم برای پوشش ریسک و نیز ارايه طرح برای تامین مالی بپردازند.

نظارت در سازمان بورس، اقدامی اساسی است

وی با اشاره به بعد دیگر توسعه در بازارسرمایه گفت: موضوع نظارت در سازمان بورس، اقدامی اساسی و مهم است. گزارش هایی از این اقدام ها در زمینه پیگیری ها، شکایات وجود دارد. هر چند که اداره دیده بان بازار از گزارش های مردمی در این خصوص استقبال می کند و حتی این روش گزارش دهی را مکمل نظارت سازمانی میداند. در مجموع باید گفت که فضای بازار برای سرمایه‌گذاران آرام است اما برای متخلفان جایی وجود ندارد.

وی  توضیح داد: توسعه بخش نظارتی از دو وجه نیروی انسانی و سیستم های نظارتی که بتوانند به شکل خودکار به شناسایی تخلفات و نظارت در بازار بپردازند، امری ضروری است.

دهقان دهنوی با اشاره به بازدهی بیشتر بازارسرمایه نسبت به بازارهای موازی طی دوره های 10 ساله، گفت: براین اساس سرمایه گذاران باید آگاه باشند که به جز برخورداری از مزایای سرمایه گذاری در بازارسرمایه می توانند از این راه به بخش تولید و اشتغال و در نهایت اقتصاد کشور کمک و یاری رسانی کنند.

بازار سرمایه، بازاری هوشمند

وی افزود: این در حالیست که سرمایه گذاری در رمز ارزها ضمن اینکه که اقدامی غیر قانونی است و ممکن است به از دست دادن سرمایه شان منتهی شود و سرمایه گذاری مبهم است، همچنین به خروج سرمایه از کشور و ضرر به اقتصاد منجر شود.

دهقان دهنوی تاکید کرد: بازار سرمایه هوشمند است و از طرفی نسبت به دیگر بازارها واکنش سریعتری نشان می دهد، براین اساس به افرادی که قصد دارند به این بازار وارد شوند توصه میکنم درگیر هیجانات، فضایهای غیررسمی سیگنال دهی نشوند. همه دارایی خود را وارد این بازار نکنند و برای مدیریت دارایی و کنترل ریسک خود از روش های غیرمستقیم در این بازار برای سرمایه گذاری استفاده کنند.

وی  اضافه کرد: انتظار می رود دولت و دستگاه های اجرایی برای رسیدن به اهداف بازارسرمایه و نیز به عنوان ناشر در این بازار کمک کنند. از مجلس نیز خواهانم که برای ایجاد نگاه بلند مدت و ایجاد شفافیت در افق دید سرمایه گذاران و تغییر نداشتن در قوانین صنایع مختلف یاری رسان باشند. فعالان بورسی نیز برای حضور بیشتر مردم در بازار همراهی کنند.   

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد