لوکس‌سواران منتظر پیامک باشند

لوکس‌سواران منتظر پیامک باشند

اوایل سال محمد مخبر معاون اول ريیس‌جمهوری آیین‌نامه اجرایی نحوه اخذ مالیات از واحدهای مسکونی و ویلاهای گران نرخ ذیل...

اخذ مالیات از خانه‌ها و خودروهای لوکس در قانون بودجه سال 99 و 1400 پیش‌بینی شده بود. این قانون از اول بهمن اجرایی شده و از این پس صاحبان خانه و خودروهای با ارزش بالای 10 و یک میلیارد تومان مکلف به پرداخت مالیات هستند.

همه نهاد‌های دخیل در اجرای یک قانون

وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان متولی سامانه املاک و اسکان کشور، وزارت صمت به‌عنوان متولی سامانه املاک مستغلات کشور، وزارت کشور به‌عنوان متولی سازمان همیاری شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مکلف به ارايه اطلاعات املاک گران نرخ به سازمان امور مالیاتی شدند. در این آیین‌نامه، مدت زمان اتمام ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان کشور که در اختیار وزارت راه و شهرسازی است پایان آذر 1400 ذکر شده بود و براساس آخرین آمار، اخذ مالیات از این دارایی‌ها از اول بهمن اجرایی شده است.

براساس قانون، ملاک نرخ املاک لوکس، ارزش روز آنهاست. در املاک مشاعی، ابتدا ارزش کل ملک تعیین و سپس بر اساس قدرالسهم هر مالک، مالیات ستانده می‌شود. بر اساس آیین‌نامه، کلیه واحدهای مسکونی اعم آپارتمان، مستغلات، ویلا و باغ ویلا که با احتساب عرصه و اعیان ارزش آنها بیش از 10 میلیارد تومان باشد، مشمول مالیات می‌شوند؛ ملاک در نوع ملک (مسکونی یا ویلایی بودن آن) چیزی است که در پروانه صادره این ملک ذکر شده باشد. براساس قانون خانه‌های تا 10 میلیارد تومان، مشمول پرداخت مالیات نیستند. صاحبان خانه‌های 10 تا 15 میلیارد تومان نسبت به مازاد 10 میلیارد تومان، یک دهم درصد؛ خانه‌های 15 تا 25 میلیارد تومان نسبت به مازاد 15 میلیارد تومان، 2 دهم درصد؛ خانه‌های 25 تا 40 میلیارد تومان نسبت به مازاد 25 میلیارد تومان، 3 دهم درصد و خانه‌های 40 تا 60 میلیارد تومان نسبت به مازاد 40 میلیارد تومان، 4 دهم درصد مشمول مالیات هستند. خانه‌های بالای این رقم نیز نسبت به مازاد بر 60 میلیارد تومان، نیم درصد مالیات خواهند داد. همچنین براساس این آیین‌نامه خانه‌های لوکس در حال ساخت مشمول مالیات نیستند که بر این اساس، در حال ساخت بودن به معنی «پیش از زمان صدور گواهی پایان‌کار» است. اگر مالکان خانه‌های لوکس تا پایان بهمن مالیات متعلقه را پرداخت نکنند، سازمان امور مالیاتی می‌تواند راسا اقدام به وصول آن کند. طبق قانون‌سازمان ثبت‌اسناد از انتقال سند و جابه جایی واحدهای لوکس مشمول مالیات در صورت عدم پرداخت آن، ممانعت خواهد کرد.

صمت همچنین محمد برزگری ريیس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی هفته گذشته از تهیه لیست خودروها و خانه‌های لوکس مشمول مالیات خبر داده بود. با این حال برخی منابع آگاه از تعیین متوسط 100 میلیون تومان به عنوان جریمه مالیاتی خالی ماندن واحدهای مسکونی مطابق ماده 54 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم خبر داده بودند. 

‬اگر اعتراض دارید، در سامانه ثبت کنید

براساس قانون تا پایان بهمن مالکان خانه‌های خالی فرصت دارند مالیات خود را بپردازند. امکان پرداخت این مالیات، بر روی سیستم سازمان امور مالیاتی باز شده و افراد می‌توانند به صورت آنلاین مالیات اعلام شده را پرداخت کنند. 

برزگری با اشاره به اینکه اگر افراد مشمول این مالیات به این موضوع اعتراض دارند، می‌توانند اعتراض خود را در سامانه سازمان امور مالیاتی به آدرس https: //my.tax.gov.ir/ ثبت کنند تصریح کرد: مردم می‌توانند با مراجعه به سامانه سازمان امور مالیاتی، از وضعیت پرونده مالیاتی خود مطلع شوند و ببینند آیا خودروها و خانه‌های لوکس یا خالی آنها مشمول مالیات شده یا خیر. در این سامانه مبلغ مالیات مالکان مشمول پرداخت مالیات خانه‌های خالی لوکس و خودروهای گران‌قیمت محاسبه و بارگذاری شده و در دسترس است. 

چه کسانی جریمه می‌شوند

پیش از این معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی خطاب به شهروندان تاکید کرده بود؛ آن دسته از مالکانی که تا پایان مهر، مشخصات خانه و خودرو خود را ثبت نکنند، حتی اگر واحد آنها خالی نباشد، مشمول 20 درصد جریمه مالیات بر اجاره بها می‌شوند.

صمت محمود علیزاده درباره صدور برگه‌های مالیاتی برای مالکان خانه‌های خالی اظهار کرد: به موجب مفاد ماده 54 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، هر واحد مسکونی که در طول یک‌ سال، 120 روز خالی بماند، به‌عنوان خانه خالی محسوب و مشمول جرایم مالیاتی مذکور در این ماده قانون می‌شود. وی افزود: ملاک و معیار تشخیص خانه‌های خالی، سامانه املاک و اسکان و اطلاعاتی است که از این سامانه به سامانه امور مالیاتی ارسال می‌شود. درنتیجه مالکان این واحدها، مشمول اخذ مالیات خواهند شد. به علاوه اینکه با توجه به ماده قانونی مذکور، از این پس برای واحدهای مسکونی که بیش از 120 روز بدون کاربر بمانند، برگه‌های مالیاتی صادر خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: خانه‌هایی که تا پایان تیر امسال خالی بوده و این خالی بودن، استمرار داشته است، جزو مشمولان این خروجی قرار می‌گیرند که برای آنها برگه‌های مالیاتی صادر می‌شود. وی تاکید کرد: مالیات خانه‌های خالی، ابزار بازدارنده و جلوگیری از خالی ماندن واحد مسکونی است؛ نحوه محاسبه آن به این شکل است که اجاره بهای آن واحد مسکونی در منطقه محل استقرار، هر رقمی باشد، مالیات آن محاسبه شده و در سال اول 6 برابر مالیات اجاره بها به عنوان جریمه خالی ماندن واحد مسکونی محاسبه و به مالک آن، ابلاغ می‌شود.

ارسال پیامک به صاحبان خودرو 

دولت در سال گذشته تصمیم گرفت جزییاتی در بودجه سنواتی بگنجاند تا مالیات تازه‌ای از خودروهای لوکس دریافت کند. یکی از همین تعرفه‌های جدید، اعمال مالیات بر خودروهای لوکس است که از یک‌ سال گذشته در کنار دریافت مالیات از خانه‌های خالی، بیشتر بر سر زبان‌ها افتاد. با تصویب کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، این مالیات در بودجه 1401 براساس مجموع ارزش خودروهای سواری و وانت دو کابین دارای شماره انتظامی شخصی که در اختیار اشخاص حقیقی، خانواده و فرزندان کمتر از 18 سال و محجور سرپرست خانوار قرار دارد، تعیین شده است.

 خودرو تا سقف یک میلیارد تومان مشمول مالیات نخواهد شد.خودرو تا 1.5 میلیارد تومان نسبت به مازاد یک میلیارد تومان؛ یک درصد مشمول پرداخت مالیات است. خودرو تا 3 میلیارد تومان نسبت به مازاد 1.5 میلیارد تومان؛ 2 درصد و خودرو تا 4.5 میلیارد تومان نسبت به مازاد 3 میلیارد تومان؛ 3 درصد مالیات خواهد داد. خودروهای باقیمت بالاتر نیز نسبت به مازاد 4.5 میلیارد تومان؛ مشمول پرداخت 4 درصد مالیات خواهند بود. پیش‌تر اعلام شده بود خودروسازان و مونتاژکنندگان داخلی، مسيول پرداخت مالیات هنگام نخستین انتقال به خریداران هستند. به نظر می‌رسد خودروسازان نیز دریافت مالیات از خریداران را شروع کرده‌اند. این رقم به صورت مالیات بر ارزش افزوده دریافت خواهد شد. این قانون که در خرداد امسال (1400) تصویب شده بود، از 13 دی ماه اجرا شد. به گفته داوود منظور ريیس سازمان امور مالیاتی کشور، بیش از 550 هزار خودرو لوکس مشمول پرداخت مالیات شده‌اند که این خودروها باید 5 هزارو 600 میلیارد تومان مالیات پرداخت کنند. سازمان امورمالیاتی به دارندگان خودروهای لوکسی که ارزش آنها بالای یک میلیارد تومان است، پیامک ارسال خواهد کرد. 

سخن پایانی 

با توجه به کف‌نرخ مالیات‌گیری (یک‌میلیارد تومان) تقریبا هیچ خودروی تولید یا مونتاژ داخلی مشمول مالیات نخواهد شد و مالیات مربوطه مخصوص خودروهای وارداتی است که نرخ روز و سال ساخت یا ورود آنها ملاک میزان مالیات خواهد بود. در صورتی که صاحبان خودروهای لوکس مالیات متعلقه را نپردازند، قادر به نقل و انتقال خودرو نیستند و باید مبلغ مالیات را در زمان نقل و انتقال پرداخت کنند. علاوه براین، در صورتی‌که صاحبان خانه‌های لوکس مالیات متعلقه را نپردازند، جریمه پرداخت نکردن مالیات خانه‌های لوکس آنها عدم معامله است و قادر به نقل‌وانتقال یا اجاره واحد مسکونی خود نیستند و باید مبلغ مالیات را در زمان نقل و انتقال پرداخت کنند.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد