وجود 70 هزار خودرو ناقص در ایران خودرو / آیا پیش‌فروش تارا ادامه می‌یابد؟

وجود 70 هزار خودرو ناقص در ایران خودرو / آیا پیش‌فروش تارا ادامه می‌یابد؟

به گفته معاون شرکت ایران‌خودرو، تعداد خودروهای ناقص فعلی این خودروسازی به 70 هزار دستگاه رسیده و دلیل اصلی آن نیز اختلال در تامین قطعات الکترونیکی و قطعات وارداتی وابسته به آن‌ها است.

به گزارش تجارت‌نیوز، بابک رحمانی، عمده مشکلات خودروهای ناقص را وجود یک مشکل در صنعت خودروسازی تمام دنیا به سبب عدم تامین به‌موقع تراشه‌ها (قطعات) الکترونیکی به سبب مشکلات ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا در دنیا و تعطیلی‌های ناشی از آن دانست.

وجود 10 هزار تعهد برای تارا

معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران‌خودرو از ایجاد حدود 10 هزار تعهد (تاکنون) برای خودرو تارا (دستی و اتوماتیک) و آغاز تحویل 900 دستگاه از این خودرو در اولین سری از تحویل مدل دستی آن خبر داد و مدعی شد که قطعا به تمامی تعهدات این خودرو عمل می‌شود.

به گفته وی، پس از ایفای تعهدات ایجادشده در مقطع اولیه که طی یک دوره پیش‌فروش شکل گرفته است، در آینده برنامه‌های جدید فروش تارا اعلام خواهد شد.

این مقام مسيول توضیح داد: «برای سال جاری حدود 10 هزار تعهد خودرو تارا ایجاد شده است که شامل تارا اتوماتیک و تارا دستی است. اولین موعد تحویل تارا دستی تیرم بوده است که دعوتنامه‌های آن به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین محصولات تولیدی ایرانی، به‌موقع صادر و تکمیل‌وجه مشتریان در حال انجام است. 23 مرداد نیز مراسم نخستین مرحله تحویل فوری تارای دستی به مشتریان برگزار شد. اولین سری خودروی تارا با تعهدات تیرماه حدود 900 دستگاه بوده که دعوتنامه‌ها صادر و روند تحویل آغاز شده و خوشبختانه تولید تارا طبق برنامه در حال انجام است.»

مطالعه بیشتر: متقاضیان طرح پیش‌فروش خودرو بخوانند / موجودی انبار خودروسازان منفی شد!
تکلیف بازگشت هایما به سبد محصولات

رحمانی در رابطه با بازگشت محصول هایما به سبد محصولات ایران‌خودرو، ضمن یادآوری اینکه حدود دوسال هیچ تعهد جدیدی برای هایما به سبب تحریم‌ها و قطع همکاری شریک خارجی ایجاد نشده بود، اعلام کرد که با پیگیری‌های صورت گرفته و اخذ مجوزها برای به‌روزرسانی قیمت‌ها، تعهدات معوق این خودرو به‌روز شد و تمامی‌ تعهدات S5ها تحویل شده و S7 ها هم در مرحله صدور دعوتنامه‌ها و تکمیل وجه مشتریان است.

وی توضیح داد: تعداد زیادی تعهد هایما طی سال‌های گذشته ایجاد شده بود که به سبب تحریم‌ها، قطع همکاری شریک خارجی و موانع بانکی و… به صورت معوق در آمده بود. از همین روی از ایجاد تعهد جدید برای خودرو جلوگیری کردیم و قریب به دوسال بود که هیچ تعهد جدیدی برای هایما ایجاد نشده بود. خوشبختانه با پیگیری‌های صورت گرفته، تعهدات قبلی محقق شد و در حال حاضر هیچ تعهد معوقی چه برای هایما S5 و چه هایما S7 وجود ندارد. تمامی‌ تعهدات S5ها تحویل شده و برای S7 ها نیز دعوتنامه‌ها ارسال شده و مشتریان تکمیل وجه کرده و آماده تحویل‌اند.

معاون ایران خودرو گفت: در تیر امسال طرح فروش فوق‌العاده‌ای برای محصول اجرا شد و حدود هزار دستگاه دیگر از این محصول باقی‌مانده است که در اسرع وقت به مشتریان تحویل خواهد شد. ضمن اینکه مجوز برای ایجاد تعهدات جدید اخذ شده و پس از تحویل تمامی تعهدات پیشین این خودرو، طرح‌های بعدی برگزار می‌شود.

مشروح این گفتگو را در ایسنا بخوانید.

مطالعه بیشتر: تولید انبوه دو خودروی جدید سایپا به زودی آغاز می‌شود

آخرین اخبار خودرویی را در صفحه اخبار خودروی تجارت‌نیوز بخوانید.

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد