تاثیر قرعه کشی خودرو بر بازار/ 30 درصد خودروها سهم مردم عادی شد

تاثیر قرعه کشی خودرو بر بازار/ 30 درصد خودروها سهم مردم عادی شد

اگرچه صمت با ایجاد سامانه یکپارچه به دنبال بهبود عرضه خودرو بود اما در نیمه نخست سال نه تنها قیمت ها در بازار تغییر محسوسی نکرد بلکه میزان عرضه در قرعه کشی ها نیز در حال ریزش است.

به گزارش خبرنگار مهر، اردیبهشت ماه سال جاری بود که سامانه یکپارچه تخصیص خودرو با هدف تجمیع برنامه‌های فروش و جلوگیری از عرضه قطره چکانی خودروها، آغاز به کار کرد. مسيولان وزارت صمت امید داشتند که با تجمیع فرایند قرعه کشی در یک سامانه هم شفافیت فروش افزایش یابد و هم به تدریج بساط قرعه کشی برچیده شود.

البته آنطور که منطقی معاون وزیر صمت گفته تاکنون بیش از 70 درصد خودروهایی که پیش از این مشمول قرعه کشی بودند از فرایند قرعه کشی خارج شده و در قالب طرح‌های خارج از قرعه کشی، به فروش می رسند.

‏‬ریزش عرضه در سامانه یکپارچه

بر این اساس، در دور نخست قرعه کشی با توجه به اینکه همه خودروها مشمول قرعه کشی شده بودند، نزدیک به 177 هزار دستگاه خودرو عرضه شد که در این دور بیش از 4 میلیون و 157 هزار نفر برای خرید خودرو ثبت نام کردند.

در این دور با توجه به میزان عرضه خودروها و میزان تقاضای ثبت شده، شانس برنده شدن کمتر از 5 درصد بود.

در دور دوم نیز با توجه به خروج 5 خودرو از فرایند قرعه کشی، تعداد خودروهای عرضه شده به یکباره کاهش چشمگیری یافت و به حدود 77 هزار دستگاه رسید؛ با این حال تعداد ثبت نام کنندگان نسبت به دور اول نزدیک به 2 میلیون نفر بیشتر شد، به گونه‌ای که در این دور بیش از 6 میلیون و 57 هزار نفر متقاضی خرید خودرو از سامانه شدند.

به این ترتیب، با توجه به میزان عرضه و تقاضای ثبت شده، شانس برنده شدن به 1.3 درصد رسید.

همچنین در دور سوم که از امروز چهارشنبه آغاز شده، دوباره همچون دور قبلی تعداد خودروهای عرضه شده کاهش یافت و به 60 هزار دستگاه رسید؛ یعنی میزان عرضه در این دور نسبت به دور اول 66 درصد کاهش یافته است. البته آنطور که مسيولان وزارت صمت اعلام کرده اند 11 خودرو از فرایند قرعه کشی خارج شده اند و شاید دلیل کاهش عرضه همین موضوع باشد.

حال اگر در این دور هم مانند دور قبلی در حدود 6 میلیون نفر ثبت نام کنند یعنی شانس برنده شدن به یک درصد می‌رسد.

بنابراین در مجموع سه دور قرعه کشی که از اردیبهشت ماه آغاز شد، در حدود 314 هزار دستگاه خودرو عرضه شده است، این در حالیست که صمتی ها وعده عرضه 200 تا 300 هزار خودرو در هر دور از قرعه کشی را داده بودند.

در دور سوم 30 درصد خودروها سهم مردم عادی شده است

موضوع دیگر در مورد قرعه کشی آنکه در این دور مقرر شده 50 درصد از خودروهای عرضه شده سهمیه طرح جوانی جمعیت (ثبت نام مادران) و 20 درصد دیگر نیز سهمیه دارندگان خودروهای فرسوده باشد؛ یعنی در مجموع 30 درصد از خودروهای عرضه شده برای متقاضیانی است که در این دو دسته بندی قرار نمی‌گیرند.

بنابراین، در دور سوم قرعه کشی خودرو تنها 18 هزار دستگاه خودرو نصیب افرادی می‌شود که دو شرط جوانی جمعیت و خودروهای فرسوده را ندارند و اینکه این 18 هزار دستگاه چه کمکی به بهبود وضعیت بازار خودرو می‌کند جای تامل دارد.

غالب ثبت نام کنندگان، دنبال چه خودروهایی هستند؟

نکته قابل توجه آنکه بررسی‌ها نشان می‌دهد اقبال عمومی به خرید خودروهای عرضه شده در قرعه کشی بیشتر است و اگرچه 11 خودرو از فرایند قرعه کشی خارج شده اند اما به دلیل کاهش قدرت خرید، اختلاف قیمت خودروهای مشمول قرعه کشی با خودروهای آزاد و تفاوت فاحش قیمت کارخانه تا بازار که بعضا تا 100 درصد هم می‌رسد، غالب خریداران به دنبال خرید خودروهای عرضه شده در سامانه یکپارچه هستند.

به عنوان نمونه می‌توان به تقاضای ثبت شده برای دو خودروی پژو 206 تیپ 2 با قیمت حدود 150 میلیون تومان و پژو پارس سال با قیمت حدود 165 میلیون تومان (در دور دوم قرعه کشی) اشاره کرد؛ به این ترتیب پژو 206 تیپ 2 تعداد یک میلیون و 142 هزار و 496 نفر و برای پژو پارس سال 2 میلیون و 221 هزار و 915 نفر ثبت نام کرده بودند آن هم در حالی که به طور کلی 3 هزار دستگاه 206 تیپ 2 و 4 هزار و 500 دستگاه پژو پارس سال عرضه شده بود.

همین وضعیت نشان می‌دهد که اگرچه وزارت صمت تاکید می‌کند که رفتارهای هیجانی و تقاضاهای کاذب در این بازار کاهش یافته اما واقعیت چیز دیگری را نشان می‌دهد.

وضعیت بازار خودرو

نکته آخر هم آنکه هدف از تجمیع قرعه کشی خودروها همانطور که گفته شد، افزایش و بهبود عرضه و کنترل نسبی بازار خودرو بود با این حال آنطور که فعالان بازار می‌گویند، بازار خودرو همچنان از کمبود خودرو رنج می‌برد و میزان خودروهای تزریق شده به این بازار متناسب با انتظارات نیست.

قیمت‌ها نیز در این بازار اگرچه طی 2 3 ماه اخیر افزایش محسوسی نیافته اما کاهش قابل لمسی هم نیافته است؛ بنابراین اینکه معاون وزیر صمت اعلام می‌کند آرامش به بازار خودرو بازگشته نمی‌تواند چندان با واقعیت همخوان باشد زیرا آرامش به وضعیتی اطلاق می‌شود که هم فاصله قیمتی بین کارخانه و بازار کنترل شده باشد و هم میزان تزریق به حدی باشد که نتوان از کلمه «کمبود» در مورد آن استفاده کرد.

در جدول زیر میانگین قیمت خودروهای پر تیراژ مدل 1401 در بازار قابل ملاحظه است.

خودرو قیمت بازار (مدل 1401)
کوییک اتوماتیک 306 میلیون تومان
کوییک دنده‌ای 200 میلیون تومان
پراید 111 (مدل 99) 202 میلیون تومان
پراید 131 (مدل 99) 182 میلیون تومان
تیبا صندوق‌دار 200 میلیون تومان
تیبا هاچ‌بک EX 205 میلیون تومان
ساینا دنده‌ای 202 میلیون تومان
رانا پلاس 301 میلیون تومان
206 تیپ 2 296 میلیون تومان
206 تیپ 5 (مدل 99) 359 میلیون تومان
سمند LX، EF7 (مدل 1400) 350 میلیون تومان
سمند LX ساده 302 میلیون تومان
تارا اتوماتیک 580 میلیون تومان
پژو پارس LX 370 میلیون تومان
دنا معمولی 402 میلیون تومان
سورن پلاس 337 میلیون تومان

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد