بازار آرام دلار در روز یکشنبه / پیش‌بینی قیمت دلار امروز 15 شهریور

بازار آرام دلار در روز یکشنبه / پیش‌بینی قیمت دلار امروز 15 شهریور

یکشنبه، دلار در روزی کم‌نوسان، 110 تومان رشد را به ثبت رساند و به بهای 27 هزار و 160 تومان رسید. به گفته بیشتر فعالان، رشد قیمت دلار در روز یکشنبه معنادار نبود و در چارچوب دامنه حرکتی بود که بازار از دوشنبه هفته گذشته در آن نوسان می‌کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، در دومین روز هفته، فضای بازار ارز آرام بود و معامله‌گران واکنش معناداری نسبت به صحبت‌های ريیس‌جمهور نداشتند. روز یکشنبه، قیمت دلار در روزی کم‌نوسان، 110 تومان رشد را به ثبت رساند و به بهای 27 هزار و 160 تومان رسید. به گفته بیشتر فعالان، رشد دلار در روز یکشنبه معنادار نبود و در چارچوب دامنه حرکتی بود که بازار از دوشنبه هفته گذشته در آن نوسان می‌کرد.

دنیای اقتصاد نوشت:

اسکناس آمریکایی از دوشنبه هفته گذشته نه توان عبور از محدوده 27 هزار و 300 تومانی را از خود نشان ‌داده است و نه فروشندگان توانسته‌اند که قیمت این ارز را به زیر محدوده 26 هزار و 800 تومان ببرند. برخی فعالان انتظار داشتند که در واکنش به صحبت‌های تلویزیونی ريیس‌جمهور در شنبه شب، قیمت دلار در روز یکشنبه دچار نوسان زیادی شود.

افزایشی‌ها تاکید می‌کردند که در صحبت‌های ريیس‌جمهور خبری مبنی بر شروع قریب‌الوقوع مذاکرات هسته‌ای نبود، در نتیجه تصور می‌کردند که دلار در روز یکشنبه به راحتی در کانال 27 هزار تومانی پیشروی کند. در مقابل کاهشی‌ها عنوان می‌کردند که در صحبت‌های ريیسی مقاومتی در برابر مذاکره هسته‌ای وجود نداشت و حتی چنین برداشتی را مطرح می‌کردند که ريیس‌جمهور تمایل به حل عملی مناقشات هسته‌ای داشت. ريیسی شنبه شب در بخشی از صحبت‌های خود عنوان کرد که «ما به دنبال مذاکره‌ نتیجه‌محور هستیم».

به نظر می‌رسد ناهمخوانی برداشت‌های معامله‌گران از صحبت‌های ريیسی موجب شد که بازار در روز شنبه نتواند تصمیم قطعی برای رشد یا کاهش قیمت بگیرد.

عوامل رشد دلار در روز دوم

برخی از فعالان عنوان می‌کردند که خبرهای جدید از افغانستان در رشد قیمت دلار اثر داشت. معامله‌گران در کانال‌های اطلاع‌رسانی خود عنوان می‌کردند که طالبان خروج دلار از افغانستان را ممنوع کرده است و همین عامل از لحاظ روانی بازار داخلی را تحت تاثیر قرار داد. البته برخی از فعالان عنوان می‌کردند که این خبر مربوط به گذشته بوده و تنها نوسان‌گیران با استفاده از آن سعی کردند که بازار روز یکشنبه را افزایشی کنند.

شماری از فعالان نیز افزایش‌ تقاضای حواله‌ای را در رشد روز یکشنبه قیمت دلار موثر دانستند. در دومین روز هفته نرخ حواله درهم به بالای مرز 7 هزار و 400 تومانی رفت و این عامل موجب شد انتظارات افزایشی در بازار داخلی رشد پیدا کند. روز شنبه نرخ حواله درهم به زیر محدوده 7 هزار و 400 تومان رفته بود و همین موضوع کمی میزان فروش‌ها در بازار را افزایش داده بود. نرخ حواله درهم و دلار در سال‌های اخیر همواره هم‌جهت حرکت کرده‌اند و به‌ویژه درهم به عنوان یک متغیر انتظاری مهم در بازار دلار داخلی عمل کرده است. برخی از فعالان نیز عنوان می‌کردند که دلار در روز شنبه به دلیل احتیاط در آستانه صحبت‌های ریاست‌جمهوری در مسیر نزولی قرار گرفت. از نگاه آنها بازار در روز یکشنبه از این احتیاط عبور کرد و با افزایش خریدهای دلاری‌، قیمت اسکناس آمریکایی به نزدیکی محدوده 27 هزار و 200 تومان رسید.

آخرین اخبار بازار دلار را در صفحه طلا و ارز تجارت‌نیوز دنبال کنید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد