نحوه انتخاب ريیس سازمان بورس چگونه است؟ / یک مشکل قانونی در انتخاب ريیس سازمان بورس!

نحوه انتخاب ريیس سازمان بورس چگونه است؟ / یک مشکل قانونی در انتخاب ريیس سازمان بورس!

روز سه‌شنبه هفته گذشته قالیباف‌اصل، ريیس سازمان بورس و اوراق بهادار در جریان جلسه مدیران سازمان بورس با وزیر اقتصاد و نمایندگان مجلس استعفای داد، اما سوال اینجاست که ريیس جدید سازمان بورس چگونه انتخاب می‌شود؟ دولت و بانک مرکزی چه نقشی در این انتصاب دارند؟

به گزارش تجارت‌نیوز، سازمان بورس قانونا یک موسسه عمومی غیردولتی است اما به عقیده برخی از کارشناسان با ورود دولت به بازار سهام برای تامین کسری بودجه گویی مدیران دولتی سازمان بورس را اداره می‌کنند. حالا قالیباف‌اصل، ريیس سازمان بورس و اوراق بهادار استعفا داده است و طبق اخبار منتشره، وزیر اقتصاد 13 روز برای معرفی ريیس جدید سازمان بورس وقت دارد.

انتخاب ريیس سازمان بورس مستقل از دولت و بانک مرکزی است؟

ماشاالله عظیمی، عضو شورای عالی بورس در گفتگو با تجارت‌نیوز در رابطه با شیوه انتصاب ريیس جدید سازمان بورس گفت: وزیر اقتصاد از زمان استعفای ريیس سازمان بورس 15 روز وقت دارد ريیس جدید سازمان بورس را معرفی کند و بعد از معرفی شخص مورد نظر شورای عالی بورس در جلساتش در مورد این انتصاب تصمیم‌گیری خواهد کرد.

این عضو شورای عالی بورس در رابطه با نقش بانک مرکزی و دولت در انتصاب ريیس سازمان بورس گفت: شورای عالی بورس فرا قوه‌ای است و بانک‌ مرکزی، وزارت صمت و مجلس در شورای عالی بورس نماینده دارند و هر کدام از این نمایندگان در رابطه با انتخاب ريیس جدید سازمان بورس حق رای دارند. از طرفی نمایندگان اصناف و نمایندگان مردم در مجلس نیز در این تصمیم‌گیری مشارکت دارند.

یک مشکل قانونی در انتخاب ريیس سازمان بورس!

حمید اسدی، حقوق‌دان بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز در رابطه با نحوه تغییر ريیس سازمان بورس گفت: طبق ماده 9 قانون بازار اوراق بهادار انتخاب ريیس سازمان بورس به پیشنهاد و تصویب همه اعضای شورای عالی بورس انتخاب می‌شود و معرفی ريیس سازمان بورس از طریق وزیر اقتصاد مغایر قانون است. این مساله قانونی از اینجا ناشی می‌شود که در چند سال اخیر شورای عالی بورس در انتصاب ريیس سازمان بورس نقش چندانی نداشته است.

این کارشناس در رابطه با نقش بانک مرکزی و دولت در انتخاب ريیس سازمان بورس گفت: اعضای شورای عالی بورس بر اساس نقش حقوقی خود در این انتصاب تصمیم‌گیری می‌کنند و چون همگی اعضای شورای عالی بورس از مدیران دولتی تشکیل نشدند نقش بانک مرکزی و سایر نهادهای دولتی کمتر می‌شود اما یک خلا قانونی جدی در ماده 9 قانون بازار اوراق وجود دارد و این خلا این است که در شورای عالی بورس باید نقش اعضایی که در بازار سرمایه ذی‌نفع هستند از مدیران دولتی بیشتر باشد. از طرفی طبق قانون شورای عالی بورس ریاست این شورا به عهده وزیر اقتصاد است اما وزیر اقتصاد هیچ الترامی در معرفی ريیس سازمان بورس ندارد. شخصا معتقدم در انتخاب ريیس سازمان بورس همیشه نظر دولت غالب است.

این حقوق‌دان در پایان گفت: اصولا انتخاب ريیس سازمان بورس در دو مرحله انجام می‌شود که مرحله اول همه اعضا باید گزینه پیشنهادی را مطرح کنند و در مرحله دوم در رابطه با گزینه پیشنهادی تصمیم بگیرند. باید باز هم تکرار کرد که حتی پیشنهاد ريیس سازمان بورس بدون دخالت همه اعضا مغایر قانون است.

آخرین اخبار بورس را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد