سوت‌زن‌ها با افشای تخلفات پاداش می‌گیرند

سوت‌زن‌ها با افشای تخلفات پاداش می‌گیرند

زمانی سبزی گفت: در نیمه نخست سال از میان گزارش‌های ارسالی سوت‌زن‌ها در حوزه بازار سرمایه، حدود 10 پرونده به گزارش تخلف یا اعلام جرم منتج شد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  به نقل از بازار سرمایه مهدی زمانی سبزی ريیس اداره دیده‌بان سلامت بازار سرمایه سازمان بورس و اوراق بهادار  با اشاره به نقش این اداره در راستای ارتقای شفافیت در بازار و پیشگیری از بروز تخلفات اظهار کرد: رسیدگی به گزارش‌های حرفه‌‎ای مستند درخصوص ناهنجاری‌های عمده منجر به جرم و تخلف در بازار سرمایه از جمله وظایف اساسی اداره دیده بان سلامت بازار سرمایه است.

بیشتر بخوانید

  •  چگونگی دریافت مجوز «تاسیس» مشاور سرمایه‌گذاری نوع دوم

 زمانی سبزی بیان کرد: در صورت ارسال گزارش از سوی فعالان بازار به این اداره، حتی اگر گزارش دربرگیرنده ناهنجاری منجر به تخلف یا ارتکاب جرم نباشد، به‌منظور شفاف‌سازی، اقدامات تکمیلی روی آن انجام می‌شود. اگر چنانچه گزارش بیانگر تخلف باشد، پس از تهیه و تکمیل پرونده تخلفاتی، به مراجع رسیدگی‌کننده ارجاع داده می‌شود.

ريیس اداره دیده‌بان سلامت بازار سرمایه افزود: برخی از این گزارش‌ها که احتمال انجام تحریک‌های آسیب‌زا به روند عادی معاملات در آن می‌رفت، مکاتبه با همکاران نظارتی در شرکت‌های بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران را در پی داشت. پس از آن نیز رفتار‌های این دسته از افراد به دقت تحت نظر و بررسی قرار گرفت.

وی گفت: درگاه اینترنتی دیده بان ، به منظور ثبت ناهنجاری عمده در حوزه‌های ناشران، نهاد‌های مالی، بازار اوراق بهادار و همچنین تخلفات در فضای مجازی بازار سرمایه ایجاد شده است. تمامی افراد جامعه می‌توانند بدون ارايه اطلاعات هویتی، نسبت به ارسال گزارش در این سامانه اقدام کنند.

زمانی سبزی افزود: تمامی گزارش‌ها بر حسب حوزه مربوطه، توسط کارشناسان این اداره به‌صورت تخصصی بررسی می‌شوند. درصورتی که گزارش حايز شرایط مندرج در مواد 2 و 3 دستورالعمل «حمایت و تشویق گزارشگران ناهنجاری در بازار سرمایه» باشد به گزارشگر «پاداش» پرداخت می‌شود.

او تاکید کرد: وظیفه اصلی اداره دیده بان سلامت بازار سرمایه، رسیدگی به گزارش گزارشگران حرفه‌ای (سوت‌زن‌ها) در ارتباط با بروز ناهنجاری‌های عمده بازار سرمایه و کشف تخلف و جرم با استفاده از توان نظارت مردمی است چندی پیش دستورالعملی با محوریت «پاداش» در کمیته تدوین مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار تدوین شد. بر این اساس، به گزارشگران حرفه‌ای که ناهنجاری عمده‌ای را از طریق سامانه یاد شده گزارش دهند، مشروط به اینکه، گزارش براساس دستورالعمل یاد شده حايز شرایط باشد، پاداش داده می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد