ذرت اوکراینی باعث تلفات گسترده دام شد

ذرت اوکراینی باعث تلفات گسترده دام شد

یک بار خبر می‌رسد سبوس‌های کپک زده خوراک دام شد حالا اما ريیس اتحادیه دامداران فارس اعلام کرده است که بسیاری از دام‌ها به دلیل مصرف نهاده‌های فاسد تلف شدند.

به گزارش تجارت‌نیوز، افزایش قیمت نهاده دام و طیور باعث هرج مرج در این بازار شده و حالا تقلب‌های عجیبی در بازار خوراک دام و طیور شکل گرفته است. یک بار خاک اره را با خوراک مرغ مخلوط می‌کنند و بار دیگر سبوس‌های کپک‌زده به دام‌ها می‌دهند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد نهاده‌های دامی دوباره در بازار کمیاب شده است. همین کمبود خوراک باعث شده عده‌ای از واسطه‌ها کالاهای متفرقه را وارد بازار کرده و آنها به جای کالاهای باکیفیت به دامداران و مرغداران نهاده فاسد می‌فروشند.

ريیس اتحادیه دامداران فارس به تجارت‌نیوز گفت: کاهش کیفیت نهاده‌های دامی به خصوص ذرت‌های اوکراینی باعث تلفات گسترده در دامداری‌های کشور شده است. برخی دامداری‌ها اعلام کردند که دام‌هایشان تلف شدند. آنها این تلفات را ناشی از مصرف ذرت می‌دانند.

سیروس روستا توضیح داد: ذرت‌ها هرگز کیفیت ندارند و بخش زیادی از این نهاده‌ها در شرایط نامناسب آب و هوایی در گمرک نگهداری می‌شوند. همچنین با راه اندازی سیستم بازارگاه نیز کیفیت و تناژ نهاده‌ها قابل رصد نیست. به عنوان مثال بعضی اوقات خوراک دام با وزن و کیفیت پایین به دست دامداران می‌رسد.

او اظهار کرد: با وجود اینکه دو ماه از استقرار دولت سیزدهم می‌گذرد اما همچنان در حوزه نهاده دامی بلاتکلیفی وجود دارد و دامداران نمی‌دانند مشکلات خود را با چه کسانی در میان بگذارند.

تعطیلی دامدارای‌ها به دلیل گرانی خوراک

روستا همچنین گفت: قیمت ذرت را هنوز به دامداران اعلام نکرده‌اند. دامداران به دلیل برخی بلاتکلیفی‌ها قصد دارند تولید شیر را کاهش دهند.

به گفته ريیس اتحادیه دامداران فارس، بسیاری از دامداری‌ها به دلیل کمبود و گرانی خوراک تعطیل شدند. برخی دامداری‌هایی که در شهرستان‌ها فعال هستند دولت پول شیر آنها را با تاخیر دو تا سه ماهه به آنها تحویل می‌دهد این در حالی که دامداران برای تهیه خوراک از بازارگاه باید پول نهاده‌ها را ظرف 24 تا 48 ساعت واریز کنند در غیر اینصورت نهاده‌ای به آنها تحویل داده نمی‌شود.

روستا بیان کرد: کاهش ظرفیت در دامداری‌ها مشهود است. برخی از دامدارانی که 100 راس دام داشتند حالا با 30 راس در حال فعالیت هستند.

برای مطالعه بیشتر خبر کمبود خوراک دام را بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد