روش‌های انتخاب صندوق سرمایه‌گذاری مناسب را بیاموزید

روش‌های انتخاب صندوق سرمایه‌گذاری مناسب را بیاموزید

کارشناس بازار سرمایه گفت: انتخاب صندوق مناسب به موارد مختلفی از جمله میزان پذیرش ریسک افراد بستگی دارد.

رضا کیانی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با این پرسش که با توجه به بهبود نسبی وضعیت بورس بسیاری از افراد تمایل به سرمایه‌گذاری دارند، این افراد باید چه اصولی را رعایت کنند؟ اظهار کرد: به طور کل در بازار سرمایه به دو روش مستقیم و غیر مستقیم می‌توان سرمایه گذاری کرد. در روش مستقیم سرمایه گذار خودش اقدام به خرید و فروش می‌کند و در روش غیر مستقیم سهامدار از خدمات نهاد‌های مالی و حرفه ایی مانند صندوق‌های سرمایه گذاری، سبدگردان‌ها و مشاوران سرمایه گذاری استفاده می‌کند و خودش به طور مستقیم اقدام به خرید و فروش سهام نمی‌کند.


این کارشناس بازار سرمایه در ادامه افزود: صندوق‌های سرمایه گذاری در ایران رشد خوبی داشته اند. متاسفانه یکی دلایل ریزش بازار در سال گذشته سرمایه‌گذارانی بودند که به صورت مستقیم برای اولین بار و بدون هیچ زمینه‌ایی وارد بازار شدند. در دو سال گذشته تعداد سرمایه گذاران صندوق‌ها، که روش غیرمستقیم سرمایه گذاری در بورس است تقریبا 500 هزار نفر افرایش پیدا کرد. در حالی که حدود 11 میلیون کد معاملاتی جدید برای سرمایه گذاری مستقیم صادر شد،که متاسفانه آسیب این مورد را نیز مشاهده کردیم.

 

کیانی در ادامه بیان کرد: در دو سال گذشته صندوق‌های سرمایه گذاری عملکردشان بیشتر نزدیک به کلیت بازار و شاخص کل بورس بود و عملکرد مطلوب تری را نسبت به روش مستقیم داشته اند. بنابراین به سرمایه گذارانی که زمان کافی و دانش کافی ندارند توصیه می‌شود که به شکل غیر مستقیم و با صندوق‌های سرمایه گذاری وارد بازار شوند.

 

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: صندوق‌های سرمایه گذاری را می‌توان به انواع مختلفی تقسیم کرد. صندوق‌های سرمایه گذاری در سهام، صندوق‌های سرمایه گذاری مختلط و صندوق‌های سرمایه گذاری اوراق بهادر با درآمد ثابت از این نوع هستند. غیر از این نوع، صندوق‌های کالایی را نیز داریم که در گواهی سپرده کالایی سپرده گذاری می‌کنند و صندوق‌های پروژه و صندوق‌های جسورانه نیز از دیگر صندوق‌های موجود هستند.


او در ادامه افزود : سرمایه‌گذارانی که غیر حرفه ایی هستند و می‌خواهند در سهام سرمایه گذاری کنند صندوق‌های سرمایه گذاری در اوراق بهادار برایشان گزینه مناسبی است که با توجه به میزان ریسک پذیری خودشان و دریافت مشاوره می‌توانند یکی از انواع این صندوق را انتخاب نمایند.


این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با این پرسش که انتخاب صندوق مناسب به چه مواردی بستگی دارد؟ گفت: انتخاب صندوق مناسب به موارد مختلفی از جمله میزان پذیرش ریسک افراد بستگی دارد.


کیانی بیان کرد: سرمایه گذاران می‌توانند با مراجعه به سایت مرکز پردازش اطلاعات مالی بورس تهران به آدرس fipiran.com از عملکرد صندوق‌ها و میزان بازدهی شان آگاه شوند.

 

او گفت: افراد می‌توانند با بررسی و مقایسه عملکرد این صندوق‌ها در بازه یک سال، شش و سه ماه گذشته و این که این صندوق‌ها در بین صندوق‌های دیگر در چه جایگاهی قرار دارند و آیا جز 15 صندوق پر بازده ماهانه هستند یا خیر، صندوق سرمایه‌گذاری بهینه خود را بررسی و انتخاب کنند.


انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد