رتبه بسیار پایین ایران در رعایت حقوق سهامداران خرد/ دولت باید زیان قیمت‌گذاری دستوری در بازار سرمایه را جبران کند

رتبه بسیار پایین ایران در رعایت حقوق سهامداران خرد/ دولت باید زیان قیمت‌گذاری دستوری در بازار سرمایه را جبران کند

ایلنا: دبیر کل نهادهای سرمایه‌گذاری با اشاره به قیمت‌گذاری‌های دستوری در بازار سرمایه گفت: بارها در این باره مواضع کانون را اعلام کرده‌ایم و اخیرا هم اعلام کردم که...

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، سعید اسلامی در نشست خبری امروز با بیان اینکه رتبه ایران در رعایت حقوق سهامداران خرد بسیار پایین است، گفت: در بازار سرمایه کشورمان حقوق بدیهی سهامداران خرد رعایت نمی‌شود و ما به عنوان کانون نهادهای سرمایه گذاری آمادگی حمایت از سهامداران را داریم اما با وجود کانون‌های متعدد موافقم هر چند که حضور کانون‌های متعدد هم پیچیدگی‌هایی دارد.

وی با اشاره به قیمت‌گذاری‌های دستوری در بازار سرمایه گفت: بارها در این باره مواضع کانون را اعلام کرده‌ایم و اخیرا هم اعلام کردم که تنها دلیل قیمت ‌گذاری دستوری، فساد است.

دبیر کل نهادهای سرمایه‌گذاری ادامه داد : در قیمت گذاری دستوری متاسفانه نتوانستیم از ظرفیت‌های قانونی هم استفاده کنیم چراکه طبق قانون اگر در جریان مداخله دولت زیانی متوجه سهامداران شود، باشد این خسران را جبران کند . اکنون هر چند در این باره قانون داریم اما دولت الزامی در خود نمی‌بیند که قانون موجود را رعایت کند.

اسلامی افزود: معتقدم اجماع حقوقی جدی در بازار سرمایه در این باره وجود ندارد که بازار سرمایه بتواند از این قانون استفاده کند و منجر به جبران زیان‌ها شود.

دبیر کل نهادهای سرمایه گذاری گفت:در این شرایط هم شرکت‌ها زیان‌ده هستند و هم سهامداران ضرر می‌کنند این در حالی است که بهانه‌هایی که برای قیمت‌گذاری دستوری مطرح کردند هم به اجرا نرسیده‌است. هر جا که قیمت گذاری دستوری اعمال شده فساد در آن بخش افزایش یافته ‌است. معتقدم در این باره هماهنگی نظرات و اقدامات حقوقی جدی انجام نشده و می‌توانیم اقدامات حقوقی جدی تری انجام دهیم.

وی با بیان اینکه شرایط بازار سرمایه با افزایش تعداد سهامداران تغییر کرده، اظهار داشت: دولت دیگر نمی‌تواند نقش بازار سرمایه را انکار کند و باید درباره تمام تصمیمات، مردم را اقناع کند. شورای عالی بورس به عنوان یک رکن فراجناحی در اتخاذ تصمیمات نقش دارد و این تضاد تصمیمات نقاط ضعف محسوب می‌شود و البته تمام این موضوعات به شکل حاکمیت مربوط که آیا این اجازه را می‌دهد ارکان خود التزام داشته باشیم؟

اسلامی با اشاره به پیش‌نویس اصلاحیه قانون بازار گفت: درباره بررسی پیش نویس اصلاحیه بازار سرمایه جلسات متعددی برگزار شد و اشکالات و ایرادات متعددی را به این پیش‌نویس متوجه دیدیم از جمله اینکه توجهی به روند‌های جهانی نشده و از آنجایی که پس از 15 سال فرصت تغییر قانون پیش آمده باید از این فرصت به درستی استفاده کرد از این رو نامه ای مبنی بر شمردن ایرادات و اشکالات محتوایی را به مرکز پژوهش‌های مجلس ارسال کردیم.

دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری درباره شرایط اقتصادی کشور برای سرمایه‌گذاری در بورس ادامه داد: اقتصاد ایران دچار ابهاماتی جدی است و می دانیم که برجام چه تاثیراتی می‌تواند بر بازار سرمایه داشته باشد. در حال حاضر مجموعه اقتصاد ایران با عدم تعادل‌های متعددی مواجه است و این شرایط باعث شده سرمایه‌داران نسبت به سرمایه‌گذاری دربازار ها کوتاه نگر باشند .

اسلامی افزود :وقتی سرمایه داری متوجه می‌شود، در مدت زمان 6 ماهه 25 درصد دارایی و ثروت خود را در بازار سرمایه از دست می‌دهد به طور قطع وارد بورس نمی‌شود و همین شرایط باعث کوچ سرمایه بین انواع بازارها شده و سیاست ‌گذار باید در اولویت نسبت به برقرار ی ثبات در اقتصاد اقدام کند.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد