تحلیل هفتگی بورس ( هفته دوم آبان 1401)/ ارزش معاملات خرد همچنان نگران کننده است

تحلیل هفتگی بورس ( هفته دوم آبان 1401)/ ارزش معاملات خرد همچنان نگران کننده است

عملکرد بورس در هفته دوم آبان، امیدوارکننده بود. شاخص کل پس از ثبت سنگین‌ترین ریزش هفتگی یک سال گذشته، توانست بازدهی...

به گزارش سرویس بورس اقتصادآنلاین؛ دو هفته از آبان می‌گذرد و در این مدت،‌ بورس دو چهره متفاوت از خود نشان داد. در هفته اول آبان، شاخص کل با افت حدود 5.3 درصدی، با اختلاف بدترین عملکرد هفتگی سال 1401 را به جا گذاشت. پیش از این افت 2.44 درصدی در هفته پایانی شهریور، بدترین عملکرد شاخص کل محسوب می‌شد. اما در هفته دوم آبان، شاخص کل افزایش بیش از 3.4 درصدی را ثبت کرد تا سومین بازدهی بالای هفتگی امسال خود را تجربه کند.

شاخص هم وزن هم تا حدودی این شرایط را در هفته دوم تجربه کرد با یک تفاوت؛ تفاوتی که شاید کلید روند بازار سهام در هفته‌های آینده باشد. شاخص هم وزن در حالی در هفته اول آبان ماه با ثبت بازدهی هفتگی 4.6- درصدی، بدترین عملکرد سال 1401 را به جا گذاشته بود که در هفته دوم آبان، پس از 8هفته توانست بازدهی هفتگی 1.22 درصدی را ثبت کند.

روند شاخص کل و شاخص هم وزن در هفته دوم آبان ماه به دلیل حمایت‌های قوی صورت گرفته بود. شاخص کل از ابتدای هفته روند صعودی به خود گرفته بود اما شاخص هم وزن در دو روز ابتدایی هفته دوم آبان همچنان در حال نزول بود. در حقیقت در دو روز ابتدایی و با آغاز حمایت‌ها، بیش‌تر نمادهای بزرگ بازار سهام مورد حمایت قرار گرفتند. افزایش تقاضا در این گروه از نمادها در نهایت منجر شد که کلیت بازار نیز روند صعودی به خود بگیرد و شاخص هم وزن نیز به روند صعودی باز گردد.

نکته نگران کننده ای که تکرار این روند را برای هفته سوم آبان کمی کم‌رنگ می‌کند، ارزش معاملات خرد است. در هفته دوم آبان ماه در مجموع 5روز معاملاتی، ارزش معاملات خرد حدود 11هزار و 555 میلیارد تومان بود؛‌ به بیان دیگر به طور میانگین ارزش معاملات خرد روزانه بورس در هفته دوم آبان حدود 2هزار و 310 میلیارد تومان بود. این رقم از یکسو نسبت به هفته اول آبان ماه تغییر محسوسی نداشت و از سوی دیگر،‌ با روزهای اوج بورس در فصل بهار همچنان فاصله چشم گیری داشت. این در حالی است که این هفته شاهد ثبت یکی از بهترین عملکردهای بورس از منظر بازدهی شاخص کل و شاخص هم وزن بودیم.

خروج پول حقیقی در هفته دوم آبان نسبت به هفته گذشته کمی شدت گرفت و به طور کلی یکی از ارقام بالای خروج پول حقیقی در این هفته ثبت شد. البته با توجه به اینکه این هفته شاهد حمایت گسترده در بازار سهام بودیم و حقوقی‌ها نقش پر رنگی در بورس داشتند، شاید این میزان خروج پول حقیقی از بازار سهام نگران کننده نباشد.

به طور کلی بورس این هفته امیدوارکننده بود؛ از این جهت که حمایت های صورت گرفته به عنوان یک جرقه توانست بورس را از یک نزول چند هفته‌ای نجات دهد. اما برای اینکه این جرقه بتواند گرما را به بورس برگرداند، نیاز به بازگشت خریداران است. خریدارانی که با توجه به ریسک‌های سیاسی و اقتصادی و همچنین اعتماد از دست رفته آن، برای بازگشت به بازار سخت قانع می‌شوند.

آخرین اخبار بورس و اقتصاد