یک هزار و 110 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد

یک هزار و 110 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد

با کاهش ارزش معاملات روزانه سهام به 3 هزار میلیارد تومان، شاخص کل بورس در این هفته معاملاتی حدود یک درصد رشد داشت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ در هفته‌ای که گذشت اخبار مثبتی همچون افزایش نرخ محصولاتی برخی از خودروسازان پر تیراژ و افزایش نرخ دلار نیمایی توانست بازار سرمایه را کمی تکان دهد و شاخص کل 15 هزار واحد رشد را تجربه کند. رکودی که بر این بازار حاکم شده که برای بررسی آن به گفت‌وگو با کارشناسان پرداختیم.

محمد خبری زاد کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ در پاسخ به این پرسش که، وضعیت شاخص‌ها در هفته‌ معاملاتی که گذشت به چه صورتی بوده است؟ گفت: در هفته کنونی شاخص کل بورس در محدود یک میلیون و 334 هزا واحد کار خود را آغاز کرد و امروز در پنجمین روز معاملاتی بر روی پله یک میلیون و 349 هزار واحد کار خود را به پایان رساند.

رشد 14 هزار واحدی در 5 روز معاملاتی

کارشناس بازار سرمایه گفت: در 3 روز ابتدایی هفته کنونی معالات بسیار کم رمق بودند، ولی با انتشار اخباری همچون اعلام افزایش نرخ خودرو، افزایش نرخ دلار نیمایی برای شرکت‌های صادرات محور تا حدودی وضعیت معاملات بهتر شد. در معاملات امروز نیز خبر قطعی افزایش نرخ خودرو برای دو شرکت سایپا و ایران خودرو اعلام،  که باعث رشد شاخص‌ها شد.

خبری زاد با اشاره به بیشترین و کمترین میزان رشد و کاهش نمادها در هفته‌ای که گذشت، گفت: نماد‌های وتوسم، غناب، وساپا، کاذر و افرا بیشترین بازدهی مثبت و نماد‌های حسیر، وهور، غدام، ولملت و وبرق، بیشترین بازدهی منفی را داشتند.

او گفت: بیشترین بازدهی در صنایع نیز به صنعت خودرو و استخراج معادن و کمترین بازدهی به صنعت پیمانکاری تعلق داشته است.

بیشتر بخوانید 

  • رشد 11 هزار واحدی شاخص کل بورس در آخرین روز معاملاتی هفته

حسین مرید سادات کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ در رابطه با وضعیت بازار سرمایه در یک هفته اخیر گفت: سبد‌های سهامی یا منفی خوردند و یا درجا زدند که یکی از دلایل آن عمق کم بازار سرمایه و یا ابهامات موجود در بازار از جمله، نرخ تسعیر ارز، نرخ بهره بانکی، برجام و نرخ دلار بوده است.

کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار از روز شنبه تا دوشنبه در مدار اصلاح قرار داشت و روز سه شنبه متعادل بود. امروز هم به تبع اینکه شاخص کل هم وزن در محدوده حمایتی قرار گرفته بود، اوضاع بازار بهتر شد. در کل بازار سرمایه در نیمه اول هفته، پر فشار و پر عرضه بود و هر چه به انتهای بازار رسیدیم، فشار عرضه کاهش یافت.

او گفت: هم اکنون ارزش معاملات در بازار سرمایه، 3 هزار میلیارد تومان است که این مقدار کمی است. همچنین در قیمت‌های کنونی سهام، فروشنده‌ای و خریداری وجود ندارد.

خروج 1 هزار و 110 میلیارد تومان پول حقیقی در یک هفته معاملاتی

کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند ورود و خروج پول گفت: در هفته‌ی کنونی از ابتدای هفته به ترتیب، 320 میلیارد تومان، 380 میلیارد تومان، 150 میلیارد تومان و 260 میلیارد تومان شاهد خروج پول از بازار سرمایه بودیم. به طوری که در یک ماه اخیرشاهد ورود 340 میلیارد تومان پول در بازار سرمایه داشتیم.

او گفت: هم اکنون پول از صندوق‌های درآمد ثابت در حال خروج است، ولی این پول وارد بازار سهام نمی‌شود؛ که این موضوع نگران کننده است. همچنین در هفته گذشته صنایع خودرو و شیمیایی از جمله صنایع پیشتاز بودند.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد