تحلیل بنیادی اپال | دلیل رشد 702 درصدی سود هر سهم چه بود؟

تحلیل بنیادی اپال | دلیل رشد 702 درصدی سود هر سهم چه بود؟

شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس با نماد اپال یکی از شرکت‌هایی است که سهام آن کمتر از یک سال است که عرضه اولیه شده است. دلیل رشد 702 درصدی سود هر سهم این نماد چه بود؟

به گزارش نبض بورس، شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس در تاریخ 1385/08/29 به صورت سهامی خاص تاسیس در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی تهران ثبت شده است. به استناد صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده مورخ 1399/06/18 نوع حقوقی شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل گردید و در تاریخ 1399/07/08 شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس (سهامی عام) نزد سازمان بورس و اوراق بهادار به ثبت رسیده و از آن تاریخ به عنوان نهاد مالی شرکت مادر (هلدینگ) در فهرست نهاد‌های مالی قرار گرفته است. در حال حاضر، شرکت جزء واحد‌های تجاری فرعی شرکت سرمایه گذاری پارسیان (سهامی خاص) است.

شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس با 13 سال حضور و فعالیت در عرصه صنعت معدن و فرآوری‌های معدنی کشور، به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌ها از گروه شرکت‌های سرمایه گذاری پارسیان می‌باشد. این شرکت به عنوان یک شرکت مادر تخصصی در زمینه صنعت معدن، با بهره گیری از ماشین آلات پیشرفته معدنی و نیرو‌های انسانی مجرب و توانمند خود در راستای ایجاد زنجیره تامین و تولید آهن و فولاد در شرکت‌ها و پروژه‌های متعددی سرمایه گذاری نموده است.

ماموریت شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس به عنوان یک شرکت تخصصی، سرمایه گذاری و مدیریت بهینه دارایی‌های شرکت سرمایه گذاری پارسیان در حوزه معدن و صنایع معدنی است.

شرکت اپال کانی پارس زیر مجموعه سرمایه گذاری پارسیان و واحد نهایی بانک پارسیان بوده که عمده ارزش آن به علت سهامداری در در دو شرکت سنگ آهن اپال پارسیان سنگان و پارس فولاد سبزوار میباشد. جدول زیر مشخصات و درصد مالکیت شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس در شرکت‌های فرعی و وابسته را نشان می‌دهد.

 
سهامداران اپال چه شرکت هایی هستند؟

همانطور که ذکر شد شرکت سرمایه گذاری پارسیان با مالکیت نزدیک به 91 درصدی سهامدار عمده بانک محسوب می‌شود همچنین 6 درصد از سهام این شرکت توسط سهامداران خرد داد و ستد می‌شود.

 
عملکرد اپال:

با توجه به اینکه سال مالی شرکت منتهی به 30 دی ماه می‌باشد طبق گزارش 9 ماهه منتشر شده منتهی به 30 مهر ماه سال جاری شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس برای هر سهم 775 ریال سود محقق کرد در حالی که در دوره مشابه قبل 1 ریال زیان شناسایی کرده بود که رشد 702 درصدی را نشان می‌دهد.

علت عمده این رشد سود به دلیل افزایش درآمد فروش سرمایه گذاری‌ها ناشی از فروش سهام پارس فولاد سبزوار در بورس اوراق بهادار تهران بوده است. درآمد حاصل از فروش سرمایه گذاری‌ها در طی این دوره به میزان 1545 میلیارد تومان گزارش شده است.

سرمایه گذاری‌ها به تفکیک صنعت:

طبق آخرین گزارش ماهانه منتشر شده منتهی به 31 آذر ماه سال جاری درصد سرمایه گذاری‌های شرکت در صنایع مختلف به شرح نمودارزیر می‌باشد:

 
پرتفوی بورسی و خارج از بورس شرکت طبق گزارش ماهانه منتهی به آذر سال جاری به شرح جداول زیر است.

پرتفوی خارج از بورس شرکت:

 

پرتفوی بورسی شرکت:

 
 
محاسبه NAV (خالص ارزش دارایی ها) اپال:

به این ترتیب NAV هر سهم برای اپال 22662 ریال محاسبه شده است. نسبت قیمت به NAV شرکت (P/NAV) نیز در حدود 101 درصد برآورد گردیده است.

 
 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد