چرا بهتر است بورس را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنیم؟

چرا بهتر است بورس را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنیم؟

بازار مالیورود نقدینگی تازه، انتظارات مثبت نسبت به آینده بازار و افزایش نرخ‌های محصولات به دلایل مختلف، گزارشات خوب و سودآوربودن بیشتر شرکت‌های بورسی نسبت به سال گذشته در گزارشات ماهانه و پایین آمدن نرخ سود بین بانک‌ها در مقابل نرخ بالای موج جدید تورم در سال جدید ، سبب شد رونق به بورس برگردد.

در این مدتی که بازار با ریزش روبه‌رو بود، خیلی از سهم‌ها قیمت‌های جذابی برای خرید داشتند؛ عموما هم سهم‌های بنیادی خیلی جذاب شده بودند. بنابراین همین‌ که سهم‌ها را به حال خود می‌گذاشتند، بازار به حالت قبلی خود برمی‌گشت و رشد را از سرمی‌گرفت. افزایش قیمت دلار یکی دیگه از دلایل مثبت شدن بازار است.

در دوره‌های تورمی به طور متوسط، سود اسمی شرکت‌ها به دلیل کاهش ارزش پول افزایش پیدا می‌کند. در واقع سودآوری افزایش چندانی پیدا نکرده، بلکه سود اسمی تحت تاثیر تورم افزایش یافته است. این افزایش به دلیل جبران کاهش سود واقعی است.

بر این اساس، با افزایش این نرخ، سود تقسیمی شرکت‌ها و به تبع آن قیمت سهام افزایش خواهد داشت. از سوی دیگر، با افزایش تورم در کوتاه مدت سرمایه‌گذاران با توجه به ریسک بالای نگهداری پول و کاهش ارزش آن، تمایل کمتری به نگهداری آن داشته و به دنبال کاهش حجم نقدینگی در سبد دارایی خود هستند. بدین منظور، یکی از گزینه‌های مناسب سرمایه‌گذاری، خرید سهام است که می‌تواند به عنوان گزینه‌ای مناسب در مقابل تورم برای جبران ارزش دارایی‌های نقدی باشد.

در نتیجه افزایش تقاضا برای خرید سهام، موجب افزایش قیمت سهام و افزایش ارزش و حجم معاملات می‌شود. این مساله بر انگیزه سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها می‌افزاید. بنابراین شرکت‌ها اقدام به انتشار سهام می‌کنند تا از این طریق منابع مالی مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری در آینده خودشان را فراهم آورند و در میان‌مدت و بلندمدت، قیمت فروش محصولات و خدمات شرکت‌ها افزایش یافته و در نتیجه بدون افزایش تولید یا کیفیت محصولات و در نتیجه ارزش ذاتی سهام، رقم فروش شرکت بالا می‌رود.

* کارشناس و فعال بازار سرمایه

223225

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد