دامنه نامتقارن ساز ناکوک بازار

دامنه نامتقارن ساز ناکوک بازار

در شرایطی که بسیاری از سهامداران به دلیل بی اعتمادی به دنبال فروش سهام خود هستند، اما با دامنه نامتقارن عملا این موضوع امکان پذیر نیست و صف‌های فروش قفل شده است.

به گزارش بورس نیوز، پس از گذشت ماه‌ها از آغاز روند منفی در بازار سرمایه، بسیاری از صاحبنظران و فعالان این بازار معتقد به بازگشت بازار در اسفندماه بودند، اما اتفاقی که در واقعیت رخ داد ادامه روند منفی بازار است.

اما ابهام در نرخ ارز، وضعیت بودجه، نرخ سود سپرده‌های بانکی ابهاماتی دارد که جلوی پیش بینی و تصمیم گیری در بازار را گرفته است.

از طرفی علی رغم اقدامات صورت گرفته از سوی سازمان بورس مبنی بر تغییر دامنه نوسان، مصوبه الزام صندوق‌های با درآمد ثابت به خرید سهام، اما کماکان بازار به روند منفی خود ادامه می‌دهد و توجهی به اینگونه مصوبه‌ها ندارد.

حتی سازمان بورس برای اینکه سهامداران خرد، اقدام به فروش سهام و خروج از بازار نکنند طرح حمایت از این سهامداران را در دستور کار قرار داد.

طرحی که بر اساس آن سهامداران خردی که در تاریخ 12 اسفند (تاریخ مصوبه شورایعالی بورس) دارایی کمتر از 10 میلیون تومان داشته باشند، مشمول این قانون خواهند بود و چنانچه پرتفوی خود را تا اردیبشهت ماه سال 1401 تغییری ندهند و تا آن زمان بازدهی کمتر از 25درصد از بازار سهام دریافت کرده باشند، ما به التفاوت آن را از صندوق توسعه بازار دریافت می‌کنند.

حتی دهقان دهنوی ريیس سازمان بورس در آخرین اظهارات خود بیان کرد؛ در 9 ماهه امسال سرمایه و سود بنگاه‌ها سه برابر سال گذشته بود و از سوی دیگر فضای اقتصادی کشور روشن‌تر می‌شود و هم این عوامل در بازار سرمایه اثرگذار است.

علی رغم تمام اقدامات صورت گرفته در هفته‌های اخیر، به گفته کارشناسان اعتمادی که از سهامداران سلب شده به زودی‌ها جلب نخواهد شد و تصمیمات خلق الساعه نیز بیشتر به این اعتماد ضربه می‌زند.

در حالی که بسیاری از سهامداران خرد طی ماه‌های اخیر متضرر شدند با اجرای دامنه نامتقارن به دلیل نقدشوندگی پایین بازار، محکوم به ادامه حضور در این بازار هستند، اقدامی که به مذاق بسیاری از سهامداران خوش نیامده و کارشناسان از آن به عنوان عامل قفل شدن صف‌های فروش یاد می‌کنند.

اجرای دامنه نوسان به جز فرسایشی کردن بازار عملا هیچ عایدی مثبتی نداشته است و حتی مزیت نقدشوندگی بازار را نیز از بین برده است.

یاسر کتابچی در گفت‌وگو با بورس نیوز اظهار کرد: اولین خصیصه یک بازار خوب نقدشوندگی آن است، سهام در ابتدا باید دارای شناوری و نقدشوندگی باشد، سهم به هر میزان هم که ارزنده باشد، اما نتوان آن را فروخت ارزشی ندارد.

کتابچی افزود: زمانی که دامنه نوسان مثبت 6 و منفی 2 باشد، سرمایه گذار باید مدت زمانی زیادی را صبر کند تا بازار شناور شود و این موضوع موجب از دست رفتن زمان می‌شود.

کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به شتاب و عجله‌ای که سرمایه گذاران دارند، طولانی شدن زمان موجب یاس و ناامیدی در بازار می‌شود.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد