امید به حفظ روند صعودی جاری بازار

امید به حفظ روند صعودی جاری بازار

بنظر میرسد هنوز بالا و پایین‌های دیگری تا نیمه اول مهر ماه در راه است تا شاهد شکل گیری الگوی جدید در حرکت بعدی شاخص کل باشیم و البته شکل گیری یک الگوی کلاسیک از نوع پرچم محتمل‌ترین آن است.

به گزارش بورس نیوز، بازار سرمایه در روز گذشته با افزایش شاخص‌ها همراه بود تا شاید اگر امروز هم تابلوی بورس تهران به نقش سبزرنگی خود طی آخرین روز هفته پایان دهد بتوانیم این تصور را داشته باشیم که اصلاح بورس تمام شده و می‌توان برای هفته آتی آماده رشد دادوستد بیشتر شویم.

از سوی دیگر شاخص هم وزن نیز از خود معاملات دلپذیرتری را به نمایش گذاشت. سهم‌های کوچکتر به همین دلیل با اقبال بهتری همراه شدند. روز گذشته پالایشی‌ها، خودرویی‌ها و بانکی‌ها بیشتر مورد توجه سرمایه گذاران بودند. همچنین ارزش معاملات بورس حدود 6 هزار میلیارد تومان و ارزش فرابورس بیش از 10 هزار میلیارد تومان بود.

دلار بار دیگر سودای صعود در سر پروراند

در حالی که بازار موازی ارز‌ها یعنی دلار طی معاملات دو روز گذشته محدوده 26 هزار تومان را لمس کرده بود طی این مدت زمانی توانست به نرخ 27 هزار 720 تومان برسد و سورپرایزی را برای معامله گران این بازار داشته باشد.

همچنین، طلافروشی‌ها نیز نرخ هر گرم طلا را یک میلیون و 166 هزار تومان روی تابلو‌های خود درج کرده بودند ضمن آنکه هر مثقال طلا نیز بار دیگر به محدوده بالای 5 میلیون تومان رسید و با نرخ 5 میلیون و 55 هزار تومان قیمت گذاری شد.

از طرف دیگر هر سکه بهار آزادی با نرخ 11 میلیون 450 هزار تومان و هر سکه امامی نیز با نرخ 11 میلیون و 990 هزار تومان برای خریداران نرخ گذاری شد.

انس جهانی طلا نیز در معاملات روز گذشته خود با انتشار داده‌های ماهانه در حدود 11 واحد رشد داشت.

نفت همچنان بالای 73 دلار

باتوجه به آغاز 6 ماهه دوم سال تصور کارشناسان بازار ارز بر آن است که قیمت نفت شل باید به روند افزایشی خود ادامه دهد، اما بازار‌های جهانی حاکی از آن بود که قیمت هر بشکه با 0/37 کاهش روبرو بود تا قیمت هر بشکه به 73/30 دلار کاهش یابد و باید دید که در ادامه مسیر این هفته از لحاظ قیمت گذاری چه نوسانی عاید بشکه‌های نفت خواهد شد.

از شرق تا غرب

شاخص Nikkei در آخرین تغییرات خود با 170 واحد منفی روبرو بوده ضمن آنکه شاخص شانگ‌های نیز سقوط 52 واحدی را تجربه کرد. همچنین در بازار‌های آمریکا نیز شاخص نزدک با رشد 1/23 واحدی همراه بود، اما داوجونز با منفی 292 واحد و اس اند پی با منفی 25/6 واحد به کار خود پایان دادند.

بازار امروز نوبت کیست؟

مطابق پیش بینی روز گذشته منتظر برگشت ولو کوچک در شاخص کل و به تبع آن اندیکاتور RSI در محدوده 50 واحد بودیم، اما برگشت اولیه ابتدای وقت معاملاتی به یک برگشت نسبتا خوب بیش از 21.700 واحدی تبدیل شد و در عمل یک واگرایی مثبت بین RSI و شاخص کل را رقم زد که نتیجه آن امید به حفظ روند صعودی جاری با وجود اصلاح مقطعی در طول مسیر است.

با این وجود بنظر میرسد هنوز بالا و پایین‌های دیگری تا نیمه اول مهر ماه در راه است تا شاهد شکل گیری الگوی جدید در حرکت بعدی شاخص کل باشیم و البته شکل گیری یک الگوی کلاسیک از نوع پرچم محتمل‌ترین آن است.

هنوز زود است که در مورد آن صحبت کنیم، اما با توسل به چنین الگو‌هایی می توانیم در نیمه دوم سال همزمان با عبور از محدوده تقریبی 1/600 میلیون واحد، به سمت هدف بین راهی 1/730 میلیون واحد حرکت کنیم و نهایتا به بازپس‌گیری قله قبلی شاخص در محدوده 2/100 میلیون واحد بیندیشیم.

آخرین اخبار بورس و اقتصاد