چرا مشاغل دورکاری در دوران کرونا تثبیت نشدند؟

چرا مشاغل دورکاری در دوران کرونا تثبیت نشدند؟

یک کارشناس حوزه کار با بیان اینکه فلسفه تشکیل دولت الکترونیک ایجاد...

حمید حاج اسماعیلی در گفت وگو با ایسنا، درباره مزایای الکترونیکی شدن خدمات و تاثیر آن بر فضای کسب و کار اظهار کرد: سالهای سال است که بحث استقرار دولت الکترونیک در کشور مطرح است و به منظور کاهش هزینه ها و افزایش رفاه عمومی بسیاری از خدمات الکترونیکی شده است اما در برخی موارد هنوز با کاستی ها و مشکلاتی رو به رو هستیم که لازم است مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: یکی از بهترین اقداماتی که در دولت الکترونیک دنبال شد، بحث دورکاری بود ولی برخلاف انتظار در این بخش چندان موفق نبودیم چون در دوران کرونا مشاغل دورکاری نتوانستند به درستی تثبیت شوند در صورتی که در قالب دورکاری مشاغل، کاهش هزینه های دولت و مردم و صرفه جویی در انرژی به وجود می آید.

حاج اسماعیلی افزود: یکی از اشتباهاتی که باید نقد کرد این است که در بخش هایی که موفق شدیم حضور مردم را در ادارات و سازمانهای متولی و مسيول کم کنیم، سازمان های موازی تشکیل دادیم در حالی که فلسفه دولت الکترونیک این نیست. یعنی از یک طرف حضور مردم در برخی مراکز را کاهش دادیم ولی در عوض سازمانهای موازی ایجاد و مردم را وادار کردیم به جای آنکه خودشان از منزل این کارها را انجام بدهند، به پلیس به علاوه 10، دفاتر پیشخوان، کارگزاری تامین اجتماعی و غیره مراجعه و خدمت دریافت کنند.

وی تاکید کرد: قرار بود در بستر اینترنت تردد و حضور مردم در جامعه، ترافیک و ازدحام و مصرف انرژی را کاهش بدهیم ولی اگر قرار باشد سازمان موازی تعریف کنیم و افراد به جای اینکه به سازمان ثبت احوال مراجعه کنند، به دفتر پیشخوان بروند باز هم همان اتفاق تکرار شده است لذا معتقدم این مساله نیازمند بازنگری است.

به گفته حاج اسماعیلی، خیلی از مشاغل نباید منوط به حضور در یک سازمان یا نهاد مدنی دیگر باشد چون باعث می شود که درگیر هزینه ها و مشکلات دیگری شویم. باید اجازه دهیم که مردم بخشی از کارهایشان را از طریق تلفن همراه و کامپیوتر خودشان انجام بدهند تا اینکه آنها را به دفتر دیگری هدایت کنیم.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد