هشدار مقام ارشد سازمان هواپیمایی درباره زمین...

هشدار مقام ارشد سازمان هواپیمایی درباره زمین...

تفاوت قیمت بلیط آژانس‌های هوایی با نرخ مصوب شرکت‌های هواپیمایی به بهانه چارتر بودن آنها باعث شده است، مسافران زیادی...

تعداد افرادی که سفر داخلی را انتخاب می‌کنند، بسیار بیشتر از مسافران خارجی است. از پروازهای داخلی استقبال بیشتری می‌شود اما تفاوت نرخ در شرکت‌های هوایی مختلف، انتخاب مسیر هوایی را برای مسافران کمی سخت کرده است. حتی در بعضی مواقع قیمت بلیط هواپیما برای کودکان در شرکتی متفاوت از شرکت دیگر است. آژانس‌های هوایی در مسیرهای گوناگون قیمت‌های مختلفی را ارايه می‌کنند.

حتی گاهی دیده می‌شود، در روزهای پایانی هفته و تعطیلات هم این قیمت‌ها افزایش دیگر دارد اما شرکت‌های هواپیمایی زیر بار افزایش قیمت‌ها نمی‌روند.  با یک سرچ ساده پیرامون قیمت‌های بلیط هواپیما در اینترنت، به درستی این موضوع پی برد. برای اطلاع بیشتر گفتگویی با سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور داشتیم. در ادامه همراه گسترش نیوز باشید.

رکورد جدید در سفرهای هوایی

میراکبر رضوی؛ سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، در خصوص افزایش قیمت بلیط هواپیما از سوی آژانس‌های هوایی گفت: بارها اعلام کرده‌ایم که از آذر ماه نرخ بلیط هواپیما هیچ افزایشی نداشته است. اگر کسی نرخ پروازها را بالاتر از نرخ مصوب و جدول‌های ارايه شده سازمان‌های هواپیمایی مشاهده کرد، می‌توانند به سایت رسمی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کنند و با این شرکت‌های هواپیمایی برخورد خواهد شد. تا زمانی که با ارايه سند به ما اطلاعاتی داده نشود، نمی‌توانیم به این موضوع رسیدگی کنیم.

وی در رابطه با فرسودگی ناوگان‌های هوایی و زمین گیر شدن بخشی از هواپیما‌ها به دلیل نبودن قطعات و تاثیر آن بر نرخ بلیط‌ها و کاهش تعداد گردشگر از این مسیر خاطرنشان کرد: می‌‌گویند ناوگان‌ها فرسوده است و مسافران کمتر از این نوع حمل‌ونقل برای سفرهای خود استفاده می‌کنند اما ما با همین ناوگان هوایی عید امسال رکورد سفرهای هوایی بعد از ویروس کرونا را شکستیم. بیش از 2 میلیون مسافر از طریق سفر هوایی جابه‌جا شدند.

رضوی تاکید کرد: سقف قیمت مصوب بلیط‌های پرواز به مقصد نجف در زمان اربعین هنوز مشخص نشده است و بلافاصله بعد از بررسی، جدول‌های قیمتی آن اعلام خواهد شد.

هواپیماها در مسیر نابودی

مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در پاسخ به این سوال که فرسودگی ناوگان‌های هوایی چه تاثیری در سفرهای هوایی دارد، گفت: طبق آمار سازمان گردشگری جهانی بیش از 50 درصد گردشگران دنیا توسط حمل‌ونقل هوایی جا‌به‌جا می‌شوند و اگر ناوگان‌ها کاهش پیدا کند، قطعا خیلی از گردشگران هم نمی‌توانند از حمل‌ونقل هوایی برای گردشگری استفاده کنند. با توجه به اینکه هزینه‌های قطعات موتور هواپیماها تماما ارزی است و شرکت‌ها امکان تامین مالی ندارند؛ دولت هم تسهیلاتی برای تامین سرمایه در گردش در نظر نمی‌گیرند. 50 درصد هواپیما‌های موجود کشور قابل استفاده هستند.

وی تصریح کرد: 50 درصد دیگر هواپیماهای کشور زمین‌گیر هستند و به‌تدریج باقی هواپیما‌ها هم زمین‌گیر می‌شوند. آقایان تصمیم گیرنده بدانند شاید سال آینده هواپیمایی برای سوار شدن وجود نداشته باشند.

نگاهی به قیمت‌های مصوب و واقعی سایت ها

خبرنگار گسترش نیوز نرخ بلیط هواپیما در سایت‌های مختلف را بررسی کرد. این بررسی‌ها حاکی از این است که بلیط مصوب و قیمت‌های فروش سایت‌های اینترنتی در مسیرهای پر تردد مخصوصا در روزهای پایانی و تعطیلات با قیمت‌های عجیبی به فروش می‌رسد. در جدول زیر قیمت بلیط 5 مسیر پرتردد مشهد، کیش، آبادان، قشم و یزد را مشاهده می‌کنید که اختلاف قیمت ها به بیش از 500 هزار تومان نیز می‌رسد. البته اختلاف این اعداد و ارقام در تعطیلات رسمی و سایر شهرهای توریستی مثل اصفهان و شیراز بیشتر هم می‌شود. لازم به ذکر است که شهروندان می‌توانند هرگونه دریافت احتمالی وجه اضافی، خارج از قیمت مصوب را از طریق سایت سازمان هواپیمایی کشوری به آدرس www.cao.ir و ورود به بخش سامانه حقوق مسافر، مطرح کنند. همچنین می‌توانند با شماره تلفن‌های 61022355- 61022015، تلفکس 66048007، پست الکترونیکی [email protected] و صندوق پستی 1798-13445 دفتر ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان هواپیمایی کشوری تماس بگیرند.

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد