سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی نامتوازن بوده است / امضای 4.5 میلیارد دلار قرارداد برای توسعه صنعت نفت

سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی نامتوازن بوده است / امضای 4.5 میلیارد دلار قرارداد برای توسعه صنعت نفت

وزیر نفت گفت: در این 6 ماه بالغ بر 4.5 میلیارد دلار قرارداد با شرکت‌های توانمند داخلی و خارجی امضا کردیم که جزيیات آن را به وقتش به مردم خواهیم گفت.

به گزارش خبرنگار مهر، جواد اوجی وزیر نفت در افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه ایران‌پلاست با تاکید بر اینکه صنعت پتروشیمی یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی است، افزود: به طور کلی اول انقلاب 1.5 تا 3 میلیون تن ظرفیت پتروشیمی بیشتر نداشتیم که آن هم عموما کود شیمیایی و آروماتیک بود اما امروزه به برکت فعالان این صنعت، در سال 1400 ظرفیت صنعت پتروشیمی به 99 میلیون تن رسیده است که از محصولات متنوع پتروشیمی هم در بخش پلیمر و هم آمونیاک و زنجیره‌های ارزش دیگر موجود است البته دستاوردهای این انقلاب در بخش‌های دیگر از جمله گاز و پالایش و پخش و ... چشمگیر است.

وی با بیان اینکه کشور ایران ذخایر هیدروکربوری اول را در دنیا دارد، گفت: بر اساس محاسبات به طور بالقوه 153 میلیارد بشکه نفت و 33 هزار میلیارد مترمکعب گاز قابل استحصال داریم.

وزیر نفت افزود: با حفاری‌هایی که چه در دریا و چه در خشکی انجام شده، ظرفیت تولید گاز را به یک میلیارد مترمکعب رسانده‌ایم درحالی‌که قبل از انقلاب تنها یک پالایشگاه بیدبلند را داشتیم. در بحث گازرسانی تا قبل از انقلاب تنها چهار، پنج شهر بزرگ و چند روستا گازرسانی شده بودند ولی امروزه 85 درصد مردم روستایی ما از نعمت گاز برخوردار هستند که این میزان در تمام دنیا بی‌سابقه است.

اوجی تصریح کرد: قرار است در این دولت اتفاقات خوبی در صنعت پتروشیمی رقم بخورد. در پایان سال 1404 این ظرفیت به 140 میلیون تن خواهد رسید. تقاضای صنعت پتروشیمی به مراتب بیشتر از سایر فرآورده‌های نفتی است. همانطور که قبلا هم بنده در بخش خصوصی فعالیت داشتم، هیچ صنعتی را سودآورتر از صنعت پتروشیمی بخصوص صنایع پایین‌دستی و تکمیلی ندیدم؛ صنایعی با سرمایه‌گذاری پایین، اشتغال بالا و خوراک در دسترس.

وی با اشاره به تاکید رهبر انقلاب بر دانش‌بنیان کردن صنعت نفت گفت: در هیچ‌کدام از صنایع به اندازه صنعت پتروشیمی پیشران در دانش‌بنیان کردن صنایع نیستند. ماه گذشته که از نمایشگاه دانش‌بنیان صنعت نفت بازدید کردم، مشاهده شد که بخش اعظم کاتالیست‌های پتروشیمی در داخل ساخته می‌شود.

وزیر نفت ادامه داد: در بحث تحریم‌ها، صنعت پتروشیمی کمترین آسیب را دید؛ درآمد آن در سال جدید به درآمدهای نفتی نزدیک شد و امسال حدود 10 میلیارد دلار ارز در سامانه نیما عرضه کرده است.

وی با بیان اینکه در این سال‌ها سرمایه‌گذاری‌های خوبی شده است، افزود: این نوع سرمایه‌گذاری‌ها نامتوازن بوده و تلاش می‌کنیم که این صنعت را متوازن کنیم.

اوجی با بیان اینکه امروز یکی از مشکلات اساسی کشور اشتغالزایی است، گفت: صنایع تکمیلی نمره اول را در بحث اشتغالزایی دارد و اگر اراده کنیم، می‌توانیم در مناطق کم‌برخوردار با سرمایه‌گذاری پایین، اشتغالزایی بالایی انجام دهیم.

وزیر نفت افزود: اگر امروز بخواهیم یک میدان توسعه دهیم یا یک پتروپالایشگاه احداث کنیم، نیازمند سرمایه‌گذاری بالایی است ولی در صنایع تکمیلی، اشتغال بالا و سرمایه پایین نیاز دارد.

وی با تاکید بر اینکه برنامه وزارت نفت از روز اول دغدغه تامین خوراک بوده است، افزود: یکی از برنامه‌های اصلی ما توسعه میادین گازی و مشترک است. در این 6 ماه بالغ بر 4.5 میلیارد دلار قرارداد هم با شرکت‌های توانمند داخلی و هم با بخش خارجی امضا کردیم که جزيیات آن را به وقتش به مردم خواهیم گفت.

اوجی با بیان اینکه ما معطل مذاکرات وین و رفع تحریم‌ها نشده‌ایم، اظهار کرد: یکی دیگر از برنامه‌های ما احداث واحدهای پتروپالایشگاهی است. به طور کلی در این سال‌ها سرمایه‌گذاری در صنعت نفت صورت نگرفته است. پتروپالایشگاه‌ها جدا از تامین سوخت، بحث تامین خوراک پتروشیمی‌ها را هم در پی دارد. در یک پتروپالایشگاه 50 درصد خروجی آن به تامین خوراک پتروشیمی‌ها اختصاص می‌یابد. در این رابطه قراردادهایی بالغ بر یک میلیون و 460 هزار بشکه بسته شده و برای جذاب‌تر کردن فرآیند تامین مالی آن اخیرا مجوز تنفس خوراک را هم اصلاح کرده‌ایم. در لایحه بودجه 1401 هم پیشنهاد احداث یک پتروپالایشگاه 300 هزار بشکه‌ای را دادیم که امیدواریم با همراهی نمایندگان مجلس با این پیشنهاد موافقت شود.

وی با بیان اینکه تا پایان دولت سیزدهم دغدغه خوراک پتروشیمی‌ها را رفع می‌کنیم، افزود: ما پیشنهاد دادیم که یک میدان گازی را به یک هلدینگ بدهیم که صفر تا صد آن را انجام دهند و از خوراک به دست آمده آن استفاده کنند.

وزیر نفت در پایان گفت: اقدام مثبت دیگر دولت در رابطه با سقف قیمت خوراک پتروشیمی‌ها بود. با توجه به افزایش قیمت جهانی گاز، سرمایه‌گذاران دغدغه قیمت خوراک را داشتند و به همین منظور ما در دولت یک سقف گذاشتیم که از اول بهمن هم اجرایی شد و اثرات خوبی بر بورس گذاشت.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد