از سیر تا پیاز بورس / حمایتی که مدام از دست می رود

از سیر تا پیاز بورس / حمایتی که مدام از دست می رود

بازار سرمایه در هفته گذشته وارد کانال 1.2 میلیون واحدی شد تا نشان دهد، نسبت به اخبار مثبت بودجه برای بورس، بدون واکنش است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، بررسی روند معاملات بازار سهام در طول هفته چهارم آذرماه نشان می‌دهد، بازار سرمایه در یک وضعیت نزولی قرار گرفته و بی اعتمادی سهامداران به سهم‌های ارزنده به شدت افزایش یافته است.

معامله‌گران حاضر در بورس به اخبار مثبت تقریبا هیچ واکنشی نشان نمی‌دهند و اخبار منفی به شدت بر روی بازار سرمایه تاثیر منفی می‌گذارد. خریداران همچنان مردد هستند و با وجود موارد متعدد امیدوارکننده مربوط به بازار سرمایه مخصوصا در بودجه دولت برای سال 1401، هنوز برای ورود مجدد به بازار سرمایه قانع نشده‌اند.

در دیگر سمت بازار نیز، فروشندگان در حال تاختن در بازار بدون تقاضا هستند و هر روز شاهد افت شاخص کل و شاخص کل هم‌وزن و قرمزپوش بورس هستیم. در این شرایط همچنان فروشندگان تعیین کننده بازار هستند.

ورود شاخص کل به کانال پايین تر

شاخص کل بورس در هفته چهارم آذرماه افت 56 هزار واحدی داشت و وارد کانال 1.2 میلیون واحدی شد. در اولین روز هفته شاخص کل نزدیک به 5 هزار واحد افت کرد و روز یکشنبه سقوط 23 هزار و 730 واحدی داشت.

روز دوشنبه بیشترین نزول هفته با ریزش 25 هزار و 226 واحدی به ثبت رسید و شاخص کل بورس به کانال یک میلیون و 200 هزار واحدی وارد شد. روز سه ‌شنبه نیز بورس ریزش 3 هزار و 711 واحدی را پشت سر گذاشت.

اما شاخص کل بورس در آخرین روز کاری هفته گذشته اندکی رشد کرد و هزار و 398 واحد بالا آمد و در سطح یک میلیون و 293 هزار واحد ایستاد. بازدهی شاخص کل در این هفته منفی 4.2 درصد بود.

افت همه شاخص‌ها در بورس

همانند شاخص کل، در هفته گذشته شاخص کل هموزن نیز نزول کرد. شاخص هموزن در تمامی 4 روز هفته روند نزولی داشت و در روز چهارشنبه اندکی رشد را تجربه کرد.

در پایان هفته چهارم آذرماه نسبت به هفته پیشین 13 هزار و 956 واحد پايین ‌تر قرار گرفت و به رقم 320 هزار و 624 واحد رسید و بازدهی منفی 4.17 درصدی را ثبت کرد.

افزایش ارزش معاملات و کاهش معاملات خرد

در هفته گذشته در روز دوشنبه به علت رشد ارزش معاملات اوراق بدهی ارزش کل معاملات بازار سهام تفاوت زیادی به روزهای دیگر داشت. روز دوشنبه معاملات کل بازار ارزشی معادل 81 هزار میلیارد تومان داشت که بالاترین رقم هفته و رکوردی در میان هفته‌های گذشته بود. میانگین ارزش معاملات کل هفته 21 هزار و 268 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 14 هزار و 67 میلیاردی هفته پیشین، افزایش 72 درصدی داشته است.

در هفته گذشته ارزش معاملات خرد با افت 7 درصدی نسبت به هفته پیشین همراه بود. در این هفته، میانگین ارزش معاملات خرد بورس 2 هزار و 562 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 2 هزار و 761 میلیاردی هفته پیشین، افت 198 میلیارد تومانی داشته است.

رشد صف‌های فروش و کاهش صف های خرید

میانگین ارزش صف‌ های فروش در هفته اخیر 257 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته‌ پیشین 79 میلیارد تومان بیشتر بود و رشد 44 درصدی داشته است. بالاترین رقم هفته 495 میلیارد تومان بود که در روز دو‌شنبه ثبت شد و پایین ‌ترین رقم به روز ‌‌‌‌چهارشنبه برمی ‌گردد که 141 میلیارد تومان بود.

میانگین ارزش صف ‌های خرید در هفته اخیر 37 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته گذشته 29 میلیارد تومان کمتر بود. در این هفته، میانگین ارزش صف ‌های خرید 44 درصد کاهش یافته است. بالاترین رقم هفته 82 میلیارد تومان بود که در روز یکشنبه ثبت شد و پایین ‌ترین رقم به روز دوشنبه برمی‌‌گردد که 10 میلیارد تومان بود.

رشد 100 درصدی خروج پول از بورس

تا پایان معاملات روز چهار‌شنبه رکورد 15 روز متوالی خروج پول حقیقی ثبت شد. در مجموع کل هفته 2 هزار و 244 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی 448 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین رشد 100 درصدی داشته است.

در مجموع 15 روز کاری گذشته که شاهد خروج پول از بازار سرمایه بوده‌ایم، 5 هزار و 38 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بازار سهام خارج شده است.

منبع: فارس

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد