بهره گیری صحیح فناوری‌های نوین در جهت خلق ارزش و توسعه اقتصاد کشور

بهره گیری صحیح فناوری‌های نوین در جهت خلق ارزش و توسعه اقتصاد کشور

بورستهران- ایرنا- رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه استفاده از فناوری نوین در بازارهای مالی باید در خدمت عامه مردم باشد، بر بهره‌گیری صحیح از فین‌تک‌ها در جهت خلق ارزش و توسعه اقتصادی کشور تاکید کرد.

به گزارش ایرنا از سازمان بورس و اوراق بهادار، مجید عشقی در «سومین کنفرانس تخصصی و حرفه‌ای فناوری در صنعت خدمات مالی» با اشاره به کاربردهای فراوان فین تک در بازارهای مالی از فعالان بازار درخواست کرد تا ایده‌ها و طرح‌های خود را در این راستا به سازمان برای بررسی و تطبیق و یا تدوین قوانین لازم ارایه کنند.

وی افزود: فعالان بازار، با روشنگری و ایجاد گزاره‌های دقیق به جای توجه به خرافات بکوشند در مسیر بهره گیری صحیح از این فناوری ها در جهت خلق ارزش و توسعه اقتصاد کشور گام بردارند. بهینه سازی خدمات جاری از منظر زمان و هزینه، تقویت نظارت‌ هوشمند، از جزیره‌ای خارج کردن بازار سرمایه و هم‌افزایی با سایر بخش های اقتصاد برخی از مزایای استفاده از فناوری‌های جدید در بازارسرمایه کشور هستند.  

این مقام مسوول حرکت به سمت سرمایه گذاری اتوماتیک و هوشمند از جمله معاملات و صندوق‌های الگوریتمی، کپی تریدینگ، و HFT و همچنین خدمات تجمیعی با سایر بخش‌های بازار مالی را از جمله کاربرد های فناوری در بازار مالی عنوان کرد.

ريیس سازمان بورس و اوراق بهادار با ترسیم وضعیت کنونی بازارهای مالی در استفاده از فناورهای نوین افزود: در حال حاضر سازمان بورس برای نظارت‌های هوشمند بر معاملات و ارکان بازار از این فناوری ها  بهره می‌گیرد.

عشقی با اشاره به علاقه‌مندی نخبگان و صاحبان سرمایه به ورود به عرصه خدمات مالی مبتنی بر فناوری و اقدام نهادهای مالی برای توسعه سرویس‌های مدرن خاطر نشان کرد: با وجود رشد مناسب در سرویس‌های e-KYC و سرمایه گذاری آنلاین، اما همچنان در آموزش و فرهنگ‌سازی عامه و فعالان بازار به جایگاه مطلوب نرسیده ایم و لازم است برای آن بیشتر تلاش کنیم.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار سستی برخی نهادها و فعالین در پذیرش پیشرفت فناوری، تسهیل دسترسی بصورت عادلانه و عدم آموزش و فرهنگ سازی و غلبه سوء تفاهمات درباره فناوری بر واقعیت‌ها را از جمله مخاطرات پیش رو در جریان رشد فناوری های مالی اعلام کردند.

وی در ترسیم روند مطلوب آینده در بهره گیری از این فناوری ها  تاکید کرد: پذیرش فناوری در ارکان و نهادهای مالی نه تنها به عنوان تسهیلگر بلکه به عنوان بخشی از فرآیند ارزش سازی و ایجاد اکوسیستم RegTech و SupTech در کنار FinTech  و همچنین ایجاد عدالت در دسترسی همه سرمایه‌گذاران و طراحی مقررات Open Protocol برای جلوگیری از ایجاد انحصار در بازار از جمله اقداماتی است که می تواند منجر به بزرگ تر شدن کیک بازار مالی با عمق بخشی و گسترش عرضی شده و نقش مفیدی در رشد اقتصادی کشور ایفا کند.

عشقی در پایان از دو بخش ارکان و نهادهای مالی برای کمک به توسعه حداکثری دسترسی های باز و همچنین از مراکز علمی و فناوری برای همکاری با بازار مالی ایران از طریق ایده‌پردازی‌های مدرن برای سرمایه پذیری دعوت کردند.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد