کندی هسته معاملات فشار فروش در بورس را بالا می‌برد

کندی هسته معاملات فشار فروش در بورس را بالا می‌برد

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: کندی هسته معاملات باعث ایجاد ناامنی در بازار سرمایه می‌شود و این ناامنی فشار فروش ایجاد می‌کند.

مهدی سوری کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با این پرسش که آیا کندی هسته معاملات باعث افزایش فشار فروش در بازار شده است؟ پاسخ داد: عوامل متعددی بر بازار روز گذشته اثر گذاشت و نمی‌توان هسته معاملات را تنها علت برای این عرضه‌ها بدانیم، ولی در کل کندی هسته معاملات به علت ایجاد احساس ناامنی در سهامداران باعث ایجاد فشار فروش در بازار سرمایه می شود.

وی در رابطه با مشخصات فنی هسته معاملات بورس گفت: سال‌ها قبل هسته معاملات از یک شرکت فرانسوی برای حجم معاملاتی پایین‌تر از این چیزی که در حال حاضر داریم خریداری شد، با بزرگ شدن بازار سرمایه و افزایش معاملات، فشار روی هسته معاملات زیاد شد و این هسته توان پاسخگویی به معاملات را نداشت. بنابراین زمان‌های بسیاری این هسته معاملات دچار اختلال‌هایی می‌شد و توان پاسخگویی نداشت.

وی ادامه داد: شرکت مدیریت فناوری بورس روی این سامانه بسیار کار کرد تا بتواند هسته را سرپا نگهدارند. اما به علت وجود شرایط تحریمی و فرصت سوزی که بعد از برجام اتفاق افتاد، نتوانستیم هسته معاملات جدیدی را  تهیه کنیم.

بیشتر بخوانید

  •  رسیدگی به موضوع کشف ماینر در بورس تهران در دستور کار کمیته رسیدگی به تخلفات

سوری بیان کرد: در سال‌های گذشته تعدادی پیشنهاد مانند بزرگ کردن حداقل سایز معاملات در هر سفارش خرید و فروش، از یک ریال به 10 ریال و حتی بیشتر ارايه شد تا بتواند فشار هسته را کاهش بدهد و از ایجاد صف‌های خرید و فروش جلوگیری کند. با ارايه این راهکار‌ها این سامانه تا به این امروز با این شرایط سرپا مانده است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: از سال 98 هشدار‌های جدی در رابطه با کندی هسته معاملات داده بودیم، که این کندی از طریق ایجاد احساس ناامنی، اثر منفی روی بازار می‌گذارد. به طوری که بسیاری از سرمایه‌گذار‌ها زمانی که قصد فروش یک دارایی را دارند  و زمانی که به روز شدن معاملات را نمی‌بینند سفارش‌ها را در حداقل قیمتی ثبت می‌کنند که همین امر باعث افزایش فشار فروش در بازار می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد