تغییر احتمالی مسیر حرکت بورس از سهام دلار محور به سوی سهام کوچک بنیادی

تغییر احتمالی مسیر حرکت بورس از سهام دلار محور به سوی سهام کوچک بنیادی

بورستهران- ایرنا- یک کارشناس بازار سرمایه گفت: براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته به نظر می‌رسد بازار به مرور از سهام دلاری محور که رشد زیادی داشتند در حال ورود به سهام کوچک باشد که از لحاظ بنیادی شرایطی بهتر دارند و از عقب ماندگی بیشتری نسبت...

"روزبه شریعتی" امروز (شنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به تغییر روند معاملات بورس از مرداد ماه اشاره کرد و افزود: بازار سهام از یک ماه گذشته شکل و روندی جدید به خود گرفت و خون در رگ های این بازار جاری شد که ریشه ایجاد چنین پویایی در معاملات بورس را می توان مربوط به تغییر روند این بازار در خرداد ماه دانست.

وی به سرانه خرید و فروش هر کد حقیقی در چند ماه گذشته اشاره کرد و گفت: در پنج ماه گذشته سرانه خرید هر کد حقیقی 10 میلیون تومان و در مقابل سمت فروش حدود 22 میلیون تومان بود.

شریعتی با بیان اینکه در تیر ماه سرانه خرید حقیقی ها در بازار رو به افزایش رفت و در این میان شاهد کاهش فروش سهام از سوی سهامداران در بازار بودیم، اظهار داشت: در این ماه سرانه خرید هر کد حقیقی به حدود 16 میلیون تومان و سرانه فروش به کمتر از 14 میلیون تومان رسید.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: روند افزایشی میزان خرید در بازار نسبت به خرید همچنان بر مدار صعودی قرار داشت و در آخرین روز معاملاتی مرداد ماه سرانه خرید هر کد حقیقی  نزدیک به 19 میلیون تومان رسید.
 
وی به چرخش معاملات بورس در خرداد ماه تاکید کرد و گفت: از 13 تیر ماه به بعد فقط پنج روز قدرت خریدار کمتر از فروشنده بود که چنین روندی هم در بازار طبیعی به نظر می رسد.

عدم همخوانی روند معاملات بورس با نرخ دلار

شریعتی در ادامه به علت بازگشت رشد به معاملات بورس اشاره کرد و گفت: معاملات بورس طی یک سال گذشته اصلاح قابل توجهی را تجربه کرد و بازار به محدوده ای رسید که دیگر حتی با دلار 20 هزار تومان همخوانی نداشت و کمتر از ارزش ذاتی خود در حال معامله بود.
 
این کارشناس بازار سرمایه به دیگر عامل تاثیرگذار در ایجاد روند صعودی معاملات بورس تاکید کرد و اظهار داشت: انتشار گزارش فصل بهار شرکت ها که در تیر ماه منتشر شد باعث تغییر رنگ در معاملات این بازار شد و در این میان احتمال کاهش شدید قیمت دلار از بین رفت.

شریعتی با تاکید بر اینکه سهام شرکت ها با تغییر و ورود به فصل مجامع از صف فروش خارج شدند و نیز به قیمت تعادلی خود رسیدند، گفت: بازار از تیر ماه روی دیگری را از خود نشان داد و با نزدیک شدن به اواسط تیر ماه با شفاف سازی های صورت گرفته در معاملات و کاهش هیجان های صورت گرفته در میان سهامداران روند بازار رو به بهبود پیش رفت و باعث شد تا افراد ریسک گریز به مرور وارد بازار شوند و سرمایه هایی را که در بیرون از بازار نگه داشته بودند را دوباره وارد بازار کنند.

حجم معاملات، دماسنج معاملات بازار سهام

این کارشناس بازار سرمایه، حجم معاملات را دماسنج این بازار اعلام کرد و گفت: در این مدت بازار رنگ دیگری به خود گرفته است، میانگین حجم معاملات که در فروردین و اردیبهشت ماه بسیار ناچیز و در روزهایی به صورت میانگین حجم معاملات کمتر از دو هزار میلیارد تومان بود در خرداد ماه این عدد به حدود سه هزار میلیارد تومان رسید، اما در تیر ماه حجم معاملات به بیش از پنج هزار میلیارد تومان دست پیدا کرد و حتی در روزهایی رکورد هفت هزار میلیارد معاملات شکسته شد.

وی تاکید کرد: در مرداد ماه با توجه به تعطیلی های مکرر و وجود 16 روز کاری اما با رکوردهای عالی در حجم معاملات همراه بودیم و در برخی از روزها حجم معاملات بیش از 10 هزار میلیارد تومان بود که این موضوع نشان از وجود حال و روز جدید در بازار است.

شریعتی اظهار داشت: شاخص بورس در ابتدای مرداد از کانال یک میلیون و 300 هزار واحد به یک میلیون 500 هزار واحد رسید و نزدیک به 16 درصد رشد داشت که بسیاری از کارشناسان این کانال را مقاومت جدی بازار می دانند.

تغییر مسیر معاملات بورس از سهام دلاری محور به سهام شرکت های کوچک

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه شاخص هم وزن در مرداد ماه فقط حدود 10 درصد رشدکرد و شاهد وجود یک عقب ماندگی در شاخص هم وزن هستیم، گفت: براساس پیش بینی های صورت گرفته به نظر می رسد بازار به مرور از سهام دلاری محور که رشد زیادی را داشتند در حال ورود به سهام کوچک باشد که از لحاظ بنیادی شرایطی بهتر دارند و از عقب ماندگی بیشتری نسبت به سهام بزرگ برخوردارند.

وی با بیان اینکه اکنون بازار در نقطه ای قرار دارد که در انتظار نگرش تیم جدید دولت است، اظهار داشت: چند اتفاق در وضعیت فعلی بازار در حال رخ دادن است، اکنون شعار و اهدافی که  ارکان اقتصادی دولت با آن روبرو هستند، نشان دهنده ذهنیت پویای اقتصاد است.

شریعتی ادامه داد: صحبت های مطرح شده از سوی ارکان اقتصادی دولت جدید نشان دهنده حذف قیمت گذاری دستوری، رانت زدایی و فساد ارز چند نرخی است که این نگاه ها به طور قطع کمک کننده به معاملات بازار خواهد بود و باعث قوت قلب سهامداران در بازار شده است.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه نقطه ایجاد شده در بازار زمینه رشد شاخص هم‌وزن را فراهم کرده است تا به مرور از معاملات شهریور ماه عبور کنیم، افزود: به نظر نمی رسد که بازار در آخرین ماه تابستان بتواند به بازدهی بیش از مرداد ماه دست پیدا کند، مگر آنکه متغیر اصلی تاثیرگذار بر معاملات بازار که دلار است با افزایش همراه شود و زمینه رشد بیشتر بازار را فراهم کند.

به گزارش ایرنا،  شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات هفته‌ای که گذشت (چهارشنبه، 3 شهریور ‌ماه) در کانال یک میلیون و 500 هزار واحد تداوم پیدا کرد و با 50 هزار واحد افزایش نسبت به هفته پایانی مردادماه به عدد یک‌میلیون و 550 هزار واحد رسید؛ براین اساس رشد شاخص کل در هفته جاری بیش از سه درصد بود.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد