موجودی صندوق فقط 10 میلیارد دلار نیست

موجودی صندوق فقط 10 میلیارد دلار نیست

ريیس هیات عامل صندوق توسعه ملی ضمن شفاف‌سازی منابع این صندوق اعلام کرد که صندوق توسعه ملی در وصول مطالبات با دولت سیزدهم به نتایج خوب رسیده است.

به گزارش ایسنا، مهدی غضنفری در سومین همایش حکمرانی نوین صندوق توسعه ملی، که با حضور ريیس مجلس برگزار شد، درمورد میزان دارایی صندوق توسعه ملی توضیح داد: هفته قبل در همایش اقتصاد هوشمند و توسعه مالی گزارشی ارايه کردم مبنی بر اینکه برداشت صندوق توسعه ملی یک صندوق 150 میلیارد دلاری است، دولت‌ها از صندوق توسعه ملی 100 میلیارد دلار برداشت کرده‌اند و میزان مطالبات صندوق نیز 40 میلیارد دلار است.

وی ادامه داد: از این آمار اینطور برداشت شد که مانده صندوق 10 میلیارد دلار است درحالی که همه دولت‌ها کاملا واقف هستند که تسهیلاتی که با نرخ سود پایین به آن‌ها پرداخت شده است جزو دارایی صندوق است و بلاعوض نیست؛ حتی برخی منابع برگشته است و صندوق توانسته از این منابع برای ارايه وام استفاده کند. درواقع گزارش من درمورد موجودی بود اما به دارایی تبدیل شد. درحالی که مبلغی که تحت عنوان تسهیلات دادیم به صندوق برمی‌گردد.

ريیس هیات عامل صندوق توسعه ملی با تاکید بر اینکه این صندوق پای صد میلیارد دلار خود ایستاده است، گفت: صندوق توسعه ملی چاره‌ای جز افزایش دارایی ندارد، حتی 170 میلیارد دلار هم برازنده صندوق نیست، برای این منظور نیز طرح ها و برنامه‌های زیادی داریم.

لزوم شفافیت در ارايه آمار و اطلاعات صندوق توسعه ملی

غضنفری با اشاره به جایگاه صندوق‌های ثروت ملی در دنیا عنوان کرد: 55 کشور صاحب صندوق ثروت ملی هستند و برخی کشورها نیز دارای چند صندوق هستند، ایران هم این قابلیت را دارد. اصول سانتیاگو که 24 اصل دارد می تواند محور خوبی برای حمکرانی باشد؛ این صندوق کمک می کند یک صندوق کاملا شفاف و عاقلانه داشته باشیم. گاهی به من خرده گرفته می‌شود که چرا آمار و اطلاعات صندوق را به عموم اعلام می‌کنم درحالی که به نظر من هرگونه حرکت صندوق باید کاملا شفاف باشد، زیرا همه جمعیت کشور ذینفع آن هستند؛ بنابراین اقتضای اصول ما شفافیت است که از هرگونه رانت جلوگیری شود و تعرض منابع ایجاد نشود.


وام به دولت نباید با کمک به دولت اشتباه گرفته شود

وی با بیان اینکه نباید منابع صندوق توسعه ملی با ذخایر ارزی کشور که نزد بانک مرکزی است اشتباه گرفته شود، گفت: سیستم حسابرسی باعث از دست رفتن منابع صندوق می‌شود. سرمایه‌گذاری‌ای که بازگشت اقتصادی ندارد مورد قبول نیست، به نظر من مفهوم صندوق توسعه ملی باید در برنامه هفتم به صندوق ثروت ملی تغییر داده شود تا بتوانیم اقدامات موثرتر انجام دهیم.

ريیس هیات عامل صندوق توسعه ملی با تاکید بر اینکه وام به دولت‌ها نباید با کمک به دولت‌ها اشتباه گرفته شود، اظهار کرد: سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی آغاز شده است اما برخی ما را سرزنش می‌کنند و می‌گویند به سمت بنگاه داری رفتید درحالی که بنگاه‌داری برای ما سهم مهلک است، ما باید بنگاه سازی کنیم.

همه منابع حاصل از فروش نفت به صندوق داده شود

غضنفری با بیان اینکه صندوق توسعه ملی تنها صندوق ارزی کشور است، گفت: بنابراین نباید با این صندوق رفتار صندوق ریالی داشته باشیم. پیشنهاد صندوق توسعه ملی این است که همه منابع حاصل از نفت را به صندوق دهند تا این صندوق سرمایه گذاری کند و از محل سود سرمایه‌گذاری به دولت پول بدهد.

وی ادامه داد: ماده 52 قانون احکام بودجه‌ای صندوق را موظف کرده است که دوتا 10 درصد از منابع خود را به ریال تبدیل کرده و آن را وام بدهد، از این وام سودی معادل سود بانکی نصیب صندوق می‌شود و سازمان حسابرسی صندوق را مکلف به پرداخت مالیات می‌کند. درحالی که تبدیل منابع ارزی به ریالی باعث کوچک شدن صندوق می‌شود. صندوق توسعه ملی نیاز به حسابرسی خاص خود دارد.

ريیس هیات عامل صندوق توسعه ملی ادامه داد: حتی اگر منابع صندوق نصف و یک دلار شده نیم دلار شده باشد، با توجه به افزایش نرخ ارز، سیستم حسابرسب سود تشخیص می‌دهد.


آمادگی صندوق برای حضور در میادین نفتی مشترک

غضنفری در ادامه با بیان اینکه در حکمرانی‌نوین ورود همه عواید نفتی به صندوق است، گفت: صندوق آمادگی حضور در توسعه میادین مشترک نفتی را دارد.از این طریق می‌تواند درامدزایی کرده و طلب خود از دولت را برداشته و سهم دولت را هم بدهد.

به گفته وی، صندوق توسعه ملی در وصول مطالبات با دولت سیزدهم به نتایج خوب رسیده است.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد