رشد 9 هزار و 841 واحدی شاخص بورس تهران/ بسته سیاستی ده بندی اثرگذار بود

رشد 9 هزار و 841 واحدی شاخص بورس تهران/ بسته سیاستی ده بندی اثرگذار بود

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران امروز بعد از ابلاغ بسته سیاستی 10 بندی حمایت از بازار سرمایه با افزایش 9 هزار و 841 واحد همراه شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس اوراق بهادار تهران که بعد از ارايه لایحه بودجه روند رو به ریزش در پیش گرفته بود، از شب گذشته که بسته ده بندی سیاست‌های حمایتی وزیر اقتصاد از بازار سرمایه تصویب شد، امروز روند رو به رشد به خود گرفت، به گونه‌ای که شاخص کل امروز با افزایش 9 هزار و 741 واحد به رقم یک‌میلیون و 301 هزار و 516 واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن با افزایش 406 واحدی به رقم 343 هزار و 901 واحد رسید.

ارزش بازار در بورس تهران به بیش از 5 میلیون و 202 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز بیش از 5 میلیارد سهام، حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 347 هزار فقره معامله و به ارزش 3 هزار و 559 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

در فرابورس ایران هم ارزش معاملات به علاوه معاملات بازار ثانویه از اوراق دولتی به بیش از 121 هزار میلیارد تومان رسید. با این حساب ارزش معاملات دو بازار بورس و فرابورس با احتساب معاملات ثانویه اوراق دولتی به بیش از 124 هزار میلیارد تومان رسید.

امروز همه شاخص‌های بورس مثبت بودند به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت 76 صدم درصد رشد کردند. این دو شاخص با معیار هم‌وزن 12 صدم درصد افزایش یافتند. شاخص آزاد شناور 73 صدم درصد افزایش یافت. شاخص بازار اول بورس 1.1 درصد رشد کرد و شاخص بازار دوم بورس 28 صدم درصد افزایش یافت.

امروز نمادهای فولاد مبارکه، گسترش نفت و گاز پارسیان، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، بانک ملت، صنعتی معدنی گل‌گهر، ملی‌مس ایران و بانک تجارت بیشترین اثر افزایشی در شاخص بورس را داشته‌اند.

در فرابورس ایران امروز شاخص کل 9 واحد کاهش یافت و به رقم 18 هزار و 439 واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک‌میلیون و 14 هزار میلیارد تومان رسید.

ارزش بازار پایه فرابورس هم به بیش از 326 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز در فرابورس بیش از 2.4 میلیارد سهام، حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 153 هزار معامله و به ارزش 121 هزار میلیارد تومان داد و ستد کردند که البته عمده این معاملات به خاطر معاملات بازار ثانویه که توسط بانک‌ها انجام می‌شود بوده است، به گونه‌ای که اوراق مالی اسلامی امروز بیش از 19 میلیون ورقه به ارزش یک‌هزار و 654 میلیارد تومان و معاملات عملیات بازار باز به تعداد بیش از 1.2 میلیارد اوراق دولتی به ارزش بیش از 118 هزار میلیارد تومان داد و ستد کردند؛ یعنی در و اقع ارزش معاملات سهام در فرابورس به 912 میلیارد تومان یعنی کمتر از یک‌هزار میلیارد تومان رسیده است.

امروز نمادهای پتروشیمی تندگویان، صنایع پتروشیمی تخت جمشید، سنگ‌آهن گوهرزمین بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند و نمادهای پتروشیمی زاگرس، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، مادیران و نیروی برق دماوند بیشترین اثر کاهشی بر شاخص فرابورس را داشته‌اند.

به گزارش فارس، دولت قصد دارد از بازار سرمایه به طور عملی حمایت کند. در این راستا بسته ده بندی وزیر اقتصاد برای حمایت از بازار سرمایه به طور کامل و با رای قاطع در دولت تصویب شد و از شب گذشته اعلام شد.

براساس این بسته، مالیات بر شرکت‌های تولیدی در سال آینده 5 درصد کاهش می‌یابد. همچنین نرخ خوراک گاز برای شرکت‌های پتروشیمی معادل 100درصد نرخ صادراتی و حداکثر 5 هزار تومان برای هر مترمکعب خواهد بود.

این نرخ برای فولادی‌ها معادل 40 درصد نرخ صادراتی یعنی 2 هزار تومان و برای صنایع سیمان معادل 10 درصد نرخ صادراتی خوراک خواهد بود. همچنین در سال آینده بهره مالکانه معادن مانند امسال خواهد بود و افزایش نخواهد یافت.

امروز هم فاطمی امین وزیر صنعت اعلام کرد قصد داریم معادن معطل مانده دولت را از طریق بورس به مزایده بگذاریم و معدن مس جان‌جا که اخیرا در سیستان و بلوچستان کشف شده است، اولا 40 درصد سهام آن را به مردم واگذار می‌کنیم، ثانیا شرکت‌های بهره‌بردار و سرمایه‌گذار آن در مزایده‌ای که انجام شده سه شرکت برنده شده‌اندو به زودی سرمایه‌گذاری در آن انجام می‌شود.

به هر حال بازار سرمایه از نظر ضریب نفوذ در بین مردم به مرحله‌ای رسیده که 70 درصد ایرانیان دارای کد بورسی بوده و در بازار حضور دارند و برای عمق‌بخشی به بازار سرمایه اولا باید شرکت‌های جدید وارد بازار شوند، ضمنا با تشویق‌هایی که دولت درنظر می‌گیرد باید سهام شناور شرکت‌های بزرگ افزایش یابد.

به هر حال بازار سرمایه به منبع مهمی در کنار بانک‌ها برای تامین مالی اقتصاد تبدیل شده است.

انتهای پیام/ب

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد