یک هفته با بازار جهانی

یک هفته با بازار جهانی

انتظار می‌رود فردا با بازگشایی بازارهای جهانی شاهد رشد قیمت فلزات باشیم، هرچند با توجه به کاهش ریسک‌ها انتظار می‌رود طلا افت قیمت بیشتری را تجربه کند.

به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا)، بازارهای جهانی این هفته نیز حاشیه‌هایی داشتند؛ در صدر بازدهی‌ها اما نفت قرار گرفت و رشد 4.9 درصدی را ثبت کرد و حتی توانست اوج 18 ماهه را لمس کند. روز پنجشنبه بود که اوپک و متحدانش دور هم جمع شدند تا در خصوص وضعیت تولید و عرضه در ماه جاری تصمیم‌گیری کنند. برای ماه آوریل هم اوپک‌پلاسی‌ها حاضر نشدند تا افزایش مهمی در سطح عرضه خود ایجاد کنند و روسیه و قزاقستان بار دیگر 150 هزار بشکه در روز تولید خود را افزایش می‌دهند و عربستان هم که با اعمال سیاستی دوگانه و برپایه مصالحه با روسیه از ادامه کاهش تولید یک میلیون بشکه‌ای خود برای یک ماه دیگر خبر داد. نتیجه این جلسه باعث شد قیمت نفت به سرعت در همان روز پنج‌شنبه جهش خود را آغاز کند و در روز جمعه به نزدیکی اوج قیمتی 14 ماهه خود برسد.

شاخص نفتی وست تگزاس اینترمدییت نیز در روز جمعه، سطوح قیمتی را لمس کرد که از ژانویه 2020 و پیش از همه‌گیر شدن بیماری کووید-19 تاکنون مشاهده نشده بود. تحلیلگران بانک جی‌پی مورگان چیس (JPMorgan Chase) نیز برای مشتریان خود نوشتند که این صعودی ترین نتیجه‌ای بود که می‌شد انتظار داشت.

در این هفته فلزات روند مطلوبی را تجربه نکردند. مس که در هفته‌های اخیر تا 9600 دلار بر هر تن نیز رشد کرده بود در این هفته 0.23 درصد دیگر افت نشان داد و در نهایت در عدد 8973 دلار بر هر تن متوقف شد. سرب کاهش 2.7 درصدی را ثبت کرد. روی با افت 0.5 درصدی، 2772 دلار بر هر تن دادوستد شد. آلومینیوم اما خلاف جت دیگر فلزات حرکت کرد و معاملات هفتگی خود را با رشد 1.1 درصدی به پایان رساند. هر اونس طلا نیز در هفته‌ای که گذشت با کاهش 1.9 درصدی به 1700 دلار رسید.

چشم‌انداز مثبت برای فلزات

صبح روز شنبه سنا بسته محرک 1.9 تریلیون دلاری را تصویب کرد. این بسته حمایتی اقتصادی برای بحران کرونا یکی از بزرگترین بسته‌های تاریخ آمریکا به شمار می‌رود. جمهوری خواهان با مخالفت با این اقدام نتیجه رای‌گیری 50-49 را رقم زدند که به دلیل غیبت یکی از نمایندگان جمهوری خواه بود.

این بسته مبلغ 1400 دلار پرداخت محرک را به بیشتر مودیان اختصاص می‌دهد. 300 دلار کمک هفتگی فدرال برای بیکاران تا اوایل سپتامبر؛ بودجه توزیع و آزمایش واکسن و موارد متعدد دیگر را نیز در بردارد. این هفته اقتصاد امریکا نشانه‌های تازه ای از بهبود را نشان داد. جدیدترین گزارش مشاغل نشان می‌دهد که کارفرمایان در ماه فوریه 379 هزار شغل اضافه کرده اند که نسبت به ماه قبل پیشرفت چشمگیری داشته است. اما تقریبا 9.5 میلیون شغل کمتر از سطح قبل از همه گیری باقی مانده است.

از این رو انتظار می‌رود فردا با بازگشایی بازارهای جهانی شاهد رشد قیمت فلزات باشیم، هر چند با توجه به کاهش ریسک‌ها انتظار می‌رود طلا افت قیمت بیشتری را تجربه کند.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد