فرآیند معامله بلوکی در بورس کالا را بشناسید

فرآیند معامله بلوکی در بورس کالا را بشناسید

کارشناس بورس کالا گفت: بیشترین کاربرد معاملات بلوکی در بورس کالا برای اقلام خرد و دارای متقاضی زیاد نظیر سیمان و لاستیک است.

محمود الهی فرد کارشناس بورس کالا در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با معاملات بلوکی در بورس کالا اظهار کرد: سفارشات بلوکی به معنی تجمیع سفارشات خرد مشتریان در قالب یک سفارش کلی توسط کارگزار و سپس اقدام به خرید از طریق سامانه بورس، تحت عنوان یک سفارش کلی است. در نتیجه کارگزار برای یک گروه از مشتریان متقاضی یک کالای خاص فقط می تواند با یک قیمت وارد فرآیند خرید شود.

این کارشناس بورس کالا در ادامه اظهار کرد: در صورتی که کارگزار موفق به خرید گردد سیستم براساس اولویت زمان ثبت سفارشات مشتریان توسط کارگزار، نسبت به تخصیص مقادیر درخواست‌های مشتریان اقدام می کند. بنابراین اگر کارگزار  به واسطه رقابت قیمتی با سایر کارگزاران متقاضی همان کالا ، موفق به خرید کل مقدار سفارش نشود، مشتریانی که سفارش آن ها زودتر  از دیگران در سیستم سفارشات مشتریان ثبت شده است ، موفق به خرید و دریافت کالا می شوند.

بیشتر بخوانید

  •  رشد 8 هزار واحدی شاخص کل در آخرین روز کاری هفته/ سایه رفع قیمت گذاری دستوری بر برخی نمادها

الهی فرد در ادامه تصریح کرد: بیش ترین کاربرد معاملات بلوکی برای اقلام خرد و دارای متقاضی زیاد نظیر سیمان و لاستیک است. که البته سفارشات آن ها برای مقایر بسیار کم هم مجاز است.

این کارشناس بورس کالا در رابطه با مزیت های روش معاملات بلوکی گفت: یکی از مزیت های این روش کاستن از حجم سفارشات و همچنین کاهش حجم کاری کارگزار و خود بورس کالا است.  ولی این روش می تواند موجب بروز مشکلاتی هم برای کارگزار شود. یکی از مشکلات می تواند این باشد که ممکن است همه مشتریان، روی یک قیمت واحد توافق نداشته باشند و کار کارگزار برای استخراج یک قیمت واحد برای تمامی سفارشات تجمیع شده را سخت نموده و همیشه جای اعتراض برای مشتریان ناراضی باقی بماند.

این کارشناس بورس کالا بیان کرد: مورد دیگری که ممکن است منجر به بروز مشکل گردد حالتی است که کارگزار به واسطه رقابت با سایر کارگزاران، موفق به خرید تمام سفارش تجمیعی مشتریان خویش نگردد و این موضوع به نوبه خود، موجب حذف سفارشات آخر مشتریان خواهد شد. معمولا مشتریانی که موفق به خرید نمی شوند به کارگزار و بورس معترض می شوند. البته که بورس کالا می تواند برای این موارد برنامه داشته باشد.

الهی فرد در رابطه با شفافیت قیمت ها در این روش معاملاتی گفت: به نظر می رسد گرچه این مدل معاملات بلوکی موجب سهولت و تسریع در انجام معاملات می شود ولی با توجه به این که یک قیمت واحد (کلی) برای تمام سفارشات تجمیعی در نظر گرفته می شود لذا از شفافیت معاملات ممکن است کاسته شود.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد