آیا می‌توان قبض برق را قسطی پرداخت کرد؟

آیا می‌توان قبض برق را قسطی پرداخت کرد؟

وعده‌های شرکت برق یکی پس از دیگری به باد هوا می‌رود. با این که تابستان و خاموشی‌های مکرر تمام شده، به نظر می‌رسد نه خسارات مشترکان آسیب‌دیده پرداخت شده و نه این طور که پیداست مشترکان توانسته‌اند قبض نجومی خود را اقساطی پرداخت کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، مشترکان مدت‌ها به گران شدن قبض برق‌شان اعتراض داشتند. خیلی‌ها می‌گفتند قبض برق باعث شده با ترس و لرز از لپ‌تاپ و کامپیوتر برای کلاس‌های مجازی استفاده کنند و عده‌ دیگری هم شکایت می‌کردند که مجبورند در دمای بالای 40 درجه گرما را تحمل کنند زیرا توان پرداخت قبض برق‌شان را ندارند.

هر چند شرکت برق ماه‌ها ادعای مشترکان را رد می‌کرد و می‌گفت قیمت برق افزایش نداشته اما سرانجام ناچار شد رسما اعتراف کند که قبض برق برخی از مشترکان را بدون یارانه و با تعرفه خرید تضمینی از نیروگاه تجدیدپذیر حساب کرده است. دلیل نجومی شدن قبض برق این مشترکان هم همین بود.

پس از افشا شدن این مساله، سخنگوی صنعت برق به مشترکان وعده داد که می‌توانند قبض برق خود را در سه نوبت پرداخت کنند. وعده‌ای که برخی مخاطبان تجارت‌نیوز می‌گویند هرگز عملی نشده است.

یکی از مخاطبان به تجارت‌نیوز گزارش داده بود: «خونه من 60 متره و قبض برقم، 1 میلیون و 700 هزار تومان شده است. فکر می‌کردم می‌توانم این مقدار را قسطی پرداخت کنم اما اداره برق به من گفت این امکان را ندارم! وقتی هم سایت‌ها و اخبار را نشان دادم به من گفتند این‌ها برای عوام‌فریبی است!»

سخنگوی صنعت برق قبلا به تجارت‌نیوز گفته بود که 850 هزار مشترک خانگی، بیش از دوبرابر الگو برق مصرف می‌کنند. قبض برق این افراد معمولا حدود 70 هزار تومان و بالاتر می‌آید و تعرفه برق این افراد با احتساب متوسط خرید برق از نیروگاه تجدیدپذیر که حدود 800 تومان است حساب می‌شود.

خسارت قطعی برق چه شد؟

این تنها باری نیست که شرکت برق وعده‌ای داده و از انجام آن سر باز زده است. بسیاری از مشترکان از نوسانات حاصل از قطع و وصل مکرر برق ضرر مالی زیادی دیده‌اند. توانیر اطلاعیه داده بود که با مراجعه به اپلیکشن برق من و یا مراجعه به یکی از شعب برق استان، می‌توانند خسارت خرابی وسایل الکتریکی خود را بگیرند.

قرار بود خسارات افراد آسیب‌دیده تا پایان شهریور ماه 1400 پرداخت شود. این در حالی است که طبق آخرین پیگیری‌ها قرارداد شرکت برق با بیمه دی و کوثر تمام شده و این شرکت هنوز هم اقدام به اتعقاد قرارداد جدید نکرده است.

مشترکان از بروکراسی پیچیده دریافت خسارت می‌گویند. مشترکان آسیب‌دیده بارها در پیغام‌های خود به تجارت‌نیوز گفته‌اند که پیگیری‌های آنان برای جبران خسارات ناشی از قطعی برق به در بسته می‌خورد. برای مثال یکی از مشترکان زیان‌دیده به تجارت‌نیوز گفته بود: «کولر ما هم بر اثر نوسانات برق سوخت ولی حرف چند سال پیش رو بهم گفتند: برو اداره برق، تقاضای خسارت کن. من فاکتور هزینه را نشونشون دادم اما دریغ از یه راهنمایی!»

یکی دیگر از مخاطبان گله کرده بود: «برد تلویزیونم سوخت. فاکتور نمایندگی دارم. وارد سامانه بیمه توانیر شدم شناسه که قبض رو بنویسم برای مرحله بعد. محل حادثه رو تهران تایید می‌کنه ولی دوباره شناسه قبض می‌خواد. چند روز همین وضع بود (در ساعت اداری) نتیجه این که اصلا سایت سرکاریه!»

بسیاری دیگر از مخاطبان هم گفته بودند که یخچال‌شان نوسانات شدید برق نداشته و سوخته است. این افراد نتوانسته بودند خسارت خود را از شرکت برق دریافت کنند و مواد غذایی‌شان در گرمای تابستان فاسد شده است.

حالا هم که نه خسارات مشترکان آسیب‌دیده در شهریور ماه پرداخت شده و نه این طور که پیداست مشترکان توانسته‌اند قبض نجومی خود را اقساطی پرداخت کنند. وعده‌های شرکت برق یکی یکی توخالی از آب در می‌آید.

برای مطالعه بیشتر در همین باره، گزارش «پشت پرده قبض‌های نجومی برق» را هم بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد