توسعه تجارت ایران و پاکستان با بهره‌گیری از مکانیزم تهاتر

توسعه تجارت ایران و پاکستان با بهره‌گیری از مکانیزم تهاتر

ایلنا: وزارت بازرگانی پاکستان در اقدام نهایی برای تقویت تجارت دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران، قانون و ضوابط برای عملیاتی کردن «سازوکار تهاتر» میان دو کشور را صادر کرد.

به گزارش ایلنا، در راستای مذاکرات وزیر صنعت، معدن و تجارت و پیگیری‌های سازمان توسعه تجارت ایران و براساس قانون و ضوابط جدید وزارت بازرگانی پاکستان، اکنون تبادل رسمی تجارت با ایران با بهره‌گیری از مکانیزم تهاتر امکان‌پذیر است.

با توجه به اهمیت استفاده از چارچوب تهاتر به عنوان ابزاری برای تقویت تجارت بین دو کشور، در جریان نهمین اجلاس کمیته مشترک تجاری ایران و پاکستان(JTC) که در آبانماه 1400 با میزبانی سازمان توسعه تجارت ایران در تهران برگزار شد، دو کشور برای ایجاد زیرساخت‌های تجارت تهاتری توافق کردند.

در چهارچوب سند یادداشت تفاهم اجلاس مذکور، روسای هیات‌های ایرانی و پاکستانی توافق کردند الزامات تهاتر بین دو کشور را تامین کنند و تصویب تجارت تهاتری با ایران توسط پاکستان، در راستای توافقات مذکور انجام شده است.

در آبانماه سال 1400 عبدالرزاق داوود مشاور نخست وزیر پاکستان و هیات همراه برای برگزاری نهمین اجلاس مشترک تجاری به تهران سفر کردند و در دیدار با هیات ایرانی و پس از مذاکرات کارشناسی، متن تفاهمنامه اجلاس فی‌مابین وزیر صنعت، معدن و تجارت و مشاور نخست وزیر پاکستان به امضا رسید.

اکنون به منظور اجرای تهاتر، دو طرف بایستی چارچوب‌های عملیاتی را تبادل کنند.

گفتنی است در یازده ماهه سال 1400، تجارت دوجانبه به 1500 میلیون دلار رسید که سهم کشورمان از این رقم قریب 1200 میلیون دلار بوده است. در مدت مذکور صادرات ایران به پاکستان 25 درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد داشته است.

در مقابل در یازده ماهه 1400، حدود 300 میلیون دلار از پاکستان واردات داشتیم که در مدت مشابه بیش از 58 درصد رشد نشان می‌دهد.

انتظار می رود با گشایش جدید در تجارت فی‌مابین ایران و پاکستان، ضمن کاهش هزینه‌های تجاری بین دو کشور، شاهد رشد تجارت فی‌مابین باشیم.

لازم به ذکر است ایران و پاکستان به عنوان دو اقتصاد مکمل می‌توانند به خوبی از مکانیزم تهاتر برای تسهیل و تقویت مناسبات تجاری و اقتصادی دو جانبه بهره‌برداری کنند.

بررسی‌های تجاری نشان می‌دهد کشورمان بیش از 16 میلیارد دلار ظرفیت صادراتی به پاکستان دارد.

در کنار به کارگیری مکانیزم تهاتر، ایران و پاکستان برای تجدید برنامه همکاری استراتژیک تجاری پنج ساله توافق کرده‌اند که انتظار می‌رود همچون تهاتر، در آینده نزدیک در پاکستان به تصویب برسد.

در حال حاضر گفتگوهای تجارت آزاد نیز در بین دو کشور در جریان است و در مجموع دو کشور تلاش دارند با ایجاد زیر ساخت‌های حقوقی مناسب، مبادلات خود را در میان مدت به پنج میلیارد دلار افزایش دهند.

قابل توجه است که مصوبه تهاتر روز پنج شنبه مورخ 18 فروردین که از سوی وزارت بازرگانی پاکستان صادر شده، با توجه به توافقات اجلاس نهم تجاری ایران و پاکستان، تفاهمنامه تهاتر اتاق‌های بازرگانی زاهدان و کویته را به عنوان اولین گام در به کارگیری تهاتر در تجارت دو کشور را مورد تایید قرار داده است.

مقرر است با اجرای موفق تهاتر بین اتاق‌های بازرگانی مذکور به عنوان نمایندگان ایران و پاکستان، این راهکار تجاری در سطح گسترده‌تری بهکار گرفته شود.

البته گفتنی است بر اساس مقررات ارزی پاکستان، تهاتر به صورت یک رویه تجاری در آن کشور تاکنون قابل انجام نبوده است، ولی با مصوبه اخیر دولت پاکستان، تهاتر پاکستان با ایران و با محوریت اتاق‌های بازرگانی زاهدان ایران و کویته پاکستان مجاز شده است.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد