صعود قیمت دلار با انتشار خبر توقف مذاکرات

صعود قیمت دلار با انتشار خبر توقف مذاکرات

به دنبال انتشار خبری کوتاه از وین، مبنی بر توقف مذاکرات، نرخ دلار در مسیر صعودی قرارگرفت.
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به دنبال انتشار خبری کوتاه از وین، مبنی بر توقف مذاکرات، نرخ دلار در مسیر صعودی قرارگرفت به طوریکه قیمت‌های پشت‌خطی در عرض ساعتی از کمتر از 28100 تومان حدود 250 تومان افزایش یافت و به حدود 28350 تومان رسید.

ساعاتی پیش، خبرگزاری دولت در خبری کوتاه اعلام کرد که مذاکرات وین برای چند روز متوقف شده است.

برخی منابع در این میان اعلام کردند که مذاکرات از هفته آینده از سرگرفته خواهد شد. انریکه مورا نیز اعلام کرده که زمان اخذ تصمیمات مهم سیاسی فرارسیده است. در این میان مشاور تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در تویتتی توقف مذاکرات را به امتناع آمریکا از دادن تضمین به ایران مربوط دانست. مقمات روسیه و اروپایی نیز رسیدن مذاکرات به نقطه سرنوشت‌ساز را تایید کرده‌اند.

درست 32 روز است که دور هشتم مذاکرات وین آغاز شده است و امروز روز شلوغی برای مذاکرات بود. از صبح علی باقری، نماینده ارشد ایران در وین، ابتدا مذاکره‌ای را با نمایندگان ترويیکای اروپایی برگزار کرد. سپس دیدار دو جانبه‌ای با انریکه مورا داشت.

در این میان گفته شد که وزیر امور خارجه روسیه به طور تلفنی با همتای آلمانی خود در خصوص برجام و رفع تحریم‌های ایران صحبت کرده است.

امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز صبح امروز با دبیرکل سازمان ملل متحد در خصوص تحولات منطقه ای و بین المللی از جمله آخرین اوضاع در یمن و افغانستان و همچنین روند مذاکرات وین گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

آیا مذاکرات با حضور آمریکا ادامه می‌یابد؟

طولانی شدن مذاکرات و هشدار دوباره و دوباره غرب که پنجره مذاکرات در حال بسته شدن است، موجب بدبینی‌هایی در داخل به روند مذاکرات شده و خبر توقف موقت مذاکرات وین نرخ دلار را در حال حاضر در مسیر افزایشی قرار داده است.

با این حال با توجه به شدت گرفتن گمانه‌زنی‌ها و خبرهای حول مذاکره مستقیم ایران و آمریکا، این احتمال مطرح است که توقف کنونی برای از سر گرفتن مذاکرات با حضور آمریکا باشد.

در این روزها اخبار فشرده‌ای در داخل در خصوص احتمال مذاکره مستقیم ایران و آمریکا منتشر شده است.

به طور مثال وزیر امور خارجه ایران از آمادگی کشور برای مذاکره مستقیم با آمریکا در صورت لزوم خبر داد. دبیر شورای امنیت ملی نیز اعلام کرد تنها زمانی که حصول توافق نزدیک باشد، ایران حاضر به مذاکره مستقیم با آمریکا است.

در این میان، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا امروز با برشمردن مزایای یک مذاکره مستقیم بین این کشور و ایران در وین، از جمله کاهش سوء تفاهم‌ها و سرعت بخشیدن به روند مذاکرات، اعلام کرد که ایران هنوز برای مذاکره مستقیم اعلام آمادگی نکرده است.

اگر مذاکرات در روزهای آتی با حضور آمریکا آغاز شود باید منتظر کاهش نرخ دلار و بازگشت آن به کانال 27 هزار تومان و حتی کمتر باشیم.

نقطه حساس مذاکرات فرا رسیده است؟

البته ادامه مذاکرات با حضور آمریکا تنها یکی از احتمال‌های موجود است، حقیقت این است که به نظر می‌رسد گفت‌وگوها به نقطه حساسی رسیده‌اند و لازمه ادامه مذاکرات همانطور که مورا گفته است اخذ تصمیمات مهم سیاسی است. انریکه مورا، هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در توییتر اعلام کرده که شرکت‌کنندگان در مذاکرات وین برای مشورت و اتخاذ تصمیمات سیاسی به کشورهای خود بازخواهند گشت. البته مورا با بیان اینکه هشتمین دور مذاکرات وین که از 27 دسامبر آغاز شد و یکی از طولانی ترین دور مذاکرات تاکنون بوده است، این توقف در مذاکرات را ورود به یک دوره استراحت خطاب کرد.

به غیر از مورا محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره‌کننده کشورمان در وین در توییتی در پاسخ به انریکه مورا نوشت: آمریکا از دادن تعهد امتناع میکند در حالی که از همه انتظار تعهد دارد.

توییت مرندی خطاب به مورا

علاوه بر این مقامات کشورمان نیز در روزهای اخیر از رسیدن مذاکرات به نقطه سرنوشت‌سازی خبر داده بودند. امیرعبداللهیان در روزهای اخیر اعلام کرده بود که مذاکرات به نقطه حساسی رسیده است و آمریکا باید تصمیمات سیاسی مهمی اخذ کند. سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز گفته بود هیچگاه مذاکرات تا این حد به توافق نزدیک نشده بودند، با این حال به همان اندازه هم احتمال هست که مذاکرات به بن‌بست برسد چراکه موعد اخذ تصمیمات مهم فرا رسیده است.

روسیه هم از رسیدن مذاکرات به نقطه حساس خبر داد

اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین در تويیتی نوشت: مشارکت‌کنندگان در مذاکرات وین بر سر برجام وقفه‌ای نه چندان طولانی در مذاکرات می‌اندازند تا جهت رایزنی به پایتخت‌هایشان بازگردند. مذاکرات به سطح پیشرفته‌ای رسیده است که نیازمند تصمیمات سیاسی می‌باشد. انتظار می‌رود که ادامه دور هشتم هفته‌ آینده ازسرگرفته شود.

اروپا مذاکرات به نقطه حساس رسیده است

در این میان لارنس نورمن، خبرنگار وال‌استریت ژورنال در وین در توییتی از قول مقامات اروپایی نوشت: ژانویه فشرده ترین دوره مذاکرات تا به امروز بوده است. همه می دانند که ما در حال رسیدن به مرحله نهایی هستیم که نیاز به تصمیم گیری های سیاسی وجود دارد. بنابراین مذاکره کنندگان برای مشورت به پایتخت ها باز می‌گردند.

توییت خبرنگار والاستریت ژورنال در خصوص توقف مذاکرات وین

یک مقام کاخ ریاست‌جمهوری فرانسه نیز درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین گفته که گفت‌وگوها دشوار هستند اما نشانه‌هایی وجود دارند که نشان می‌دهند توافق قابل حصول است. این مقام فرانسوی گفت مسيله درخواست ایران برای تضمین‌ [درباره ماندگاری برجام] و نحوه بازگرداندن کنترل‌ها بر برنامه هسته‌ای ایران موضوعاتی هستند که هنوز به شفاف‌سازی بیشتر نیاز دارند.

باید دید در روزهای آینده چه اتفاقاتی در مسیر مذاکرات رقم می‌خورد، آیا با قرار گرفتن ایران و آمریکا بر سر یک میز، مذاکرات شتاب می‌گیرد یا ممکن است که کشورها با اخذ تصمیمات سیاسی به بن‌بست مذاکرات رای دهند؟

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد