کمبود گاز برای تامین‌کننده انرژی منطقه!

کمبود گاز برای تامین‌کننده انرژی منطقه!

مسيولان بخش انرژی کشور هشدار دادند کشوری که می‌تواند تامین کننده انرژی کشور‌های منطقه باشد هم اکنون در شرایطی است که اگر به دنبال اصلاح الگوی مصرف نرود در آینده نچندان دور تبدیل به وارد کننده گاز خواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، در حال حاضر ایران بعد از روسیه بزرگترین مخازن گاز طبیعی جهان را در اختیار دارد که یکی از این میادین گازی پارس جنوبی است که با کشور قطر مشترک است. مدت‌ها است که کارشناسان ایرانی و قطری اعلام کرده‌اند تولید گاز از میدان گازی پارس جنوبی روند نزولی به خود گرفته است و اگر سرمایه گذاری مناسبی روی این میدان صورت نگیرد همین میزان گازی هم که از این میدان تولید می‌شود از دست خواهد رفت. حال این کاهش تولید گاز از میدان پارس جنوبی را در کنار افزایش مصرف سالانه گاز ببینید. این افزایش مصرف موجب شده است تا سال به سال شاهد واگرایی روند تولید و مصرف گاز در کشور باشیم. به طور کلی با توجه به عدم توسعه میادین گازی در سال‌های گذشته و روند مصرف گاز در کشور خطر جدی کسری تراز گازی کشور احساس می‌شود و این زنگ خطری است که از مدت‌ها پیش به صدا درآمده است.

بنابراین با توجه به اینکه چشم‌اندازی برای افزایش تولید در کوتاه‌مدت و حتی میان مدت وجود ندارد توجه به راهکار‌های کوتاه‌مدت برای کاهش مصرف گاز خانگی و اداری اهمیت بالایی پیدا می‌کند؛ مهمترین ابزاری که دولت‌ها برای کنترل مصارف بالای انرژی استفاده می‌کنند، ابزار‌های قیمتی است؛ که البته این موضوع نه تنها در ایران که دارای میادین گازی است بلکه در کشور‌های وارد کننده گاز نیز اجرا می‌شود.

در ایران بنابر آمار 25 درصد مشترکین بخش خانگی بیش از 50 درصد گاز را در خانگی مصرف می‌کنند و این طبیعی است که وزارت نفت بخواهد الگوی مصرف را تغییر دهد. به همین منظور از ابتدای آذرماه، وزارت نفت مکلف به اصلاح تعرفه‌های گاز شد که البته در تعرفه‌های جدید 76 درصد مشترکین هیچ تغییری در تعرفه‌هایشان رخ نداد و باقی تنها 4 درصد مشمول جریمه سنگین شدند.

طبق آمار 70 درصد مصرف گاز خانگی و اداری در فصل زمستان مربوط به سیستم‌های گرمایشی و پس از آن تامین آب گرم و پخت و پز است.

در مصارف اداری هم سال‌هاست طبق دستورالعمل‌ها مقرر شده که دمای ادارت دولتی بایستی بین 18 تا 21 درجه تعیین شود که متاسفانه این دما در اکثر ادارات رعایت نمی‌شود. ماه گذشته نیز معاون اول ريیس جمهور در ابلاغیه‌ای بر این دستورالعمل و روشن نمودن وسایل گرمایشی یک ساعت قبل از آغاز وقت اداری و خاموش نمودن آن‌ها یک ساعت قبل از پایان وقت اداری و انجام معاینه فنی کلیه موتورخانه تاکید کرد. وی در این نامه ادارات دولتی را بر کاهش 10 درصدی مصرف گاز، نسبت به سال گذشته با رعایت دستورالعمل‌های فوق ملزم کرد.

منبع: مهر

آخرین اخبار انرژی را از صفحه انرژی و کالا دنبال کنید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد