انتخابات 1400 چه تاثیری بر بورس دارد؟ / بورس از اولویت‌های دولت بعد نیست!

انتخابات 1400 چه تاثیری بر بورس دارد؟ / بورس از اولویت‌های دولت بعد نیست!

روند بورس در سال 1400 با اتفاقات و متغیرهای سیاسی زیادی از جمله انتخابات و مذاکره ایران و آمریکا عجین شده است. اما انتخابات چه تاثیری بر بورس دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، بازار سهام بازاری هوشمند است و حتی از نگاه برخی کارشناسان، اتفاقات سیاسی را قبل از به وقوع پیوستن پیش‌بینی و بر اساس احتمالات به اتفاقاتی مانند انتخابات واکنش نشان می‌دهد. کارشناسان عقیده دارند به این دلیل که بازار سهام در جامعه فراگیر شده و ضریب نفوذ زیادی پیدا کرده است قطعا کاندیدهای انتخابات 1400 باید برای جذب ارای مردمی بتوجه بیشتری به بازار سهام داشه باشند. اما بورس فارغ از هر گونه توجه نیازمند آسودگی از دخالت و سیاست‌گذاری است.

سعید ابراهیمی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز در رابطه با سیاست‌گذاری در بازار سهام گفت: از مواری که می‌تواند در روند بورس امسال با سال گذشته تفاوت ایجاد کند بحث سیاست‌گذاری در این بازار است. برخی قوانین شبانه و به قولی فله‌ای که هیچ کمکی به بازار سهام نکردند ریسک بازار را بالا بردند و اعتماد را هم لکه‌دار کردند. همچنین موضوع دیگری که به نظرم مجلس نیز باید در نظر بگیرد بحث ضمانت اجرا در برخی قوانینی است که به نفع سهامداران خرد گرفته می‌شود. بحث نظارت بر بازار سهام نیز باید پیشرفت کند و رانت‌هایی که در بازار سهام وجود دارد باید کنترل و ریشه‌کن شود تا بازاری بر اساس عرضه و تقاضا داشته باشیم.

این کارشناس در رابطه با انتخابات سال 1400 گفت: به بحث انتخابات ریاست جمهوری خیلی وزن داده شده است. برخی معتقدند دولت فعلی بازار را متعادل می‌کند و بعد از کمی رشد به دولت بعدی تحویل می‌دهد و برخی دیگر نیز عقیده دارند دولت بعدی بازار را سر و سامان خواهد داد. اما به نظر می‌رسد انتخابات 1400 تاثیر عمیقی روی بازار سهام نخواهد داشت و مسلما بنا بر شرایط کشور بازار سهام در اولویت‌های ابتدایی دولت بعدی قرار نخواهد گرفت. بنابراین نباید انتظارات نامعقولی از بازار سهام در آستانه انتخابات داشته باشیم.

این کارشناس در رابطه با جو روانی انتخابات گفت: در روزهای نزدیک انتخابات جو روانی در بازار سرمایه و دیگر بازارها شکل خواهد گرفت اما نباید انتظار زیادی از بازار سرمایه در این مدت داشت. باید توجه داشته باشیم اخباری که به بازار می‌رسد تاثیر مقطعی روی بازار سهام دارند.

ابراهیمی در رابطه با پیش‌بینی وضعیت بورس در سال 1400 گفت: با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی، تورم انتظاری سال 1400، انتخابات 1400، ثبات نرخ ارز، احتمال مذاکرات و افزایش سودآوری شرکت‌ها بازار سهام در ماه‌های ابتدایی سال 1400 رشدی معقول احتمالا داشته باشد و شاید مانند سال‌های گذشته بازار سهام بعد از مجامع شرکت‌ها روندی متعادل به خود بگیرد اما احتمالا با توجه به عوامل متعدد و سیگنال‌های مثبت برای بازار سهام در شش ماه دوم سال رشد بهتری را شاهد خواهیم بود.

آخرین اخبار بورس را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد