چرا پراید ارزان شد؟ / آخرین قیمت پراید تا پیش از امروز 7 اسفند

چرا پراید ارزان شد؟ / آخرین قیمت پراید تا پیش از امروز 7 اسفند

آخرین گزارش‌ها از بازار خودرو حاکی از این است که قیمت انواع خودرو داخلی کمی کاهش یافته است. علت چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز، گران‌ترین مدل پراید، پراید 111 است که طبق آخرین نرخ‌های اعلامی در جدول قیمت خودرو 6 اسفند، این نرخ 128 میلیون تومان اعلام شده است.

ارزان‌ترین مدل پراید هم پراید 131 است که 110 میلیون تومان قیمت دارد.

اما چرا قیمت پراید اندکی ارزان شده و از مرز 130 میلیون تومان بازگشته است؟

ریشه اصلی کاهش قیمت خودرو را اما باید در اتفاقات مربوط به توافق هسته‌ای و برجام که چند روز گذشته رخ داده‌اند، جست‌وجو کرد. دنیای اقتصاد با این مقدمه، گزارش داده است: جمعه گذشته اولین اتفاق در راستای مثبت شدن آینده برجام رخ داد، چه آنکه دولت آمریکا با ارسال نامه‌ای به سازمان ملل متحد، درخواست دولت قبلی این کشور مبنی‌بر فعال‌سازی مکانیزم ماشه را پس گرفت.

جمعه شب نیز دومین اتفاق مثبت رخ داد، چه آنکه بایدن برای مذاکرات هسته‌ای با ایران اعلام آمادگی کرد، هرچند رسما حرفی از لغو تحریم‌ها نزد. در نهایت اما پس از پالس‌های مثبت آمریکایی‌ها درباره برجام، ایران و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای نیز در بیانیه‌ای مشترک خبر از توافق موقت با یکدیگر بر سر مساله هسته‌ای دادند تا سومین پالس مثبت نیز به بازارها ارسال شود.

هرچند ایران از هفته اخیر اجرای پروتکل الحاقی را به‌دلیل مصوبه مجلس شورای اسلامی، اجرایی کرد و این موضوع می‌توانست شوکی شدید به بازارها وارد کند، با این حال با توجه به توافق اخیر دولت با آژانس هسته‌ای، به اصطلاح ضرب آن تا حد زیادی گرفته شد. مجموعه این اتفاقات اما انتظارات تورمی را کاهش داد و نرخ ارز را نزولی کرد تا نه‌تنها روند افزایشی قیمت خودرو متوقف شود، بلکه منحنی قیمت رو به نزول نیز برود.

طبق اخبار رسیده از بازار، قیمت خودروهای داخلی بین یک تا بیش از 4 میلیون تومان کاهش داشته است. طبق گزارش خبرگزاری تسنیم، قیمت سمند ال ایکس به 187 میلیون تومان رسیده و مدل سورن نیز 237 میلیون تومان قیمت دارد. همچنین پژو 206 تیپ پنج هم 258 میلیون تومان قیمت دارد و تیپ دو این محصول نیز 198 میلیون تومان قیمت خورده است. همچنین قیمت تیبای صندوقدار نیز به 122 میلیون تومان رسیده و ساینا هم 135 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

آخرین اخبار خودرو را در صفحه خودرو دنبال کنید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد