پیش‌بینی بورس امروز 14 مهر

پیش‌بینی بورس امروز 14 مهر

بازار سهام روز دوشنبه با تحرکات مثبت شاخص کل به کار خود پایان داد. دوشنبه شاخص کل در کانال یک میلیون و 484 هزار واحد قرار گرفت. روند بازار سهام در روزهای آینده به چه صورت است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، ایمان ريیسی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز در پیش‌بینی بازار سهام گفت: نرخ دلار با تثبیت در قیمت‌های 28 هزار تومان ریسک ریزش را به دلیل کاهش نرخ ارز هم منتفی کرده و از آن طرف گروه ریالی تورمی هم با رشد نقدینگی و تورمی که روزانه با آن مواجهیم در ریل صعود قرار گرفتند.

ريیسی افزود: آنچه مشخص است حجم پایین معاملات و نگرانی از ریسکی است که با آن روبرو هستیم. اما گزارش شرکت‌ها و چرخش نقدینگی حاضر در گروه‌های مختلف می‌تواند علاوه بر شاخص مثبت در هفته پیش رو و گروه پالایشی که به نوعی لیدر بازار شده، در سهم‌های سایر گروه‌ها از جمله گروه‌های خودرو و بانک نیز خود را نشان دهد.

وضعیت شرکت‌ها امسال خراب می‌شود

نیما جوادیان، کارشناس بازار سرمایه هم درباره روند بورس در مقطع فعلی گفت: گزارش‌های شش ماهه را پیش روی بازار داریم و در حال حاضر این گزارش‌ها بیشترین تاثیر را در روند بازار دارند. با وجود انتشار گزارش‌های خوب شرکت‌های بورسی و فروش خوب آن‌ها اما بازار در حباب منفی معامله می‌شود و عوامل تاثیرگذار بی‌اثر شده‌اند.

این کارشناس درباره وضعیت شرکت‌های بورسی در سال آینده گفت: دولت سال آینده به واسطه کسری بودجه خود دست در جیب صنایع می‌کند و برای جبران کسری خود مالیات بیشتری از شرکت‌ها می‌گیرد بنابراین با توجه به این سیگنال‌ها بازار سهام هم با اصلاح رو به رو می‌شود.

جوادیان همچنین افزود: زمزمه‌هایی درباره گران شدن انرژی شنیده می‌شود. این مساله با حذف یارانه پنهان از صنایع همراه شده است و ضربه محکم‌تری را به صنایع می‌زند.

مطالعه بیشتر: کسری بودجه، بورس را تهدید می‌کند/ ریسک ریزش بورس منتفی شد؟

دنیای اقتصاد نوشت:

معاملات روز دوشنبه با پیشروی حدود نیم‌درصدی، شاخص کل بورس را به محدوده یک‌میلیون و 484هزار واحد رساند. در این روز خبر تغییر طرح تخفیف نرخ خوراک پالایشی‌ها از 5 درصد به 5 دلار سبب شد تا نمادهای پالایشی با جهش معنادار تقاضا مواجه شوند و چشم‌اندازها برای خروج زیان مشارکت‌کنندگان در عرضه صندوق پالایشی کمی از گذشته مثبت‌‌‌تر باشد.

عملکرد کلی بازار سهام کشور در معاملات روز دوشنبه نسبت به آنچه در روز ابتدایی هفته شاهد بودیم، بهتر بود، با این حال بهبود نسبی وضعیت معاملات این بازار سبب نشد تا شاخص بورس رشدی بیشتر از نیم‌درصد را به ثبت برساند. بر این اساس معاملات روز دوشنبه در حالی خاتمه یافت که نماگر اصلی بازار سهام در زمان ثبت جهش 7900 واحدی موفق به پیشروی 54/ 0درصدی نسبت به روزهای گذشته شد. عملکرد یادشده در شرایطی برای دماسنج بازار سهام به ثبت رسید که در همین روز شاخص هم‌وزن حدود 6/ 0درصد رشد کرد و با اینکه نتوانست عملکرد کاملا متفاوتی را نسبت به نماگر اصلی به ثبت برساند، با این حال تحولات آن در طول روز معاملاتی یادشده حکایت از آن داشت که در خلال معاملات روز دوشنبه به طور نسبی استقبال بازار از نمادهای کوچک بیشتر از نمادهای بزرگ بوده است.

همان‌طور که از نام این شاخص پیداست، نماگر هم‌وزن میانگین حسابی قیمت‌هاست که در آن وزن یا سهم هر یک از نمادها نسبت به کل ارزش بازار در نظر گرفته نمی‌شود. به هر روی بررسی آنچه روز دوشنبه در بازار سهام رخ داد، اگرچه حاکی از بهبود وضعیت معاملات نسبت به روزهای قبل است، اما همچنان نشان می‌دهد که بازار سهام نسبت به چیزی که در یک ماه گذشته شاهد بودیم، با ضعف بیشتری مواجه است.

در حالی که تا قبل از هفته پایانی شهریورماه شاخص کل به شکل کج‌دار و مریز رو به صعود داشت و توانسته بود از محدوده یک‌میلیون و 95هزار واحد تا یک‌میلیون و 500هزار واحد افزایش پیدا کند، اکنون پیشروی ضعیف آن در کانال یک‌میلیون و 400هزار واحدی از رونقی مطلوب که بتواند به جلب نظر سرمایه‌گذاران خرد نسبت به این بازار منجر شود، بازمانده است. همچنین پیگیری روند خالص خرید حقیقی از ابتدای شروع مهرماه تا حال حاضر حاکی از آن است که در بیشتر روزهای معاملاتی گذشته، به جای آنکه پول به بازار سرمایه وارد شود، توسط اشخاص حقیقی از آن خارج شده است. روند مذکور در خلال معاملات روز دوشنبه همچنان تداوم داشت، به طوری که 189میلیارد تومان از سرمایه سرمایه‌گذاران حقیقی بورس تهران از چرخه معاملات این بازار خارج شد.

همان‌طور که در گزارش‌های قبلی نیز بارها مورد توجه قرار گرفته است، در شرایطی که روند ورود و خروج پول سرمایه‌گذاران حقیقی به بازار سهام منفی باشد یا مثبت شدن آن به‌قدری ناچیز باشد که نتوان به شکلی معنادار آن را تفسیر کرد، نمی‌توان گفت که فضای معاملات در بازار سهام تا حد مطلوبی برای صعود قیمت‌ها مساعد است. با این حال، نگاهی دقیق‌‌‌تر به خالص تغییر مالکیت صنایع بورسی که مجموع آنها همین نسبت خالص خرید حقیقی را می‌سازد، به‌وضوح نشان می‌دهد که در طول دادوستدهای روز یادشده گروه مواد دارویی با ورود رقمی نزدیک به 40 میلیارد تومان به چرخه معاملات خود در میان گروه‌هایی که توانسته‌اند در این روز موفق به جذب نقدینگی حقیقی شوند، رتبه نخست را به خود اختصاص داده است. سایر گروه‌‌‌ها نظیر بانک‌ها، سرمایه‌گذاری‌‌‌ها، لاستیک و پلاستیک و دستگاه‌های برقی با اختلاف تقریبا زیادی نسبت به این صنعت در جذب پول حقیقی‌ها موفق بوده‌‌‌اند. با این حال شاید بتوان نکته قابل‌توجه معاملات روز دوشنبه را تاثیر مثبت برخی از نماد‌های گروه فرآورده‌‌‌های نفتی محصولات شیمیایی چند رشته صنعتی و بانکی‌‌‌ها دانست که تقریبا به جز گروه آخر، همه آنها شاهد خروج پول حقیقی یا به عبارت دیگر انتقال سهام از حقیقی‌ها به حقوقی‌ها بودند.

بررسی داده‌های مندرج در سایت مدیریت فناوری اطلاعات بورس تهران طی روز دوشنبه حکایت از آن دارد که نمادهای «فارس»، «شپنا»، «شبندر» و «شستا» بیشترین اثر را بر شاخص کل بورس داشته‌‌‌اند و پس از آن سه نماد «خودرو»، «وبصادر» و «وبملت» قرار گرفته‌اند. بر این اساس شاخص کل بورس در حالی در محدوده یک‌میلیون و 484هزار واحدی به انتظار تداوم معاملات در روز معاملاتی بعد نشسته است که از مجموعه 5هزار و 363 میلیارد تومانی ارزش معاملات در این روز، 4هزار و 238 میلیارد تومان به معاملات خرد اختصاص داشت.

بررسی و مقایسه این رقم و نقطه اوج آن در تابستان سال‌جاری حکایت از آن دارد که در مقایسه با سقف ارزش معاملات خرد که در میانه تابستان به 11هزار میلیارد تومان رسیده بود، هم‌اکنون راه بسیاری باید پیموده شود تا شاهد بازگشت رونق به بازار سرمایه باشیم. با این حال ذکر این نکته ضروری است که داده‌های آماری در طول ماه‌‌‌های گذشته حکایت از افزایش خالص ارزش دارایی صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارند. این امر نشان می‌دهد که بخشی از حضور مردم در بازار سهام به شکل غیرمستقیم و از طریق این صندوق‌ها یا سایر ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم دنبال می‌شود. حال باید صبر کرد و دید که در ادامه معاملات پاییز 1400 محرکی در اقتصاد یا سیاست ایران شکل خواهد گرفت که بتواند دوباره این رویه را برعکس کند و رونق را به معاملات خرد سهام بازگرداند یا خیر.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد