سازمان ملل: شتاب فقر در جهان بسیار سریع‌تر از شوک اپیدمی کرونا است

سازمان ملل: شتاب فقر در جهان بسیار سریع‌تر از شوک اپیدمی کرونا است

طبق آمار سازمان ملل بیش از 70 میلیون نفر در جهان با فقر مواجه شده اند که این عامل می‌تواند سرعت قحطی جهانی را افزایش ...

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، سازمان ملل متحد می‌گوید: افزایش شدید قیمت مواد غذایی و نفت درجهان باعث شده تا فقر بسیار گسترش یابد و همین امر ظرف 3 ماه (از ماه مارس تا ژوين) سبب شده است تا حدودا 71 میلیون نفر از کشور های کم درآمد تحت تاثیر قرار بگیرند.

برنامه توسعه سازمان ملل متحد در بیانیه ای هشدار داده است که سرعت رشد فقر بسیار سریع تر از اپیدمی کووید-19 است و از دلایلی که فقر به این سرعت رشد داشته است می‌توان جنگ در اوکراین را نام برد.

برنامه توسعه سازمان ملل معتقد است که تامین بودجه به شیوه‌ای هدفمند برای خانواده‌ها، عادلانه‌تر و مقرون به صرفه‌تر از اقدامات برای حمایت از انرژی به طور کلی است.

این سازمان تاکید کرد که کشورهای مربوطه برای تامین نیازهای خود به حمایت یک سیستم چندجانبه نیاز خواهند داشت.

برنامه توسعه ملل متحد در گزارش خود ادامه داد: در شرایطی که نرخ بهره در واکنش به رونق تورم افزایش می‌یابد، این خطر وجود دارد که فقری بسیار گسترده تر به وجود آید که بحران را بیشتر از قبل تشدید کرده و باعث تسریع و تعمیق فقر در جهان شود.

در این گزارش از وضعیت 159 کشور گفته شده و از کشور هایی که خطرناک ترین شرایط را دارند در بالکان، حاشیه دریای خزر و جوب صحرای آفریقا به ویژه منطقه ساحل نام برده شده است.

«آخیم اشتاینر» مدیر برنامه توسعه سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای گفت: افزایش بی سابقه قیمت ها به این معنی است که بسیاری از مردم در سراسر جهان غذا و مواد غذایی که سابق توانایی خرید آن را داشتند و می‌توانستند به آن‌ها دسترسی داشته باشند اکنون دیگر نمی‌توانند آن‌هارا خریداری کنند.

او معتقد است افزایش قیمت و هزینه های معیشتی، میلیون ها نفر در جهان را دچار فقر می‌کند که باعث می‌شود قحطی با سرعت بالایی در جهان جولان دهد، در شرایطی که ناآرامی های اجتماعی در جهان روز به روز در حال افزایش است.

در این گزارش، کشورهایی که با پیامدهای افزایش قیمت مواجه هستند، یمن، سودان، اتیوپی، ارمنستان، ازبکستان، بورکینافاسو، غنا، کنیا، رواندا، هايیتی، پاکستان، سریلانکا، مالی، نیجریه، سیراليون و تانزانیا اعلام شده است.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد