تدوین برنامه راهبردی صنعت لوازم خانگی

تدوین برنامه راهبردی صنعت لوازم خانگی

معاون هماهنگی و امور کسب و کار وزارت صمت گفت: برنامه راهبردی صنعت لوازم خانگی تدوین و تقریبا جمع‌بندی شده و در این برنامه بر صادرات و زنجیره‌ای شدن تولید تاکید شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، نیازی امروز در مراسم اهدای گواهینامه رتبه‌بندی به دو واحد صنعتی برتر قطعه‌ساز، گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه لوازم‌خانگی چند موضوع را به عنوان سرفصل در محورهای مختلف و به عنوان اولویت قرار داده است و در اصلاح ساختار دفاتر تخصصی را افزایش داده‌ایم تا بتوانیم در کارهای مختلف تمرکز کنیم.

معاون هماهنگی و امور کسب و کار وزارت افزود: در برنامه راهبردی صنعت لوازم خانگی تدوین و جمع‌بندی آن تقریبا انجام شده بر صادرات و زنجیره‌ای شدن تولید تاکید شده است.

وی افزود: مبارزه با قاچاق از جمله برنامه‌های جدی وزارت در سال جاری است که با قطعات خودرو، لوازم خانگی و پوشاک آغاز شده و این برنامه‌ها در حوزه‌های دیگر و کالاهای اولویت‌دار نیز گسترش می‌یابد.

معاون هماهنگی و امور کسب و کار وزارت اظهار داشت: موضوع کیفیت ، خدمات پس از فروش و گارانتی و کاهش مصرف انرژی از دیگر محورهای اصلی و اولویت برنامه‌های وزارتخانه در حوزه لوازم‌خانگی است و برای کاهش مصرف انرژی باید برنامه ویژه تعریف شود.

نیازی از تهیه دانش‌بنیان از ابتدای سال خبر داد و بیان داشت: تعاملاتی با معاونت علمی وزارت علوم منعقد شده است و فردا چهارشنبه ‌ای بین وزارت و وزارت علوم در راستای توسعه آموزش نیروی انسانی تحصیل کرده و پروژه‌محور و کردن تحقیق و توسعه منعقد می‌شود تا نیاز و تقاضای صنعت به دانشگاه‌ها برده شود و تبدیل به پروژه‌های پژوهشی شود.

وی بیان داشت:‌ در این راستا 10 پیشران فناوری در برنامه یاد شده تعریف شده که یکی از آنها در حوزه لوازم‌خانگی است که در قالب برنامه هوشمند سازی لوازم خانگی این ترم تعریف شده تا طی یک برنامه دو ساله به جهش فناوری دست یابیم.

وی بیان داشت: یکی از محورهای دیگر در برنامه گذر از مونتاژ‌کاری به عمق ساخت داخل و تامین مالی زنجیره‌ای و تسهیلات مبتنی بر فاکتور از دیگر محورهای برنامه یاد شده وزارت است و اعتقاد داریم که نیاز نقدینگی بخش در تامین مالی زنجیره‌ای تقریبا به یک سوم کاهش می‌یابد که در برخی از رشته فعالیت‌ها مثل خودرو و مواد غذایی کار را آغاز کرده‌ایم.

نیازی بیان داشت: وزارت برای اجرای سیاست‌های حاکمیتی بر حضور تشکل‌ها و بخش خصوصی در کنار خود تاکید دارد.

معاون هماهنگی و امور کسب و کار وزارت اظهار داشت: مفهوم صنعت یعنی کاهش قیمت تمام شده، زیرا اگر کار در حالت عادی انجام شود تورم 52 درصدی مستقیم اعمال می‌شود ولی ما این اعتقاد را داریم که صنعت و صنعت‌گر از این هنر بهره‌مند است که تورم را تبدیل به ارزش افزوده کند و قیمت تمام شده را با افزایش بهره‌وری و افزایش تولید محور می‌تواند تورم را مدیریت کند و انتظار داریم این اتفاق در بخش‌های مختلف رخ دهد هر چند که وظیفه حاکمیت آن است که نقاط تورم زا را کور کند و اجازه افزایش هزینه‌ها را ندهد.

وی افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت خود را نیازمند به مشورت با بخش خصوصی و تشکل‌ها می‌داند و معتقد است محور اساسی کارها در این وزارتخانه انجمن‌ها و تشکل‌ها به نمایندگی از بخش خصوصی هستند.

وی افزود: تلاش ما بر این است که تشکل‌ها محور اصلی کار باشند و برنامه‌هایی که در وزارت صمت دنبال می‌کنیم همان برنامه بخش خصوصی است و ما پشتیبانی‌کننده برنامه‌ها هستیم.

در ادامه علیرضا دانیالی ريیس هیات انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران، گفت:‌ گفت‌وگوی دوجانبه دولت و تشکل‌ها شکل بگیرد تا تشکل‌ها بتوانند به دولت برای توسعه اقتصادی و رشته صنعتی کمک کنند.

ريیس هیات مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی ایران افزود: در چند ماه گذشته مشکل اصلی صنعت لوازم خانگی تفکر قیمت گذاری دستوری بوده است. 6 ماه بود که 5 قلم کالای اساسی، لوازم‌خانگی با وجود تورم 40 درصدی اجازه افزایش قیمت نداشتند و در نهایت به سختی اجازه افزایش قیمت 15 درصد برای تلویزیون و 10 درصد برای سایر اقلام لوازم‌خانگی از ابتدای تیرماه داده شد.

وی با بیان اینکه این وضعیت این وضعیت برای صنعت لوازم خانگی فاجعه است، بیان داشت: صنعت لوازم‌خانگی با این افزایش قیمت نمی‌تواند مدت زیادی دوام بیاورد زیرا این مساله سبب کاهش تولید و در نهایت افزایش هزینه‌های تولید خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد