بانک سويیس در آستانه افزایش نرخ بهره

بانک سويیس در آستانه افزایش نرخ بهره

بانک ملی سويیس حداقل 50 واحد افزایش نرخ بهره را در گزارش سپتامبر برنامه‌ریزی کرده است.

به گزارش ایسنا، یک روزنامه سويیسی اعلام کرد که بانک ملی سويیس در حال برنامه‌ریزی برای افزایش 50 یا 75 واحد پایه در اعلامیه سیاست پولی برنامه‌ریزی شده بعدی خود در ماه سپتامبر است.

بانک مرکزی ماه گذشته برای اولین بار طی 15 سال گذشته نرخ سیاستی خود را افزایش داد و توماس جردن، ريیس این بانک بلافاصله پس از آن گفت که فشارهای تورمی ادامه‌دار به معنای تشدید بیشتر است.

داده‌های منتشر شده در هفته گذشته نشان می‌دهد که تورم سويیس در ماه ژوين به بالاترین میزان در 29 سال گذشته یعنی 3.4 درصد رسیده که بیش از انتظار اقتصاددانان بود و برای اولین بار از سال 2008 از سه درصد فراتر رفته است. این پنجمین ماه متوالی بود که تورم بالاتر از رقم محدوده هدف بانک ملی صفر تا دو درصد است.

این روزنامه گزارش کرد که بانک مرکزی در حال برنامه‌ریزی برای افزایش نرخ بهره از منفی  0.25درصدی 50 واحد پایه به 0.25 درصد در اعلامیه سیاست پولی برنامه‌ریزی‌شده بعدی خود در 22 سپتامبر است، اگر چه وضعیت هنوز می‌تواند از هم اکنون تا آن زمان تغییر کند.

در صورت افزایش بیشتر تورم، افزایش 75 واحدی نرخ بهره ممکن است.

بیزنس نوشت، برخی از تحلیلگران گفته‌اند که بانک مرکزی سويیس می‌تواند نرخ‌ها را قبل از 22 سپتامبر یعنی نزدیک به افزایش نرخ بهره برنامه‌ریزی شده توسط بانک مرکزی اروپا در نشست شورای حاکم در روز پنجشنبه افزایش دهد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد