طلا در مسیر ارزانی بیشتر گام برداشت

طلا در مسیر ارزانی بیشتر گام برداشت

قیمت طلا در معاملات روز سه شنبه بازار جهانی تحت تاثیر قوی‌تر شدن دلار آمریکا و بازده اوراق خزانه، به پایین‌ترین حد در بیش از دو هفته گذشته نزول کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، بهای معاملات اونس طلا برای تحویل فوری با 0.3 درصد کاهش، به 1706 دلار و 43 سنت رسید در حالی که اوایل معاملات تا مرز 1704 دلار نزول کرده بود که پایین‌ترین قیمت از 12 مارس بود. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با 0.4 درصد کاهش، به 1707 دلار و 30 سنت رسید. بهای معاملات این بازار روز دوشنبه با 1.2 درصد کاهش، در 1712 دلار و 20 سنت بسته شد.

طلا که در شرایط آشفتگی اقتصادی و سیاسی به پناهی برای دارایی امن تبدیل می‌شود، به رشد بازده اوراق خزانه حساس است زیرا بالا رفتن بازده، هزینه نگهداری این فلز ارزشمند را افزایش داده و جذابیت سرمایه گذاری در آن را کمتر می کند.

مارگارت یانگ، استراتژیست دیلی فارکس درباره روند معاملات روز جاری اظهار کرد: عامل اصلی تاثیرگذار در کاهش قیمت طلا، بازده بلندمدت آمریکا بوده است. وی در ادامه افزود:‌ اگرچه قیمت طلا باید به عنوان پناهی در برابر تورم افزایش پیدا کند اما کاهش مداومی در قیمتها وجود داشته است. کاهش قیمت طلا می‌تواند به امیدهای تورم عمدی نسبت داده شود زیرا برنامه هزینه زیرساخت در آمریکا تنها نقدینگی به بازار تزریق نخواهد کرد بلکه به اقتصاد واقعی پول تزریق می کند بنابراین دورنمای اقتصادی روشن‌تر از گذشته شده است. بازده بلندمدت اوراق خزانه هم تحت تاثیر این انتظار صعود کرده اند.

برنامه هزینه زیرساخت دولت جو بایدن، رییس جمهور آمریکا می تواند رشد اقتصادی را به میزان بیشتری تقویت کند. بر اساس گزارش رویترز، عامل دیگری که قیمت طلا را با کاهش روبرو کرد، صعود ارزش دلار به بالاترین حد یک سال اخیر در برابر ین ژاپن بود. ادوارد مویا، تحلیلگر شرکت OANDA در یادداشتی نوشت: اگر روند نزولی قیمت اونس طلا را به پایین 1700 دلار برساند، اوضاع این فلز ارزشمند وخیمتر خواهد شد.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری با 0.5 درصد کاهش، به 24 دلار و 56 سنت رسید. هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با 0.1 درصد افزایش، 2530 دلار و 23 سنت معامله شد. این فلز روز دوشنبه 5.5 درصد ریزش کرده بود. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با 0.5 درصد کاهش، در 1170 دلار و 16 سنت ایستاد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد