استارت طلایی بورس در اولین روز هفته

استارت طلایی بورس در اولین روز هفته

در جریان معاملات روز شنبه، تزریق حجم قابل توجهی نقدینگی از سوی بازیگران حقیقی به سمت بورس تهران، نقطه عطفی در معاملات بود. به واسطه این حجم کوچ نقدینگی، شاخص کل توانست در روندی قابل توجه رشد بیش از 2.6 درصدی را ثبت کند و از مرز یک میلیون و 350هزار واحد عبور کند. سیگنال هایی از روند مثبت قیمت کامودیتی ها در بازارهای جهانی و رشد نرخ دلار در بازار داخلی از مهمترین عوامل رشد بورس از نگاه کارشناسان بود.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، در نخستین روز هفته جاری، بورس تهران با خیز قابل توجه  شاخص بورس فعالیت خود را آغاز کرد، به طوریکه در پایان معاملات روز شنبه، نماگر شاخص کل توانست رشد نزدیک به 35 هزار واحدی را به ثبت رساند و در ارتفاع بیش از یک میلیون و 351 هزار واحد تثبیت شود. شاخص هم‌وزن نیز با رشد بیش از 4 هزار واحدی هماهنگی در افزایش قیمت و تقاضا در سراسر بازار را نشان داد.  

بورس تهران امروز با رفتاری متفاوت نسبت به گذشته شاهد سنگینی صفوف تقاضا در بسیاری از نمادها بود بطوریکه در پایان معاملات بیش از  70 درصد نمادها در سمت مثبت بازار قرار داشتند و همینطور ارزش و تعداد صف‌های خرید از فروش سبقت گرفت. تحرک محسوس حقیقی ها نیز امروز قابل توجه بود و استقبال این گروه باعث شد بازار امروز با جذب 317 میلیارد تومانی نقدینگی بازیگران خرد به پایان برسد. در همین راستا، ارزش معاملات خرد نیز بیش از 6300 میلیارد تومان ثبت شد.

امروز همچنین، افزایش حجم تقاضا در گروه های شیمیایی، فلزات اساسی، دارویی، خودرویی و سیمان بیش از دیگر گروه های بورسی مشهود بود. بر همین اساس در پایان معاملات امروز نماد های "میدکو"، "فملی" ، "فارس" ، "فولاد" 4 نماد ابتدایی موثر بر رشد شاخص کل بودند.

اهرم های سبزپوشی بازار  

رشد تقاضا در اکثر نمادهای بورسی در شرایطی مشهود است که به نظر می رسد رشد قیمت کامودیتی ها در بازارهای جهانی و افزایش نرخ دلار در بازار آزاد اثر مثبتی بر روند بورس تهران داشته است. نرخ دلار در معاملات پشت‌خطی پنجشنبه با رشد 400 تومانی تا حدود 26200 تومان صعود کرد اما جمعه به کانال 25 هزار تومان عقب‌نشینی داشت و امروز در در همان کانال پایدار ماند. در بازارهای جهانی نیز،  بعد از جلسه فدرال رزرو کامودیتی‌ها دوباره در مسیر صعودی قرار گرفتند. به طوری که نفت برنت به بیش از 75 دلار، مس به 9720 دلار، روی به 3030 دلار و آلومینیوم به 2600 دلار رسید. بسیاری ازکارشناسان بر این باورند این دو عامل می تواند اثر مثبتی بر روند بازار در میان مدت داشته باشد.

رفتار صنایع در روز سبزپوش بورس

بررسی صنایع مهم بورس تهران نشان می دهد که از میان 38 صنعت بورس امروز بیش از 28 صنعت با روند مثبت به کار خود پایان دادند. در گروه استخراج نفت و گاز، نماد "حفاری" با انتشار اطلاعیه ای در شبکه کدال از روند ثبت افزایش سرمایه این شرکت از محل سود انباشته خبر داد. حفاری شمال که بر اساس شایعات منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر عدم افزایش سرمایه در سه روز معاملاتی اخیر با صف فروش مواجه بود، امروز و با شفاف سازی از سوی مدیران این شرکت به روند متعادلی بازگشت و توانست رشد حدود 3درصدی را به ثبت برساند.

صنعت خاکستری بازار سرمایه نیز همچنان زیر ذره بین سهامداران قرار دارد. این روزها موضوع افزایش نرخ سیمان و حواشی ورود شرکت های سیمانی به بورس کالا در صدر عناوین خبری این صنعت قرار دارد. با این وجود جهرمی معاون عملیات و نظارت بر بورس کالا خبر داد، با همکاری صورت گرفته بین وزارت صمت، وزارت نیرو و بورس کالا عرضه‌های سیمان در بورس کالا انجام شده است. وی همچنین افزود، انشاالله هفته‌های آینده نیز عرضه‌ها ادامه خواهد داشت و با توجه به تامین برق، بتوانیم عرضه‌های پایدارتری داشته باشیم. در همین راستا، حجت الله فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در گفتگویی تاکید کرد عرضه سیمان در بورس کالا قطع نمی‌شود.

در سمت دیگر بازار، نمادهای محصولات شیمیایی امروز تقاضای قابل توجهی از سوی سهامداران داشتند، این صنعت که تحت تاثیر کامودیتی ها در بازار جهانی قرار دارد، توانست در مجموع رشد روزانه 3.5 درصدی را رقم بزند. عمده نمادهای این صنعت امروز تحت تاثیر موج تقاضای خرید سهامداران توانستند صفوف خرید سنگینی را تجربه کنند، به طوریکه نمادهای "جم پیلن" ، "شغدیر"، "شفن" "تاپیکو" و "پارسان" از مهم ترین نمادهایی بودند که با صفوف خرید سنگین به کار خود پایان دادند. در این صنعت امروز مجمع عمومی عادی سالانه شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی برگزار شد. "وپترو" در پایان این مجمع108ریال سود به ازای هر سهم میان سهامداران تقسیم کرد.

 "شفارس" نیز براساس شفاف سازی منتشر شده در شبکه کدال با رد خبری مبنی بر عدم تولید و فروش محصول پارافرمالديید اعلام کرد  این محصول از ابتدای سال قبل تا کنون در حال تولید و فروش است، که فروش آن تماما بصورت صادراتی انجام می پذیرد.

با این وجود، یکی از خبرسازترین صنایع امروز گروه خودرو سازی بود، نماد معاملاتی ایران‌خودرو پس از یک وقفه نسبتا طولانی پس از برگزاری مجمع عادی سالانه امروز به روند معاملات بازگشت. همچنین نامه رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به شورای رقابت در خصوص شفاف سازی قیمت گذاری ها در صنعت خودرو نیز یکی دیگر از مهم ترین خبرهای این صنعت بود. دکتر محمدعلی دهقان دهنوی در این نامه خطاب به شورای رقابت تاکید کرد، طبق قانون بورس اوراق بهادار فهرست افرادی که در فرآیند نرخ گذاری خودرو مشارکت دارند را به سازمان بورس اعلام کنند.

در نهایت بسیاری از کارشناسان اذعان دارند، غوغای بورس در معاملات امروز موضوعی است که می تواند تداوم داشته باشد. روند قیمت جهانی نفت به گونه ای است که می تواند شرکت های مرتبط با این محصول را تحت تاثیر قرار دهد . همچنین شرکت های صادرات محور بورسی نیز تحت تاثیر نوسانات ارزی زیر ذره بین کارشناسان بورسی قرار دارند. موضوعاتی که امروز مسبب روی خوش حقیقی ها به بازار سهام بود.

تحلیلگر: مهرنوش سلوکی

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد