بازار سهام به کدام‌سو می‌رود؟

بازار سهام به کدام‌سو می‌رود؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد، منطقه تکنیکی 870 تا 900هزار واحد و محدوده روانی یک میلیون واحد، مناطق حمایت شاخص کل بورس تهران در روزها و هفته‌های آینده هستند؛ احتمالا روند...

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، در ابتدای هفته جاری یکی از مهم‌ترین منطقه‌های حمایت شاخص بورس شکسته شد؛ همین موضوع هراس سهامداران را افزایش داده است.  نزول فرسایشی بورس، از روز شنبه، با شکسته شدن خط حمایت شاخص کل، وارد مرحله تازه‌تری شد.

شاخص کل بورس تهران در روز شنبه هفته جاری با 27هزار و 500واحد افت، محدوده یک میلیون و110هزار واحد را شکست و زنگ خطر را به صدا در آورد. شاخص کل بورس تهران از دی‌ماه پارسال تاکنون 3 بار به این محدوده واکنش مثبت نشان داده و این محدوده به یک خط حمایت قدرتمند برای شاخص کل بورس تبدیل شده بود.

با شکسته شدن این خط حمایت و تداوم نزول در روزهای یکشنبه و دوشنبه، این احتمال که روند نزولی بورس عمیق‌تر شود، تقویت شده؛ به‌ویژه آنکه آمار‌ها نشان می‌دهد با عمیق‌تر شدن نزول بورس شدت خروج نقدینگی از بورس هم افزایش یافته است. فقط ظرف 3روز گذشته یعنی از ابتدای هفته تاکنون 2هزار میلیارد تومان نقدینگی سهامداران حقیقی از بازار سهام خارج شده است. آمارها نشان می‌دهد از مرداد پارسال که نزول بورس آغاز شده، تاکنون 90هزار میلیارد تومان نقدینگی سهامداران حقیقی از بازار سهام خارج شده است. حالا این پرسش مطرح است که نقطه پایان روند نزولی شاخص بورس کجاست؟

محدوده‌های حمایت جدید

بررسی‌های تکنیکی از روند شاخص کل بورس تهران، مطابق با الگو‌های شکل گرفته از اردیبهشت سال1397 تاکنون و طبق نظریات تحلیل تکنیکال کلاسیک، نشان می‌دهد محدوده  870تا 900هزار واحد یک محدوده حمایت پرقدرت برای شاخص بورس است که احتمال نزول شاخص به پایین‌تر از این محدوده بسیار ضعیف است. با این حال برخی تحلیلگران بر این باورند که محدوده یک میلیون تا یک میلیون و 50هزار واحد نوعی محدوده پرقدرت‌تر برای حمایت شاخص است که نوعی مرز روانی نیز برای شاخص کل بورس محسوب می‌شود.

پژمان علی‌جانی، تحلیلگر بازار سرمایه در این‌باره می‌نویسد: شاخص کل حمایت پویا(داینامیک) مهمی را از دست داده، اما شکست این خط حمایت مهم لزوما نمی‌تواند به‌معنای نزول تا کف کانال تکنیکال شاخص باشد؛ چه بسا شکست این خط حمایت مهم برای فعال کردن حد ضرر سرمایه‌گذاران تکنیکال(چارتیست ها) باشد.

به‌گفته او نکته دیگر این است که شاخص کل لزوما نباید از خط حمایت داینامیک خود بازگردد و می‌تواند از یک حمایت کلاسیک تغییر روند دهد. او تاکید می‌کند: سناریوی احتمالی، پیش روی شاخص، می‌تواند بازگشت از محدوده حمایت یک میلیون و 50هزار واحد باشد.

یک گروه تحلیلگر بازار سرمایه هم با تکیه بر این الگو، تحلیل می‌کند؛ محدوده حمایت معتبری، برای شاخص کل بورس، در محدوده یک میلیون و 50هزار واحد شکل گرفته که می‌تواند به توقف روند نزولی شاخص بورس منجر شود.

سینا محمدی و مصطفی فولادیان 2 تحلیلگر تکنیکی بازار سرمایه در این‌باره می‌گویند: با از دست رفتن محدوده یک میلیون و 124هزار واحد احتمالا شاخص تا محدوده یک میلیون واحد نزول خواهد کرد، اما در این منطقه با حمایت‌های جدی بازار مواجه می‌شود.

حمایت‌های بنیادی

صرف‌نظر از محدوده‌های حمایتی تکنیکی که پیش روی شاخص بورس شکل گرفته، تحلیلگران بنیادی بر این باورند که؛ با توجه به افزایش میزان سودآوری شرکت‌های بورس و کاهش شدید قیمت سهام که به افت نسبت قیمت به درآمد کل بازار منجر شده، روند نزولی بورس توجیه بنیادی ندارد، اما آنچه در شرایط کنونی به تداوم نزول بورس منجر شده ابهام‌های سیاسی، ازجمله برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و مذاکرات هسته‌ای در وین است؛ بنابراین باید انتظار داشت با رفع این ابهام‌ها بازار سهام با تکیه بر عوامل بنیادی به مدار رشد بازگردد.

محمدمهدی بحرالعلوم، کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که روند نزولی شاخص بورس چه زمانی متوقف می‌شود، می‌گوید: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد معاملات بورس تا زمان برگزاری انتخابات با نوسان همراه است، اما از بعد انتخابات می‌توان شاهد روزهای بهتری بود. او اضافه می‌کند: صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت تا خرداد‌ماه فرصت دارند تا حد نصاب خرید سهامشان را که به آنها ابلاغ شده، رعایت کنند؛ بنابراین با توجه به تزریق نقدینگی از صندوق‌های با درآمد ثابت، به بازار به‌نظر می‌رسد در خرداد با ریزش چندانی در بورس مواجه نباشیم؛ ریزش بیش از اینها در بازار توجیه چندانی ندارد.

امیر تقی خان تجریشی، رییس هیات مدیره بورس تهران هم در مورد آینده بازار سهام می‌گوید: در روند ارزیابی ارزش بازار سرمایه در سال پیش رو، می‌توانیم به اهمیت 2 عامل کلی سودآوری شرکت‌ها و نسبت قیمت به درآمد اشاره کنیم. در بخش سودآوری شرکت‌ها، موضوع نرخ ارز و روند قیمتی کالاهای پایه، نقش‌آفرینی جدی خواهند داشت.

او اضافه می‌کند: با توجه به میزان سودآوری و نسبت قیمت به درآمد و سایر پارامترهای مهم نظیر انتظارات تورمی و جریان ورود پول، انتظار داریم وضع بازده دلاری بازار سرمایه تا انتهای سال1400 از طیف منفی تا رشدی قرار بگیرد. تجریشی درباره تاثیر قیمت ارز بر روند سود شرکت‌های بورس توضیح می‌دهد: شرکت‌هایی که نرخ فروش محصولات آنها با نرخ دلار نیمایی صورت می‌گیرد و عمدتا تولیدکننده کالاهای پایه هستند، حتی اگر نرخ ارز در ادامه سال‌جاری کاهش یابد، با توجه به افزایش قیمت جهانی کالاهای پایه در دنیا مانند محصولات فلزی، معدنی، نفت و پتروشیمی، درآمدشان در فصل‌های آینده رشد خواهد کرد؛ بنابراین افزایش نرخ محصولات، افت احتمالی دلار را جبران خواهد کرد و سودآوری سال1400 این شرکت‌ها بالاتر از سال1399 خواهد بود.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد