بورس از تعادل خارج می‌شود؟/ لغو عرضه اوراق دولتی به نفع خاندوزی یا بورس؟

بورس از تعادل خارج می‌شود؟/ لغو عرضه اوراق دولتی به نفع خاندوزی یا بورس؟

در دومین روز از هفته سوم آبان ماه بورس پس از پشت سر گذاشتن چهار روز سبز، روند متعادلی را طی می‌کند. روندی که کارشناسان امیدوار به ادامه‌دار بودن آن طی روزهای آتی هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز، در دومین روز از هفته سوم آبان ماه بورس پس از پشت سر گذاشتن چهار روز سبز، روند متعادلی را طی می‌کند. روندی که کارشناسان امیدوار به ادامه‌دار بودن آن طی روزهای آتی هستند. شاخص کل در نیمه نخست معاملات با بیش از 0٫10 درصد رشد در کانال یک میلیون و 442 هزار واحدی قرار گرفته است.

بازار امروز در حالی متعادل کار خود را آغاز کرد که عصر روز گذشته به دستور وزیر اقتصاد و دارایی انتشار اوراق دولتی که قرار بود از صبح امروز در بورس آغاز شود لغو شد. برخی از کارشناسان این موضوع را تصمیم دستوری دیگری از سمت خاندوزی برای مثبت نگه داشتن بازار پیش از حضور سه‌شنبه در صحن مجلس می‌دانند.

لغو عرضه اوراق دولتی به نفع بورس نیست

مصطفی مجد، کارشناس بازار سهام در این خصوص عنوان کرد: تحت تاثیر خبر لغو انتشار اوراق توسط دولت که وزیر اقتصاد خبر داد، عرضه مورد انتظار فعالان بازار رخ نداد.

وی ادامه داد: در این مقطع به واسطه مسايل تکنیکالی و رشد تقریبا 15 الی 20 درصدی که در نمادهای کوچک‌تر رخ داده بود، چشم بازار به خودرو و خساپا است. اگر این صف ادامه داشته باشد می‌توان انتظار داشت که این هفته لیدر بازار خودرو باشد.

مجد افزود: همچنان با توجه به نرخ رشد سود بین بانکی باید گفت که انتظار تغییر کامل روند به سمت صعودی دور از ذهن است. این وضعیت تا نرخ بهره بین بانکی روند نزولی به خود بگیرد، ادامه خواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: دولت با لغو عرضه اوراق دولتی مسايل اقتصاد کلان را به تعویق می‌اندازد. همه ما می‌دانیم که دولت برای جبران کسری بودجه نیاز دارد تا پایان سال اوراق بفروشد. اگر این کار را نکند یا باید قیمت نفت بالای 120 دلار باشد که می‌دانیم نیست و یا باید پول چاپ کند که به تورم منجر می شود. بنابراین حمایت حال حاضر دولت چشم‌پوشی از نیاز مبرم بودجه‌ای است.

مجد ادامه داد: در کل لغو عرضه اوراق در کوتاه‌مدت هم به نفع بازار نیست، این تعویق نهایتا دو یا سه ماه خواهد بود و مثل شهریور ماه در سه ماه پایانی سال، با فروش پرشتاب اوراق و رشد منفی بازار مواجه خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: منطقی این است که دولت تا پایان سال به صورت ماهانه اوراق خود را بفروشد اما مقدار اوراق زیاد نباشد. در این صورت بازار روند ملایم صعودی را حفظ می‌کند و بهترین مساله برای بازار فعلا همین است.

مجد تصریح کرد: صف‌های خرید بزرگ روی برخی نمادهای خاص به دور از منطق است و صف‌های بزرگ فروش در آینده را منجر می‌شود. این موضوع فضا را از حالت تحلیلی به سمت رفتاری و هیجانی پیش می‌برد که مناسب نیست.

آخرین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد