تاکید وزیر صنعت بر الزام سیمانی‌ها به ثبت معاملات در سامانه افق

تاکید وزیر صنعت بر الزام سیمانی‌ها به ثبت معاملات در سامانه افق

وزیر صنعت، معدن و تجارت بر الزام فعالان صنعت سیمان به ثبت اطلاعات معاملات خود در سامانه افق تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، کنترل قیمت سیمان و کاهش نرخ‌ها در بورس و بازار جزء وعده‌هایی بود که وزیر صنعت در زمان اخذ رای اعتماد به نمایندگان مجلس داد. در این راستا برنامه‌هایی در صنعت و بازار سیمان مطرح و اجرایی شده است.

رضا فاطمی امین وزیر صنعت در جدیدترین اظهارنظر خود در این مورد، بر الزام فعالان صنعت سیمان به ثبت اطلاعات خرید و فروش خود در سامانه جامع تجارت و ثبت اطلاعات معاملات در سامانه طرح افق تاکید کرد.

وی در تويیتر نوشت:

‏تمامی فعالان صنعت سیمان مکلف به ثبت نام در سامانه جامع تجارت و ثبت اطلاعات خرید و فروش در ⁧‫سامانه افق‬⁩ هستند.

‏به صورت کلان برای تعدیل قیمت ⁧‫سیمان‬⁩ به موفقیت‌های خوبی رسیده‌ایم، استان‌ها باید بیشتر از این پای کار بیایند و کار به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.

* ممنوعیت فروش سیمان خارج از بورس

در مورد ساماندهی بازار سیمان، اسدالله کشاورز، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت نیز گفت: طبق برنامه وزارت صمت فروش سیمان خارج بورس ممنوع است و اگر موردی مشاهد شود به شدت برخورد می‌کنیم.

وی با بیان اینکه عرضه محصولات سیمان از طریق بورس انجام می‌شود، افزود: هم‌اکنون به غیر از 5 واحد تولیدی که نیمه فعال و یا غیر فعال هستند، مابقی کارخانجات کد بورسی دریافت کرده‌اند و عرضه سیمان از طریق بورس صورت می‌گیرد.

وی توضیح داد: مصرف کنندگان سیمان به 3 بخش شامل طرح‌های بزرگ عمرانی، صنایع سیمان‌بر و عاملان فروش تقسیم می‌شوند که بیشتر آنها در بورس ثبت‌نام کرده و کد بورسی دریافت کرده‌اند.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت افزود: با توجه به ظرفیت تولید هر واحد تولیدکننده، کف عرضه‌ مشخص و برای اجرا به واحدهای تولیدکننده ابلاغ شده است. در این برنامه تمام مراحل تولید و عرضه به صورت مکانیزه و فیزیکی با همکاری سازمان حمایت رصد و پایش می‌شود.

وی ادامه داد: با اقدامات وزارت صمت و وزارت نیرو حدود 80 درصد سیمان مصرفی کشور تامین شده است.

* ارزیابی نیاز کشور به سیمان

عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی صنعت سیمان نیز در این مورد گفت: هر هفته در بورس بیش از یک‌ میلیون و 300 هزار تن سیمان عرضه می‌شود، البته نیاز کشور در بهترین حالت حدود 5 میلیون و 200 هزار تن در ماه است.

سید جواد جهرمی، معاون عملیات و نظارت بورس کالا نیز اظهار داشت: بورس کالا یک پلت فرم معاملاتی است و در افزایش و یا کاهش قیمت کالاها مداخله‌ای ندارد، بلکه صرفا گزارشگر فعالیت عرضه و تقاضا در بازار است.

مردم در کنار درخواست ادامه مدیریت بازار و قیمت سیمان، خواستار توجه دولتی به بازار کالاهای دیگر از جمله لبنیات، خودرو و لوازم خانگی نیز هستند.

برخی کاربران سامانه «فارس من» با ثبت سوژه‌ای با عنوان «درخواست کاهش قیمت سیمان و مصالح ساختمانی» خواستار پیگیری این موضوع شدند.

انتهای پیام/ب

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد