بورس، فعلا دژپسند را نجات داد / نقش وزیر اقتصاد در ریزش شاخص چیست؟

بورس، فعلا دژپسند را نجات داد / نقش وزیر اقتصاد در ریزش شاخص چیست؟

در حالی که نمایندگان مجلس برای استیضاح وزیر اقتصاد امضا جمع کرده‌اند، به نظر می‌رسد که این موضوع فعلا در دستور کار پارلمان نیست و حمایت دستوری از بورس موقتا دژپسند را نجات داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، در حالی که برای بار چندم زمزمه‌های استیضاح وزیر اقتصاد در این هفته شنیده می‌شود یک نماینده مجلس می‌گوید این موضوع فعلا صحت ندارد.

یکشنبه گذشته نماینده خمینی شهر از امضای 100 نفر از نمایندگان برای استیضاح وزیر اقتصاد خبر داد. به گفته او محورهای عمده این استیضاح شامل تخلفات در روند خصوصی‌سازی، اوضاع نابسامان بازار سرمایه و بازار ارز است.

دو عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز می‌گویند که موضوع استیضاح وزیر اقتصاد در مجلس در این هفته فعلا جدی نیست. امروز بورس رشد 35 هزار واحدی داشت که به نظر می‌رسد حمایت دستوری از بازار سرمایه فعلا دژپسند را از استیضاح نجارت داد.

وزیر اقتصاد در ریزش بورس چقدر نقش داشت؟

اما آعث شده که مجلس بخواهد دژپسند را استیضاح کند، سهم او در ریزش بازار سرمایه است. اما نقش او چیست؟

وزیر اقتصاد برای بهتر شدن وضعیت بازار سرمایه وعده‌هایی داده که به مرحله اجرا نرسیده است.

فرهاد دژپسند در هفته اول بهمن در مراسم تودیع و معارفه روسای سابق و جدید بورس گفت: بازار سرمایه فقط برای دولت، وزارت اقتصاد یا ارگان‌های دیگر نیست بلکه برای کشور است، اتفاق خوب این است که یک شرکت حدود 150 هزار میلیارد تومانی قرار است تا میلاد حضرت زهرا پذیره‌نویسی‌اش رخ دهد.

وعده پذیره‌نویسی بزرگ بدون این که اجرایی شود جای خود را به وعده دیگری داد. چشم سهامداران بازار سرمایه به وعده دیگر دژپسند درباره عرضه اولیه دو باشگاه پرسپولیس و استقلال بود.

فرهاد دژپسند در دی با بیان اینکه دهه فجر تیم‌های سرخابی در بورس عرضه اولیه می‌شود، گفت: علت اعلام نکردن زمان عرضه سهام دو باشگاه به بورس، فراهم شدن اطمینان خاطر به خریداران و سهامداران در بورس است.

وزیر برای این عرضه اولیه به فعالان بورس اطمینان خاطر داده بود؛ تنها دو روز به پایان دهه فجر باقی مانده اما خبری از این عرضه اولیه نیست.

در خصوص سهام عدالت نیز از ابتدا وزیر اقتصاد به همراه ريیس جمهور مسیر سبزی را پیش روی صاحبان سهام عدالت ترسیم کردند. آنها به سهامداران گفتند که سهام عدالت با ارزش است و نباید بفروشند. اما ارزش برگه‌های سهام عدالت یک میلیون تومانی که تا 40 میلیون تومان پیش رفت حالا کمتر از 20 میلیون تومان است.

همچنین وعده داده بودند که در روز 22 بهمن 30 درصد سوم سهام عدالت آزاد می‌شود اما به تازگی وزیر اقتصاد اعلام کرده که برنامه‌ای برای آزادسازی مابقی سهام عدالت نداریم.

در اوج ریزش‌ها نیز وزیر دو بار تاکید کرد که تضمینی برای سهامداران بازار سرمایه نیست. او اولین بار در اواخر آبان ماه گفت: همه ما باید در جهت صیانت از حقوق سهامداران بازار سرمایه حرکت کنیم، اما این به معنای تضمین نیست.

دژپسند به تازگی نیز این موضوع را تکرار کرده و گفته است: چیزی به نام تضمین در بورس نداریم و تضمین با ذات بورس همخوانی ندارد.

نبود ضمانت برای فعالیت در بازار سرمایه در شرایطی قابل قبول است که مسيولان مردم را برای ورود به این بازار تشویق نکنند.

اعضای دولت از جمله وزیر اقتصاد، معاون اول ريیس‌جمهور طی دو سال اخیر بارها مردم را دعوت کرده‌اند که سرمایه‌های خود را وارد بورس کنند ولی حالا که شاخص دچار ریزش شده از عدم ضمانت در این بازار می‌گویند.

اسحاق جهانگیری در یک اظهار متناقض گفته که بورس نهادی مستقل است ولی دولت همیشه از بازار سرمایه حمایت می‌کند.

علاوه بر وعده‌ها و دعوت‌های مکرر مسيولان، فعالان بازار نسبت به دستکاری و تغییر چند باره قوانین بازار سرمایه توسط مسيولان گله‌مند هستند.

حالا که موضوع استیضاح به صورت موقت از دستور کار خارج شده باید دید حمایت دستوری از بورس ادامه‌دار خواهد بود یا بالاخره پای وزیر اقتصاد به میز استیضاح کشیده می‌شود.

برای پیگیری اخبار کانال تلگرام تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

مطالعه بیشتر: پیش‌بینی بورس فردا 20 بهمن 99 / تغییر دامنه نوسان، بورس را مثبت می‌کند؟

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد