درگیری 30 درصد از مردم اروپا با تنش آبی

درگیری 30 درصد از مردم اروپا با تنش آبی

بنابر گزارش‌ها 4 کشور مهم اروپایی با تنش آبی فزاینده و روند کاهشی منابع آبی مواجه هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، تغییر اقلیم و پیامدهای ناشی از آن در کنار برخی سوءمدیریت‌ها تنش آبی فراگیری را در سرتاسر کره زمین ایجاد کرده است و در حال حاضر بسیاری از کشورهای جهان با این بحران درگیر هستند. مثل بسیاری از کشورهای اروپایی که بررسی‌ها نشان می‌دهد با بحرانی بزرگ و البته فزاینده در حوزه آب و مسايل مرتبط با آن روبه‌رو شده‌اند.
به تازگی آژانس محیط‌زیست اروپا (EEA) گزارشی پیرامون تنش آبی و خشکسالی در قاره اروپا منتشر کرده است که نشان می‌دهد به صورت سالانه حدود 30 از مردم اروپا درگیر تنش آبی هستند و به واسطه استمرار خشکسالی‌ها انتظار می‌رود در آینده این رقم افزایش یابد.
مستند به این گزارش، دیگر خشکسالی و کمبود آب یک پدیده نادر و یا کوچک در اروپا نیست و این قاره به لحاظ تامین منابع آب کافی برای شرب، صنعت، محیط‌زیست و کشاورزی در شرایط بحرانی قرارگرفته است.وضعیتی که سبب شده تا 20 درصد از مساحت اروپا و 30 درصد از مردم این کشور تحت تاثیر تنش آبی قرار گیرند و این مشکل نیازمند توجه کافی مدیران ارشد کشورها است.
آژانس محیط زیست اروپا ضمن تاکید بر جدی بودن بحران آب و تنش آبی در اروپا همچنین پیش‌بینی کرده است که به واسطه پدیده تغییر اقلیم این خشکسالی‌ها در آینده افزایش خواهد یافت و شرایط را به ویژه برای جنوب و جنوب غربی اروپا نگران کننده تر خواهد کرد؛ منطقه‌ای که دبی آب رودخانه‌ها در تابستان تا 40 درصد کاهش یافته و مشکلاتی جدی برای تامین آب در بخش شرب، کشاورزی و محیط زیست ایجاد شده است.
در گزارش این آژانس و به منظور کاهش خسارت‌های ناشی از تنش آبی به رهبران سیاسی کشورهای اروپایی توصیه شده است که علاوه بر تلاش برای افزایش اثربخشی سیاست‌ها و مقررات موجود، همچنین تلاش کنند تا سطح انعطاف‌پذیری اکوسیستم‌های خود را تقویت و از آب به طور موثرتر و کارآمدتر استفاده کنند تا اثرات تنش آبی بر مردم و محیط‌زیست به حداقل برسد.
بنا بر این گزارش کشورهایی چون ایتالیا، فرانسه، آلمان و بریتانیا از جمله کشورهایی هستند که اکنون با تنش آبی فزاینده رو به رو شده‌اند و در این کشورها تعدادی از رودخانه‌ها یا به طور کامل خشک شدند و یا با کاهش شدید منابع آبی مواجه هستند.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد