برندگان تحریم نفت ایران چه کشورهایی هستند؟/ زمان بازگشت ایران به بازار جهان

برندگان تحریم نفت ایران چه کشورهایی هستند؟/ زمان بازگشت ایران به بازار جهان

برخی رسانه‌ها چند روز پیش مدعی شدند که آمریکا دو میلیون تن نفتی که از ایران توقیف کرده بود را فروخته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، این موضوع در حالی رخ می‌دهد که عربستان و روسیه جایگزین نفت ایران در بازار جهانی شده‌اند و چین با خرید نفت ارزان ایران توانسته است ذخایر نفتی خود را به حد چشمگیری افزایش دهد.

از آن سمت کشورهای نفتی حوزه خلیج فارس با شیوع کرونا و به دنبال آن سقوط قیمت نفت دچاری کسری بودجه شده‌اند و طبیعی است که ورود ایران به بازار جهانی نفت مطلوب این کشورها نباشد.

محمدعلی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک پیش از این به تجارت‌نیوز گفته بود که تحریم نفت ایران به سود سایر رقبای نفتی‌اش تمام شده است و حتی اگر برجام احیا شود، پس گرفتن بازار از دست آنها ساده نیست.

رضا پدیدار، عضو کمیسیون انرژی اتاق ایران اما اعتقادی متفاوت دارد.او به تجارت‌نیوز می‌گوید: براساس شواهد موجود وضعیت پیشرفت مذاکرات در وین خوب است و تحریم‌ها به صورت مرحله‌ای، برداشته می‌شود و تحریم‌ها از جمله تحریم نفت خام و سایر مشتقات نفتی برداشته می‌شود و ایران ظرف یک تا سه ماه به بازار نفت برمی‌گردد.

عضو اتاق ایران خاطرنشان می‌کند: « پس از رفع تحریم‌ها، تخفیف نفتی نداریم. ما پنج مشتری سنتی داریم که پالایشگاه‌های آن‌ها با نفت ایران سازگاری دارد و به نفت ما نیاز دارند.»

پدیدار خاطرنشان می‌کند: «مشتریان سنتی ما مانند هندوستان، کره جنوبی، ژاپن، یونان، اسپانیا و ایتالیا به هرحال از ما نفت می‌خرند و شرایط مشتریان نفت ایران، به خصوص نفت سبک ایران، شرایطی فراهم کرده که ایران بتواند به سرعت مشتریان سنتی خود را برگرداند و نفت ایران بدون خریدار نماند.»

برای مطالعه بیشتر گزارش روسیه مشتریان نفت و گاز ایران را ربود را بخوانید.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد