مادیرا؛ گزینه ای مناسب برای سرمایه گذاری بلند مدت / رفع یک سوءتفاهم محاسباتی در صورت های مالی مادیران

مادیرا؛ گزینه ای مناسب برای سرمایه گذاری بلند مدت / رفع یک سوءتفاهم محاسباتی در صورت های مالی مادیران

در نگاه اول به صورت های مالی شرکت مادیران در 6 ماهه نخست سال جاری، آنچه به ذهن متبادر می شود کاهش چشمگیر میزان فروش و سودآوری شرکت است اما نکاتی در این بین مطرح...

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ سهام شرکت مادیران که با نماد مادیرا در فرابورس ایران معامله می شود به عنوان یکی از شرکت های تولید کننده لوازم الکترونیکی، از جایگاه ویژه و تثبیت شده‌ای در صنعت ایران برخوردار است.

محور اصلی فعالیت‌های این مجموعه ریشه‌دار ایرانی؛ تولید لوازم الکترونیکی است، به گونه‌ای که این شرکت محصولات متنوعی را در بخش‌های مختلف صنعتی اعم از لوازم خانگی گرفته تا پلاستیک در سبد محصولات خود به خریداران عرضه می‌کند. اما فعالیت های مادیران تنها به تولید محصولات الکترونیکی و پلاستیکی محدود نمی‌شود بلکه این مجموعه در عرصه سرمایه‌گذاری هم فعالیت‌های مداومی داشته و در این زمینه هم نقش بسیار مهمی را ایفا کرده است.

دایره گسترده فعالیت‌های مجموعه مادیران باعث شد تا این شرکت از ابتدای سال 1400 زیرمجموعه‌های خود را به شکل یک هلدینگ درآورده و در چارچوب یک مجموعه معظم صنعتی و سرمایه‌گذاری به فعالیت خود ادامه دهد. این اقدام مادیران باعث شد تا یک سوءتفاهم در بین تحلیلگران بازار سرمایه ایجاد شده و به دلیل تفکیک زیرمجموعه‌های مادیران، صورت‌های مالی این زیرمجموعه‌ها مورد توجه کارشناسان در تحلیل‌های ارايه شده قرار نگرفت.

از همین رو بسیاری دچار این اشتباه شدند که مادیران بخش اعظمی از فروش و سودی را که در سال 99 بدست آورده بود را در سال 1400 از دست داده است. البته با محاسباتی که انجام شده می‌توان گفت حتی در صورت تجمیع صورت‌های مالی زیرمجموعه‌های مادیران نیز سود خالص و فروش این مجموعه در مقایسه با آنچه در سال 99 تجربه شده به مراتب کمتر است اما این فاصله بسیار کمتر از آن‌چیزی است که در اغلب تحلیل‌ها مطرح شده است.

از طرفی هم عده زیادی از سهامداران از ریزش ارزش سهام این شرکت در ماه های اخیر گله‌مند بوده و انتقاداتی را وارد می‌کنند این در حالی‌است که مادیران نیز مانند برخی از فعالان در بخش تولید، از مواجهه با امر نامیمون قیمت‌گذاری دستوری کالاها و محصولات رنج می برد. هرچند نباید نادیده گرفت که ریزش بورس تهران در ماه‌های اخیر امری فراگیر بوده و تنها محدود به نماد مادیرا نمی‌شود.

هرچند زمزمه‌هایی از رفع قیمت‌گذاری دستوری از روی برخی از محصولات مهم و محوری مادیران به گوش رسیده که می‌تواند سرآغاز بسیار خوبی برای بهبود اوضاع صورت‌های مالی این شرکت شده و متعاقبا زمینه را برای رشد ارزش سهام نماد مادیرا در بورس فراهم کند.

چشم انداز

طبق اطلاعاتی که این شرکت در اختیار رسانه‌ها گذاشته قیمت‌گذاری دستوری روی سه محصول مهم؛ یخچال، لباسشویی و تلویزیون اصلی ترین دلیلی بوده که باعث کاهش سودسازی مادیران شده است، اما منابعی از رفع قریب الوقوع محدودیت تعیین قیمت برای این سه محصول خبر می‌دهند.

از طرفی هم پیش‌بینی می‌شود شرکت صنایع مادیران با توجه به توسعه خط تولید و همچنین وضع محدودیت های گسترده برای واردات لوازم خانگی از کشورهایی مانند کره جنوبی، سود به مراتب بالاتری را در سه ماهه پایانی سال کسب کند. از همین رو بسیاری از کارشناسان معتقدند این سهام می‌تواند به عنوان گزینه‌ای مناسب برای سرمایه‌گذاری میان مدت و حتی بلندمدت، مورد توجه فعالان بازار سرمایه قرار گیرد.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد